Főkép

Megmondom őszintén, elég nehéz elfogultság nélkül írnom a 2021-es Worldwide Music Expóról. Tavaly ugye hiába volt Budapest a helyszín, csak a digitális verzió volt elérhető, ami ugyan meglepően jónak bizonyult, de mégsem ér fel a személyes találkozásokkal, azzal a hangulattal, amit átéltem például a 2015-ös esemény alkalmával. Szóval nekem ez lesz az első, teljes, hivatalos, külföldön megélt WOMEX-em, amire ennek megfelelően hatalmas elvárásokkal készülök. Ez pedig a rovat szellemiségét követve egy kifejezetten szubjektív felvezető, előszó (a tavalyi erre olvasható).

 

A légi közlekedés miatt már egy nappal korábban megérkeztünk a Duero folyó torkolatánál elterülő városba, ami egyszerűen csodálatos. Régen láttam ennyire eklektikus, különféle építészeti stílusokban épült házakat egymás közelében, úgy, hogy itt tényleg harmóniában létezik egymás mellett régi és új. Úgy tűnik, még mindig nem állt helyre az élet az előző gazdasági válság óta, vannak lakatlan és ennek megfelelően felújításra váró épületek, de közben mindenfelé építkeznek, szóval érdemes lesz visszatérni ide pár év múlva, hogy akkor hogy néz majd ki a város. Az óceán partja meg egyszerűen fantasztikus! Feleségem vízimádó, így alig lehetett elvonszolni a partról, a szeles idő miatt lenyűgöző méretű hullámok közeléből.

 

Sajnos a COVID miatt érezhetően kevesebben regisztráltak az idei WOMEX-re, és félek, páran még közülük sem jönnek el, mivel a 4. hullám terebélyesedése miatt a kormányok mindenféle korlátozásokat vezetnek be, és többeknek nem fér be a hazatérés utáni kéthetes karantén. Engem hála az isteneknek ez nem érint, mivel gond nélkül tudom a munkámat végezni a lakásból.

 

Amikor ezeket a sorokat írom, szerda hajnalban (az ablakon kívül lassan ébredezik a város, de az első villamosra még várni kell), 1745 delegáltat mutat a WOMEX honapja, ami azért mutatja, a szakma él, és szeretne visszatérni a „normális” üzletmenetre, lemezeket kiadni, és persze koncertturnékra küldeni a művészeket. Remélem, azt már nem kell megmagyaráznom, miért fontosak az élő koncertek, a fizikai és mentális egészség megőrzésében mekkora szerepe van a zenének.

 

 

Mint ahogy írtam, nagy elvárásokkal megyek pár óra múlva a folyóparti Alfândega do Porto épületébe, hogy becsekkoljak. A tegnapi vacsora után arra sétáltunk, és az ablakon keresztül már látszottak a standok – ami jelzi, zajlanak az előkészületek. Előzetesen pár levelezőpartneremmel egyeztettem találkozót, hogy pár év levélváltása után végre személyesen is találkozzunk. Ez mindenképpen javasolt, mert túl sok a program, túl sok a résztvevő, és egy adott személyt megtalálni ebben a forgatagban nem is olyan egyszerű.

 

A standokon zajló bizniszelésen kívül lesznek filmvetítések, ami tavaly remek napi felvezető rituálénak bizonyult, idén nem tudom mire lesz időm.  A teljes filmlista erre megtekinthető, és előzetesen van pár cím, amit jó lenne látni. The Rumba Kings vagy a Cumbia Que Te Vas De Ronda például ebbe a csoportba tartozik nálam. Aztán lesznek konferenciabeszélgetések, amelyek már a címük alapján is érdekesek (például Brexit re-loaded vagy Rebuilding Our Broken Industry in a Broken World), amit az eddigi tapasztalataim szerint főként a résztvevők kommentjei, hozzászólásai tesznek még izgalmasabbakká. Meg a picit másféle beszélgetések, amelyek Networking Session néven futnak.

 

Aztán lesznek esti koncertek, amiket számomra picit érthetetlen módon szétszórtak a városban, legalább öt vagy hat helyszín között. Ami azért fura, mert péntektől esőt jósol a meteorológia, és esőben caplatni egyik helyszínről a másikra annyira nem lesz vicces mutatvány. Oké, értem, hogy igyekeztek tematikusan csoportosítani a fellépőket, de ugye az ember pont azért kíváncsi az esti showcase programokra, hogy felfedezze a világ zenei sokszínűségét (musical diversity the world). Azt meg félve írom le, hogy számomra sajnálatos módon idén nincs olyan fellépő, akivel kapcsolatban előzetesen "hűha"-érzésem lenne. Ezért sajnálom, hogy nem mentem el Tamperébe két évvel korábban, és nem láttam élőben például a Flor de Toloache vagy az Omiri koncertjét. Egyedül abban bízom, hogy az élő fellépések felülmúlják az előzetes ismerkedés alapján megalkotott véleményemet. Persze biztos vagyok benne, hogy remek koncerteket látunk majd, hiszen pár fellépőt már ismerek és korábban megszerettem, mint például Ayom (klip lentebb) vagy Bab L' Bluz (klip fentebb).

 

 

Kíváncsi vagyok a szerda esti nyitóceremóniára, aminek része a helyi szervezők által összeállított koncert. Ilyenkor mindenki igyekszik megmutatni, mennyire jó és érdekes a helyi világzene, és mivel a négy fellépő egyikéhez sem volt még korábban szerencsém, várom a meglepetést. Ugyanígy várom a vasárnapi záróeseményt, ahol kiosztanak pár díjat:

WOMEX Artist Award 2021: Aynur

WOMEX Professional Excellence Award 2021: Global Music Match

WOMEX Top 20 Labels 2021

 

Aynur egy kurd énekesnő, aki számos hírességgel muzsikált már, és akiről ezt írják: „Aynur hangját hallani annyi, mint az emberi öröm és szenvedés minden rétegének egyetlen hanggá való átalakulását hallani. Olyan mélyen a lelkünkbe hatol, a szívünkbe szakad, és akkor egy pillanatra eggyé válunk. Felejthetetlen.”

 

 

Az idei top kiadós listát nézegetve nyilvánvaló, hogy van pár megkerülhetetlen cég, amik minden évben hozzák a minőséget, vagy csupán olyan művészekkel dolgoznak, akik rendszeresen jó lemezeket készítenek. Mint például a Fonó – ez úton is gratulálok nekik. Az meg külön öröm, hogy a legtöbbel már kapcsolatban áll az ekultura.hu, hiszen írtam a lemezeikről.

Glitterbeat (Germany)

ARC Music (UK)

Buda Musique (France)

Nø Førmat! (France)

Ajabu! (Sweden)

Kirkelig Kulturverksted (Norway)

Nordic Notes / CPL Music (Germany)

World Music Network / Riverboat (UK)

World Circuit (UK)

Karrot Kommando (Poland)

Analog Africa (Germany)

Fono Records (Hungary)

Crammed Discs (Belgium)

Galileo MC (Spain/Germany)

Segell Microscopi (Spain)

Les Disques Bongo Joe (Switzerland)

Ponderosa Music & Art (Italy)

Indies Scope (Czech Republic)

Kasba Music (Spain)

Otá Records (USA)

 

Nem szaporítom tovább a szót, ma, vagyis 2021. október 27-én kezdetét veszi az idei WOMEX, és a következő öt napban nálam majdnem minden erről szól majd. Beszélgetések, találkozások, felfedezések – és rengeteg zene.