Zenék a nagyvilágból – Alice in WonderBand: Rikataka – világzenéről szubjektíven 356/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2022. 12. 09.

Azok számára mondom, akik esetleg felületesen olvasták volna el az együttes nevét, hogy ennek az ajánlónak semmi köze Lewis Carroll történetéhez (Alice Csodaországban), sem a japán sorozathoz (Alice in Borderland – ennek hamarosan jön a második évada). Ellenben akik kíváncsiak arra, hogy mit jelent a balkáni világzene második (vagy ha valaki régebb óta foglalkozik ilyen muzsikával, akkor annak sokadik) eljövetele, azok mindenképpen olvassanak tovább.
Igen, úgy tűnik, újra felfutóban van a balkáni régió zenéje, többek között a MOST projektnek köszönhetően (https://mostmusic.eu/), valamint pár valóban emlékezetes produkciónak. Mintha a korábbi évek rezes őrülete szép csendben kifulladt volna, és az elkötelezett rajongókat leszámítva, a többség számára már nem jelent akkora eseményt egy-egy új Fanfare Ciocarlia vagy Boban Marković Orkestar albummegjelenés. Globalizált világunkban az emberek mindig az újat, a valami mást keresik, és a MOST projekt nagyon sok ilyen előadót karolt fel (péládul Naked, Divanhana).
A szerb Alice in WonderBand szintén valami újat tesz le az albumra, hiszen amit ők csinálnak, túl leegyszerűsítő lenne zenének mondani, sokkal inkább tekinthető egyfajta összművészeti önmegvalósításnak, aminek csak egy része a muzsika, legalább ennyire fontos eleme a mozgás, a tánc. Az alábbi két videó jobban elmondja, miről is beszélek:
Ennek az előadásmódnak egyik előnye, hogy a fellépéskehez nem kell túl sok hangszert csomagolni, lévén a ritmusszekciót többnyire saját testük biztosítja. Ez így elsőre rém egyszerűnek tűnik, de azért biztos vagyok benne, hogy kellett némi idő, mire kiválogatták és „áthangszerelték” az eredeti dalokat. A másik, ami szerintem fontos újítás, hogy nem csak szülőföldjük dalai közül válogattak, hanem ezt kiterjesztették a Balkán népeire. Így került fel az albumra egy magyar (Túl a vízen), aminél azért érződik, hogy Ana Vrbaški anyanyelve nem magyar – de ettől függetlenül nekem ez a verzió jobban tetszik, mint mondjuk a Holdviola változata.
Mivel sokféle nyelv és stílus keveredik az albumon, így bőven jut idő arra, hogy megcsodáljuk, mennyire sokoldalú Ana Vrbaški hangja – a magyar, szerb, bolgár, cigány, bosnyák, makedón, stb. népdal egyszerre jelent kihívást és lehetőséget – de véleményem szerint végig remekül teljesít. Kedvencem a makedón „Jovano, Jovanke” című szerelmes dal, amely ebben a formában is emlékezetes, aztán a „Ruse kose/Kâtibim/Apo xeno topo” sokoldalúságával nyerte el tetszésemet (görög-török-szerb gyökekkel). Általánosságban pedig emelem képzeletbeli kalapomat, ahogyan összehozták az éneket és a testhangszerekből kicsiholt változatos ritmusokat (és a minimális hangszeres kíséretet), ez valóban új hang a balkáni világzenében. Mi több, úgy gondolom, hogy az Alice in WonderBand élőben sokkal magával ragadóbb, hiszen ott a zenén kívül a látvány, és az interaktív előadó-közönség kapcsolat gazdagítja az élményt. Remélem 2023 szeptemberében ők is fellépnek Veszprémben.
Meghallgatásra ajánlott számok: Mene majka jednu ima, Nane tsokha, Uči me, majko, karaj me,
2022-ben megjelent album (CPL-Music)
Weboldal: https://aliceinwonderband.com
A zenekar tagjai:
Ana Vrbaški
Marko Dinjaški
A lemezen elhangzó számok listája:
- Uči me, majko, karaj me 03:51
- Ergen dedo 03:18
- Mene majka jednu ima 02:44
- Sojka ptica 02:38
- Túl a vizen 02:34
- Nane tsokha 02:05
- Bun îi vinul ghiurghiuliu 03:31
- Jovano, Jovanke 03:14
- Bukuroshja E Lales 02:47
- Bratec kosio 03:22
- Mesečinka 04:11
- Ruse kose/Kâtibim/Apo xeno topo 04:11
- Zajdi, zajdi 03:16
- Cigančica 01:36