Éjszakai sikolyok
Írta: Galgóczi Móni | 2005. 01. 19.
A borító és a cím egyértelművé teszi, hogy nem holmi könnyű lányregényről, de még csak nem is romantikus történetről beszélünk. Ezt az érzést csak tovább fokozzák a borítón olvasható nevek, hiszen ekkor már egészen biztosak lehetünk benne, hogy valamiféle hátborzongató gyűjteménnyel állunk szemben, amelyet leginkább sötétedés után érdemes olvasni. Persze, csak ha nem félünk az éjszaka árnyaitól…A horror-antológia első darabja Bram Stoker (1847–1912) nevéhez fűződik, aki bár életének legnagyobb részét Henry Irving menedzsereként töltötte, mégis a leghíresebb vámpírtörténet, a Drakula szerzőjeként került be a köztudatba, és maradt is ott évtizedeken keresztül. A kötetben szereplő írása egy honfitársa, Joseph Sheridan Le Fanu hatását tükrözi.
A novella több mint harminc évvel ezelőtt egyszer már megjelent magyarul, ám ez a tény nem csökkenti a történet értékét: igazi klasszikus – rendkívül hatásos befejezéssel.
Ezután Robert Bloch (1917–1994) 1951-ben készült írása következik. Róla elmondható, hogy 1945-ben megjelent első gyűjteményének darabjai még nagymértékben magukon viselik H. P. Lovecraft és Edgar Allan Poe hatását.
A könyvben található novellák közül talán ez ragadja meg leginkább azt a hangulatot, amit a horror nagymestere, Lovecraft tudott becsempészni alkotásaiba. Talán nem véletlen…
Harmadikként az a Ray Bradbury következik, akinek nevét a tudományos-fantasztikus műfaj irodalmi rangra emelése tett híressé. Nevéhez olyan regények kapcsolódnak, mint a Marsbéli krónikák, a Fahrenheit 451 és a Gonosz lélek közeleg.
Jelen novellája olyan rémtörténet, amelyben az egyszerű gyermekkori félelmek mindent átható rettegéssé változnak, és ötvöződnek a mindennapi élet félelmeivel. Éppen olyanok, amiktől az ember izzadságban úszva, levegő után kapkodva riad fel álmából.
Következő befutóként bemutatnám az 1943-ban született Peter Straub urat, aki munkásságának elején szinte teljes mértékben a kísértet, mint horror-motívum modern értelmezésének szentelte, majd átnyergelt a vietnámi háború amerikai kultúrára gyakorolt hatásainak tanulmányozására.
Ray Bradbury és Peter Straub alkotásai kicsit kilógnak a sorból. Az előbbi inkább misztifikálja az eseményeket, semmi igazán horrorisztikus elem nincs benne, az utóbbi pedig inkább a vietnámi háború önmagában is elég ijesztő ábrázolása, ahol a harc borzalmai sokkal jobban érvényesülnek, mint az időnként előbukkanó túlvilági hangulat.
Az 1952-ben született Clive Barker már akkor sikeres színműíró volt, amikor 1984-ben berobbant az irodalmi életbe. Nevéhez olyan feledhetetlen alkotások kapcsolódnak, mint a Kárhozat, a Korbács, Az éjszaka gyermekei, a Pokolkeltő, a Hírvivő – A tudás első könyve, a A végső felvonás – A tudás második könyve és Az öröklét tolvaja.
Novellájának alapötlete nagyon jó, bár stílusában most sem hazudtolja meg önmagát. Írása bővelkedik a tőle megszokott gyomorforgató leírásokban és naturális képekben.
Az 1943-ban született David Morrell novellája egy olyan viszonzatlan szerelem története, ami megszállott szélsőségekbe csap át, Fritz Leiber (1910–1992) novellája pedig a nagyvárosi horror klasszikusainak egyik előfutása, amelynek során a szerző nagyvárosi környezetbe telepítette a horror legősibb természetfölötti figuráját.
Ez utóbbi két mű inkább a pszichohorror műfajába tartozik. Az általuk keltett hangulatra inkább a borzongás, mint a rettegés jellemző. Írásaikban nagy szerepe van a megfoghatatlan, nem evilági eredetű eseményeknek/lényeknek.
A kötetben szereplő művek listája:
Bram Stoker: A Bíró Háza
Robert Bloch: A Poe-gyűjtő
Ray Bradbudy: A tömeg
Peter Straub: A kísértetfalu
Clive Barker: Egy halotti lepel vallomásai
David Morrell: Mindig hallani fogom
Fritz Leiber: A füstkísértet