Főkép

Az 1962-ben debütált és azóta is sikeres James Bond-filmekben kevés a valóban állandó elem. A főbb karakterek elkerülhetetlenül ugyanazok, ám az őket játszó színészek időről időre cserélődnek, így az általuk megjelenített Bond-kép is változik.

A legutóbbi produkcióból, a Quantum csendjéből pedig már egy jellegzetes, szinte védjegynek számító sor is kimaradt – annak ellenére, hogy a „Rázva, nem keverve” nagyjából ugyanazt a funkciót töltötte be a Bond-sagában, mint „Az Erő legyen veled” a Star Wars világában.
 
Két elem azonban sokszínűsége ellenére sosem változik. A Bond-lányok körül egész kis kultusz alakult ki az évek során, a főcímdalokhoz pedig minden forgatás alkalmával az adott pillanatban épp legfelkapottabb előadók közül kérnek fel valakit.

Ennek köszönhetően ezek a dalok gyakran a slágerlistákra is felkerülnek, az MTV megjelenésével pedig a videók egyfajta marketingfogásként funkcionáltak, és állandó jelenlétükkel olyanokat is rávettek a filmek megtekintésére, akiknek máskülönben eszükbe sem jutott volna 007-es ügynök kalandjait megnézni a moziban.
 
A Bond-dalok gyűjteménye ekképp egyfajta könnyűzene-történeti lenyomatnak tekinthető. A stílus, az előadó személye minden esetben a populáris korszellem tükre, és éppúgy jelentett, jelent megtiszteltetést a művésznek, mint igazolást és élvezetet a közönségnek.  Meglepőnek legfeljebb az tűnik, hogy Shirley Bassey háromszor is lehetőséget kapott arra, hogy egy Bond-film főcímdalát felénekelje, de talán az sem teljesen magától értődő, hogy többek között Tom Jones és Louis Armstrong hangja is hallható a közel kéttucatnyi zenészé között.
 
Az, hogy kinek melyik dal áll legközelebb a szívéhez, kétségtelenül egyéni ízlés kérdése. Arra azonban sokan emlékezhetnek még, hogy Tina Turner „Goldeneye”-át és Sheryl Crow „Tomorrow Never Dies”-át mennyien magasztalták megjelenésükkor, Madonna „Die Another Day”-ét viszont minden idők legrosszabbul sikerült, és a James Bond-filmek hangulatához egyáltalán nem illő főcímdalaként húzta le a kritika.
 
És az sem véletlen, hogy a DVD-mellékletről nem lehetett lehagyni a Duran Duran „A View To A Kill”-jét, amelyet annak idején naponta többször is lehetett látni az MTV különböző műsoraiban, és a James Bond-dalok közül egyedüliként jutott fel a Billboard 100-as listájának csúcsára. Ám az sem vitatható, hogy – a szerintem két legjobban sikerült szám: – a Garbage és Chris Cornell felvétele mellett zeneileg az eredeti főcímdal hangszerelőjének, John Barrynek és zenekarának két dala nyújtja a legtöbbet.
 
Akár filmes vagy zenei dokumentumként, akár szórakozásként hallgatjuk az albumot, sokkal többet adhat, mint a legtöbb kizárólag pop és rock dalokkal megtöltött filmzenei lemez, hiszen a tematikai koncepció és a kiválasztott előadók kvalitásai eleve garantálják, hogy ne üres szórakoztatás legyen ez a bő egy és egynegyed órányi anyag. Legfeljebb az eddigi legfrissebb dalt – a Jack White és Alicia Keys interpretációjában megszólaló „Another Way To Die”-t – hiányolhatjuk az amúgy teljesnek nevezhető gyűjteményről.
 
A lemezen elhangzó számok listája:
CD
1. James Bond Theme – John Barry & Orchestra
2. From Russia With Love – Matt Monro
3. Goldfinger – Shirley Bassey
4. Thunderball – Tom Jones
5. You Only Live Twice – Nancy Sinatra
6. On Her Majesty’s Secret Service – The John Barry Orchestra
7. We Have All The Time In The World – Louis Armstrong
8. Diamonds Are Forever – Shirley Bassey
9. Live And Let Die – Paul McCartney & Wings
10. The Man With The Golden Gun – Lulu
11. Nobody Does It Better – Carly Simon
12. Moonraker – Shirley Bassey
13. For Your Eyes Only – Sheena Easton
14. All Time High – Rita Coolidge
15. A View To A Kill – Duran Duran
16. The Living Daylights – A-Ha
17. Licence To Kill – Gladys Knight
18. Goldeneye – Tina Turner
19. Tomorrow Never Dies – Sheryl Crow
20. Surrender – k.d. lang
21. The World Is Not Enough – Garbage
22. Die Another Day – Madonna
23. You Know My Name – Chris Cornell
 
DVD
1. A View To A Kill – Duran Duran
2. For Your Eyes Only – Sheena Easton
3. Goldeneye – Tina Turner
4. The Living Daylights – A-Ha
5. All Time High – Rita Coolidge
6. Goldfinger – Shirley Bassey (Live at Royal Albert Hall, 1974)
7. The Bond Sound – The Music Of 007 (Documentary)
 
Kapcsolódó írás: Casino Royale (DVD)