Alison Sage – Sarah Gibb: Aranyhaj
Írta: Galgóczi Móni | 2011. 03. 16.
A magas toronyba zárva raboskodó szépséges lány, Rapunzel (magyarul: Galambbegy, Ligetszépe, Aranyhaj) meséje hosszú ideje szerez kellemes perceket gyermekeknek és felnőtteknek egyaránt. Számos feldolgozása látott már napvilágot az eltelt évtizedekben, legutóbb például 2010 decemberében került a hazai mozikba a Walt Disney Pictures 50. egész estés animációs filmjeként, Aranyhaj és a nagy gubanc címmel, ami az eredeti történet egészen új köntösbe öltöztetett verziója. Nem láttam, de az olvasottak és látottak alapján nem is fogom megnézni.A jelen ajánló tárgyát képező, Sarah Gibb finoman kidolgozott illusztrációival megjelent kötet viszont, melynek szövegét a Grimm testvérek több bibliai utalást is tartalmazó, nem titkoltan moralizáló meséje alapján Alison Sage írta, gyorsan a kedvenceim közé került. Az illusztrátort úgy gondolom, senkinek nem kell bemutatni, hiszen törékeny vonalú, aprólékosan kidolgozott részleteket rejtő, visszafogott, a színek és árnyékképek váltakozásának köszönhetően rendkívüli kifejező erővel bíró képeivel már találkozhattunk, gondoljunk csak a birodalom nélküli királykisasszony történetére.
Az Aranyhaj című kötet minden tekintetben lenyűgöző, éppen ezért csak szuperlatívuszokban tudok beszélni róla. A célközönséget tökéletesen magával ragadó színű és kivitelezésű matt fóliás, bizonyos részleteiben formalakkozott, itt-ott finoman megcsillanó borító fogsága ejt és nem ereszt, még akkor sem, ha történetesen felnőttek vagyunk, és nem igazán rajongunk a rózsaszínért. Olyan ez, mintha meglátnánk a csodák birodalmába vezető ajtót, melyről tudjuk, hogy ha belépünk rajta, örökre elveszhetünk, mégis alig várjuk, hogy mindez megtörténjen.
Maga a történet, illetve mindaz, ami mögötte van, közel sem ennyire szépséges, hiszen a meggondolatlanságból néhány fej salátáért elcserélt és később egy magas toronyba elzárt kislány története nem éppen kellemes, még akkor sem, ha tudjuk, hiszen a mesékre általában az jellemző, hogy végül mindenki elnyeri méltó jutalmát vagy éppen büntetését, bár ezzel az erkölcsi rend nem minden esetben áll helyre. Engem mindenesetre elszomorít, hogy a szülők helytelen magatartása miatt milyen szenvedéseknek van kitéve egy gyermek, illetve, hogy szinte emberfeletti szenvedések árán érhető csak el a megérdemelt boldogság.
És akkor még nem is beszéltünk a teljesen nyilvánvaló mögöttes tartalomról, a történet metaforikus és szimbolikus értelmezési lehetőségeiről. Nem véletlen, és a kötetet illusztráló képek színei és formái is egyértelműen jelzik, hogy kifejezetten lányos könyvről van szó, vagyis nem csoda, ha úgy érezheti bárki, hogy az egész mese középpontjában a nőiség, illetve az ebből eredeztethető erő áll, és mint ilyen, tökéletesen alkalmas egy anya-lánya beszélgetés kezdeményezésére. Utoljára talán Boldizsár Ildikó és Szegedi Katalin közös alkotása, a Királylány születik esetében éreztem hasonlót.