Főkép

Talán az utolsó Vedan Kolod-album okán örvendeztem a trió régi anyagainak újrakiadása miatt, és kifejeztem kétségeimet azt illetően – természetesen látatlanban, vagyis a konkrét korong ismerete nélkül –, hogy mennyire lehet zenére, világzenére átültetni egy hősi eposzt, amely II. Igor novgorod–szeverszki fejedelem 1185-ös(!) hadjáratáról szól, ami diplomatikusan szólva sem tekinthető sikeresnek. Mivel a többi fejdelem által vívott győztes csatáról Igor lemaradt, úgy döntött, szólóban támadja meg a poloveceket (kunokat) – és vesztett. Serege megsemmisült, ő maga fogságba esett, ahonnan később sikerült megszöknie. Ennyit a történelmi háttérről.

 

Az eredetileg 2011-ben megjelent album gyakorlatilag arra tesz kísérletet, hogy megidézze, újraalkossa a középkori óorosz/ószláv zenét. Ehhez szerintem ideális alapanyag az Ének Igor hadáról, vagy más néven Igor-ének (Слово о полку Игореве) címen ismert eposz, mert a szöveg ugyan adott, de se a hangszerek, se a dallamok tekintetében nem jelent megkötést, ezért aztán a krasznojarszki muzsikusok azt csináltak, amit akartak. Vannak itt harci kürtök és engem leginkább sámándobokra emlékeztető ütőhangszerek, vagy meglepő módon doromb (Spears), vagyis kellően változatos lett a hangszerelés. Mondjuk, ezen nem csodálkozom, hiszen a régi hangszerek újraalkotása az egyik védjegye az együttesnek, emlékeim szerint volt olyan kickstarter kampányuk, ahol megfelelő támogatás ellenében saját készítésű hangszert adtak a lemez mellé.

 

A zenét rendre megszakítják az eposzból vett szövegek, amelyek egy részét a vendégként meghívott Lev Ivanowitsch Skvortsov olvassa fel komoly, ünnepélyes és gyászos hangon. Részben ennek, részben a zenének köszönhetően szinte azonnal megfogott hallgatás közben a középkori hangulat, amit leginkább a bárdok vagy regösök produkciójához tudok hasonlítani. Ez a koncept album képes elhitetni velem, hogy évszázadokkal korábban, a tatárjárás előtt ilyen zenei kísérettel hallgatták az emberek eleik hősi vagy kevésbé hősi tetteit. Ráérős tempójával, a szellős, a "kevesebb több" elvére épülő hangszerelés csak ráerősít a hangulatra, és tartósan képes lekötni a figyelmet.

 

Érdekes lenne mindezt élőben, koncerten meghallgatni, egyrészt közelről figyelni, miként szólaltatják meg ezeket a régi hangszereket, másrészt pedig átadni magam a történetet elmesélő zenének, éneknek, és hagyni, hogy visszarepítsenek az időben.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: War horns in Novegrad, Spears

2021-ben megjelent album (CPL-Music)

Weboldal: https://www.facebook.com/VedanKolod

 

 

A zenekar tagjai:

Tatjana Naryshkina – ének, dob, buben, furulya, buzuki, vargan (doromb), kaluka

Valery Naryshkin – ének, guzli, buben, vargan (doromb), furulya, buzuki, gudok, kaluka

Daryana Antipova – ének, dob, buben

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Let’s begin our song 02:20
  2. Might it not become us, brothers 03:27
  3. War horns in Novegrad 02:57
  4. Then Igor set foot in the golden stirrup 01:02
  5. Igor with army 02:45
  6. Oh, Russian land! 01:18
  7. Spears 02:53
  8. In the field slumbers 01:31
  9. You stand your ground 02:32
  10. That Oleg forged feuds with the sword 00:49
  11. Then, across the Russian land 03:11
  12. What dins unto me 05:21
  13. For now, brothers 01:56
  14. Abundant woe made its way midst the Russian land 01:00
  15. Kayala 02:56
  16. And Svyatoslav saw a troubled dream 00:51
  17. You, turbulent Rurik 01:06
  18. No longer indeed does the Sula flow 02:19
  19. The time has come to lower your banners 04:28
  20. Yaroslavna’s incantation 03:29
  21. The sea plashed at midnight 01:44
  22. Oh, Donets! 04:27
  23. Said Bayan, song-maker of the times of old 00:46
  24. Voices weave across the sea to Kiev 02:20