Stephenie Meyer: Hajnalhasadás
Írta: Kovács Janka | 2010. 09. 18.
Végre a magyar olvasók is kezükben tarthatják Stephanie Meyer sikersorozatának utolsó darabját, a Hajnalhasadást. Mivel a kötet a Twilight-saga záródarabja, így sok rejtélyre és titokra derül fény, olyan titokra, amelyek teljessé teszik az egész sorozatot és sok, eddig talán kevésbé érthető dologra adnak magyarázatot.A történet ott folytatódik, ahol az előző kötetnek vége szakadt. Edward és Bella, a könyv középpontjában álló vámpír-ember pár kétségek és félelmek közt vergődve tervezgetik közelgő esküvőjüket. Jövőjük bizonytalan, s Bella, bár egyre inkább vonzza őt a vámpírlét, a végső órához közeledve ragaszkodik az emberi világ törékenységéhez, megannyi szépségéhez, amelytől a vámpírélet megfosztja majd őt.
Az egyik dolog, amely egészen biztosan elveszni látszik a vámpírrá válással, az anyaság. Bellának újjászületett alakjában ugyanis nem lehetne része ebben, s ezzel a gondolattal addig a pillanatig nem is játszik el, amíg teste furcsa változásba nem kezd. A terhesség jeleit észleli magán, és bár biztosnak tűnik az, hogy nem lehet gyereke, a tények mást mutatnak. Ettől a pillanattól kezdve görcsösen kezd ragaszkodni a benne növekvő „szörnyeteghez”, aki elpusztítja őt, az embert, és választást nem adva neki megpecsételi a sorsát: vagy vámpírrá válik, vagy a félig vámpír, félig ember gyermek pusztítja el őt hatalmas testi erejével.
A kínzó heteket, mikor Bella élete csak egy hajszálon függ, legjobb barátja, a vérfarkas Jacob szemével látjuk. Ő az, aki saját fájdalmán keresztül bemutatva az eseményeket, új színezetet ad a történetnek, és megmutatja a harmadik oldalt is az emberek és a vámpírok csoportja mellett. Láttatja a vérfarkasok és vámpírok törékeny szövetségét, amely bármelyik pillanatban felbomolhat, a vámpírgyermek miatt két részre szakadt falkát, a bizonytalanság fájdalmát, az aggodalmat és a várakozás őrjítő pillanatait.
A történet során mindvégig Jacob az, aki az érzelmeket képviseli, és sokszor úgy tűnhet, ő az egyetlen, akinek igazán számítanak az olyan érzések, mint a szeretet, a kötődés, a fájdalom és az őrjítő düh, amit a tehetetlenség kínja okoz.
Ezt a szálat az írónő egy meglehetősen fantáziátlan fordulattal zárja le. Mivel Bella ragaszkodott a gyermek megszületéséhez, ezért saját emberi életét kellett feláldoznia és egy új testben, vámpírként született újjá, gyermeke, Renesmee pedig a várakozásoknak megfelelően, a világ legelbűvölőbb teremtménye lett azzal, hogy vegyültek benne a vámpírok és az emberek legjobb és leghasznosabb tulajdonságai.
Éppen a kislány volt azonban az is, aki a további bonyodalom középpontjában állt: egy közeli barát, Irina, aki egy korábbi nézeteltérés után megsebzetten és dühösen fordult a Cullen család ellen, megpillantotta a lányt, akiről úgy vélte, a veszélyes „halhatatlan gyermekek” egyike. Panaszával a Volturi klánhoz fordult, akik a vámpírvilág leghatalmasabb és legbefolyásosabb uralkodói, élet és halál urai, amerre csak járnak. Ők jönnek el a Cullen családért, hogy bosszút álljanak az el sem követett bűnért…
A csaknem 800 oldalas regény legfeszültebb pillanatai ezek. A korábbi események itt nyernek értelmet és magyarázatot, itt derül fény mindenre, amivel kapcsolatban eddig csak homályos elképzeléseink lehettek. Bár a könyv maga nem lebilincselő és úgy tűnhet, hogy az írónő sokszor feleslegesen sokat ír bizonyos dolgokról, az utolsó oldalak elfeledtetik ezt.
Mivel a kötet egy egész regényfolyamot zár le, ezért az írónőnek ügyelnie kellett arra, hogy ne maradjanak bennünk kételyek a történettel kapcsolatban. Nem alkalmazott különös írói módszereket, nem törekedett arra, hogy megfoghatatlan és bonyolult legyen a befejezés. Amilyen zavaros volt sokszor az eseménysor, olyan egyszerű a lezárás: csak jó érzéseket hagy az olvasóban és emlékeztet a mesék „boldogan életek, míg meg nem haltak” lezárására, azzal a különbséggel, hogy sejthető, ennek a történetnek sosem lesz halál a vége.