Nickelback: Dark Horse (CD)
Írta: Débali | 2011. 09. 23.

A zenekar a Dark Horse-on Mutt Lange-gal dolgozott együtt, aki korábban olyan bandák mellett bizonyította hozzáértését, mint a Def Leppard vagy az AC/DC. Az előzetes interjúkban a csapat tagjai azt nyilatkozták, hogy a korábbiakhoz képest újfajta hangzásvilág fogja jellemezni a lemezt, és hogy ezzel némileg túllépnek majd a határaikon. Persze ezt akár egy szokásos „most majd megmutatjuk, hogy ilyet is tudunk” nyilatkozatnak is tekinthettük, amit a zenekarok csak azért tesznek a lemezmegjelenés előtt, hogy mindenképpen odafigyeljen rájuk a közvélemény, de a felvezető kislemezt hallva bebizonyosodott, hogy a Nickelback nem a levegőbe beszélt…
Én például konkrétan megijedtem, amikor először volt szerencsém az elsőként kiadott „Gotta Be Somebody”-hoz. Az egy dolog, hogy elég kemény párost alkot benne a dob és a basszusgitár, de emellett még a gitárok is meglepően „műanyagok” lettek. Megnyugvást csupán az nyújtott, amikor láttam a neten az egyik koncertfelvételt a dalról, mert az már meggyőző volt.
A másodikként nyilvánosságra hozott, albumnyitó „Something In Your Mouth” keményebb, mennydörgésszerű megszólalása már szimpatikusabb volt, de kicsit még mindig idegennek hatott (főleg a refrén előtti kissé rappelős szövegdarálástól). Ezután viszont egy igazi arénai rockhimnusz következik, az igencsak vaskos „Burn It To The Ground”, amely középtempós ugyan, de egyrészt biztosan táncra perdül a közönség, ha felhangzik, másrészt az „uhh-uh-zós” rész a bandával való együtténeklésre csábít. A dal egyébként a Transformers második részének egyik betétdala volt, és minden bizonnyal ez is nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy az album egyik legsikeresebb kislemeze lett – és egyben a legnépszerűbb is, ugyanis a dalt felhasználták több videojátékban vagy éppen pankrátorok bevonuló zenéjének is.
Ezután hallható a „Gotta Be Somebody”, ami annak a célnak tökéletesen megfelelt, hogy kellőképpen megágyazzon az album érkezésének, mert elég szép sikereket ért el, és ennek következtében a rajongók már nagyon várták a lemezt. Ezt követően a lemez első balladája, az „I’d Come For You” érkezik. Hiába, a srácok nagy mesterei az ilyen szívbemarkoló felvételek elkészítésének. A dal az Egyesült Királyságban fel is jutott a rocklista élére.
A következő „Next Go Round” ezzel szemben a zenekar történetének egyik legmetálosabb, legszigorúbb dala lett. Horzsoló gitárok, dobhártyaszaggató ritmusszekció, torzított ének, ugrálós refrén és gitárszóló jellemzik ezt a számot. A „Just To Get High” ennél egy fokkal visszafogottabb, de ízes, rockos gitárszólója és kalapácsszerűen lesújtó dobjai miatt semmiképp sem nevezném lírainak, a refrénre pedig tisztességesen begyorsul.
Nem is baj, hogy ezután újabb lassú dal következik, a „Never Gonna Be Alone”. Persze hallgatója válogatja, de ez a dal bőven tartalmaz libabőrös pillanatokat (főleg a dal végi vokálok borzongatóak), és készült is hozzá egy megható, ugyanakkor természetesen kissé klisés kisfilm is.
A „Shakin’ Hands” az egyetlen dal az albumról, amivel nem tudok mit kezdeni. Lehetséges, hogy a producer erőltette a zenekarra ezt a kissé Def Leppardos, „héj-ho-zós” dalt, ami szinte végig egy helyben topog. Szerencsére az ezt követő „S.E.X.” visszahozza a kedvemet, a dal menetelős részei tetszetősek, és az egész szám szépen felépül a végére. Az eredetileg felvezetőnek szánt, majd az utolsó pillanatban mégis visszahívott dal, az „If Today Was Your Last Day” pedig nálam az abszolút favorit. Lehet bármilyen csöpögős, giccses, limonádé a dalszövege, bármikor meghallgatom ezt a számot – főleg ha még a klipet is nézem hozzá –, biztosan jobb kedvem lesz tőle, annyira pozitív kisugárzása van ennek a számnak.
A záró dal, a „This Afternoon” esetében már első hallgatáskor is azt éreztem, hogy a banda szerette volna megismételni a „Rockstar” hihetetlen sikereit, és igyekeztek, ha nem is ugyanolyan, de mindenképpen egy gyanúsan hasonló dalt írni. S bár a dal végül nem érte el a „Rockstar” népszerűségét, azért kislemezes lett ez is. A számhoz egyébként egy annyira közhelyes és unalomig ismert fordulatokkal teli klipet is készítettek, hogy az már az „annyira rossz, hogy jó” kategóriába sorolható.
És akkor vissza is térhetünk a bevezetőben említett, megmásíthatatlan eredményekhez: a lemez az albumeladási lista második helyén debütált az Egyesült Államokban, amelyen aztán több mint egy évig szerepelt a legjobb 100 között, és körülbelül két és fél évig ott volt a 200-as listán. Az albumból több mint hárommillió darab kelt el az USA-ban, és világszerte öt milliónál is több példány talált gazdára; platina státuszt ért el Új-Zélandon és az Egyesült Királyságban, és többszörös platina lett Kanadában és Ausztráliában is.
Kis túlzással azt mondhatjuk, hogy mindebből itthon – a hazai médiumok hathatós közreműködésének köszönhetően – szinte semmit sem vettünk észre, ugyanis jóformán egyik dalt sem játsszák a honi rádiók. Elvétve találkozhatunk a „This Afternoon”-nal, még ritkábban az „If Today Was Your Last Day”-jel, mással nem. S hiába, hogy a zenekar több mint tíz éve éve ontja magából a jobbnál jobb dalokat és licitálja felül magát a slágerek terén, itthon a rádiókban még mindig a Republic szól…
Összegzés
A banda szokatlan hangzással rukkolt elő ezen a lemezen, ám a megszokott minőségi, igényes melódiákról és dallamokról sem feledkeztek meg, vagyis nem felejtettek el dalokat írni, így a Dark Horse újabb remek darab lett a Nickelback életművében.
Egyébként ezen ajánló elkészítésekor jelentette be a zenekar, hogy novemberben érkezik az új albumuk Here And Now címmel, melyet két rádiós dallal is felvezetnek majd szeptember vége felé.
Az együttes tagjai:
Chad Kroeger – ének, gitár
Ryan Peake – gitár, vokál
Mike Kroeger – basszusgitár
Daniel Adair – dob, vokál
A lemezen elhangzó számok listája:
1. Something in Your Mouth
2. Burn It To The Ground
3. Gotta Be Somebody
4. I`d Come For You
5. Next Go Round
6. Just To Get High
7. Never Gonna Be Alone
8. Shakin` Hands
9. S.E.X.
10. If Today Was Your Last Day
11. This Afternoon
Diszkográfia:
Curb (1996)
The State (2000)
Silver Side Up (2001)
The Long Road (2003)
All the Right Reasons (2005)
Live at Sturgis 2006 (2008) (koncert DVD)
Dark Horse (2008)