Főkép

Nyár elején, amikor volt egy kis szabadidőm, azt vettem számba, hogy milyen zenéket hallgattam régen, és ezek közül mi az, ami hiányzik. A lista elejére került a görög világzene, mert tényleg nem emlékszem, mikor fordult meg a lejátszómban onnan érkezett lemez (utána megnéztem, februárban). Éppen ezért megörültem, amikor láttam, hogy a World Music Charts Europe júliusi és augusztusi 20-as listájának első helyét a Stelios Petrakis Quartet tavalyi albuma érdemelte ki a zsűri szerint.

 

Meghallgattam, és azonnal úgy éreztem, hogy ez a muzsika pont olyan, amiről muszáj írnom a rovatba. Ez nem rembétiko, hanem modernizált, aktualizált krétai népzene. Bevallom nincsenek alapos ismereteim az itteni zenei hagyományokról, így fogalmam sincs, mennyire tartja be, vagy épp ellenkezőleg, tér el Stelios Petrakis a régi szabályoktól, de úgy érzem, erre nincs is szükség. A Spondi album ugyanis anélkül élvezhető, hogy megfelelő előképzettséggel rendelkeznénk (bár úgy biztosan többet ad), és még Kréta történelmének alapos ismeretét sem tartom szükségesnek. Azt meg gondolom mindenki tudja, hogy 1941-ben a német ejtőernyősök támadták meg a sziget – erre utal az „Avlemonas 1941” elnevezésű közjáték, a közelgő repülőgép hangjával.

 

A nagyon szépen illusztrált, informatív háromnyelvű booklet előszavában ezt írja Stelios Petrakis: „Az idő előrehaladtával egyre inkább ráébredek, hogy a legtöbb dolog, amit teszünk, mondunk vagy hiszünk, többé-kevésbé őseink cselekedeteinek, szavainak és életének eredménye, és ezek a kis történetek mozgatnak és inspirálnak bennünket, példát mutatnak nekünk, és továbbra is hatással vannak ránk minden egyes alkalommal, amikor felidézzük őket.

Apró és jelentéktelennek tűnő események hétköznapi és ismeretlen emberektől, akik anélkül, hogy ezt hogy ezt akarták vagy tudták volna, egy egyszerű és magától értetődő mozdulattal vagy beszélgetéssel, egy pillanat alatt képesek voltak – ha csak egy kicsit is – megváltoztatni ezt a világot, igaz és láthatatlan forradalmárokként. Az album összes számát ilyen kicsi, de megindító vagy filozófiai történetek ihlettek…”.

 

Nekem legjobban az utolsó szám (Maleviziotis) tetszett, részben azért mert ebben a tíz percben tényleg ott van egy tavernában eltöltött táncos este minden szépsége, energiája, és nem utolsó sorban azért, mert itt érvényesül a legjobban a produkció szerves részét képező, csak a lemezen érthető okból háttérbe szoruló Nikos Lembesis tánca, vagyis lépéseinek hangja. A „Sto Barbareso tis avles” című kompozícióban a szigeten keveredő kultúrákat vélem felfedezni, a nyugati és a keleti több évszázados uralom jól hallhatóan nem múlt el nyomtalanul. A múlthoz való kötődésről szól a címadó szerzemény, de szerintem ezen kívül a természettel való harmónia is ott van a hangok mögött.

 

A csomagolástól (booklet) kezdve a hangzáson át a kompozíciók szépségéig tényleg a tökéletes felé közelít a Stelios Petrakis Quartet idei lemeze, amit éppen ezért nyugodt szívvel ajánlok mindenki figyelmébe. Jó lenne őket is élőben megnézni, és élvezni a zene és a tánc egységét.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Maleviziotis, Sto Barbareso tis avles, Spondi

2022-ben megjelent album (Technotropon Artway)

Weboldal: http://www.steliospetrakis.com/

 

 

A zenekar tagjai:

Stelios Petrakis – lyra, lant, saz, krétai cselló

Dimitris Sideris – lant, ének

Michalis Kontaxakis – mandolin

Nikos Lembesis – tánc

 

Közreműködők:

Vasilis Stavrakakis – ének

Bijan Chemirani – zarb, da, bendir, udu

Charalambos Paraskakis – askomandura (krétei duda)

Efrén López - peñaparda

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Spondi
  2. Pentozalis
  3. Tempranillo
  4. Syrtos Ts’ Apomonis
  5. Avlemonas 1941
  6. Hicaz Taksim
  7. Kalos Andamothikame
  8. Syrta
  9. Sto Barbareso tis avles
  10. Epese to Spiti
  11. Stin gremismeni dos folia
  12. Rodo ts’ avgis
  13. Maleviziotis