Tóth Krisztina: Hazaviszlek, jó?
Írta: Galamb Zoltán | 2010. 01. 26.

Hamar kiderült számomra, hogy Tóth Krisztina elsősorban költő, vagyis egyfajta lírai érzékenység hatja át alkotásait, melyek közül még a prózai megnyilvánulásokból is kiérződik valamiféle sejtelmes ritmus, valamiféle furcsán feminin szómágia.
Ám a stíluson túl ugyanilyen fontosak a felvetett témák, és az a közelítési mód, ahogy e problémákat kezeli, kidolgozza, és többnyire lezáratlanul hagyja a szerző.
Mindenekelőtt a magyar művészfilmek és modern színházi produkciók egy részére jellemző az a naturalizmusba hajlóan realista, a nyomortól nemhogy vissza nem riadó, hanem inkább abból ihletet merítő, azt metaforizáló témakeresés, ami a kötet elején olvasható novellák többségében dominál.
Míg azonosulni talán nehéz lenne az efféle „hősökkel”, életünk letagadhatatlan, kikerülhetetlen részei ők. A gondjaikat jellemző megoldatlanság és megoldhatatlanság ugyanakkor közös élmény, tipikusan magyar élettapasztalat.
Ámde egy nő nemcsak létezik, hanem emellett szeret, szeretkezik, gyereket nevel, háztartást is vezet. És képes a világot más, a még fel sem cseperedett generáció szemével nézni; másoknál vélhetően könnyebben azonosulni a gyermeki lélekkel.
Így válhatnak már-már mágikusan realista impresszióvá a titokzatos eltűnések a lakásban, de hát ki ne emlékezne a zoknifaló szörnyre az ágy alól? Innen már csak egy egészen kicsinyke lépés a valódi fantasztikum, vagy a színtiszta örkényi groteszk.
Ugyanígy, ugyanezen a teremtő, átlényegítő módon lesz a páternoszterből általában vett bizonytalanságokat és félelmeket megjelenítő szimbólum.
Nem igazán meghökkentő, sőt, valószínűleg talán még csak nem is különösebben eredeti e képzettársítás, ám a legerősebbek mindig a leginkább triviális, legrégebb óta velünk maradó szimbólumok, különösen, ha épp eltűnő félben vannak, lassan megszűnik a maga valóságában létezni a metafora azonosítója, és így a kép értelmi dimenziója, érvényessége is elveszik.
Egy széthulló, valahogy mégis egyben maradó, talán erővel egyben tartott világ krónikása is lehetne Tóth Krisztina, ám ezek a rövidke benyomások és életképek, meglehet, csupán annak a lírai érzékenységnek az önkéntelen megnyilvánulásai, amely egy költőnőtől – úgymond – elvárható.
Mindenképp tanulságos, és néhol kifejezetten szórakoztató ez a kötet, amely az írónő publicisztikáit és tárcanovelláit gyűjti egybe.
A kötetben szereplő írások:
Teiresziász
Homokakvárium
Milyen volt szőkesége
Moszkva tér
Foghíj
Remete
Teiresziász
Valentin
Renomé
Szólánc
Aranymosó
Háztartási parajelenségek
Nagy vonalakban a női szexualitásról
Perpetuum mobile
Háztartási parajelenségek
A Mikulás három élete
Labdák és csillagok
McEnroe és a baldachin
Többféle csavarral
Űrkutyák
Űrcica
A lélek (Megatest)
A kalap közepe
Szirénke
Ilyen egyszerű
Tavaszi szél
Faredőny
Adventurer
Talált levél
Mámor
Kitántorogtak
A kalap közepe
Páternoszter
Pixel
Sors, nyiss nekem tért
Örkény-árnyjáték I-V.
Csoda Rómában
Esti Kornél szelleme
A Mansuelo-ügy
Belső kéménykár
Sors, nyiss nekem tért
Hazaviszlek, jó?
Vót
Pepi
Damil
Visszapillantó
Verárjúfrom
Alagút
Disznósajt
Kamu
Térkép
Hazaviszlek, jó?