Főkép

Francis F. Coppola a film megjelenésének 40. évfordulója alkalmából ismét moziba küldte ‘79-es kultklasszikusát, az Apokalipszis mostot. A végső vágás csak nem egy évnyi intenzív munkát igényelt; a rendezőisten James Mockoski filmrestaurátort bízta meg a projekt levezénylésével, a végeredmény pedig magáért beszél. A film a mai sztenderdeknek megfelelően 4K felbontásban került az IMAX mozik gigantikus vásznaira, és Walter Murch Oscar-díjas hangdizájnját is egy új fajta, ún. Dolby Atmos minőségben élheti át újra a lelkes közönség.

 

A felújítás olyan jól sikerült, hogy egyes snittek a kortárs filmkultúra látványvilágát képesek nyújtani a mozivásznakon. Stilizált, kontrasztos színvilágát tekintve is arra a következtetésre juthat a mai néző, hogy a film 1979-ben bőven meghaladta korát – legalábbis a látvány terén biztosan. Ez Mockoski mellett természetesen a szintén Oscar-nyertes Vittorio Storaro operatőr érdeme is.

 

A feljavított és újrapanorámázott hangvágást tekintve hasonló szuperlatívuszokban tudok csak írni; a film monumentalitásához elengedhetetlen volt Murch munkája. A jól ismert helikopteres bombázást bemutató ironikus jelenet a felcsendűlő A walkürök lovaglása klasszikus téma aláfestésével 2019-ben is libabőrössé tett.

 

Coppola egyébként a 2001-es közel kétszáz perces Redux verziót túl hosszúnak találta, így a játékidőből húsz percet faragott le az általa újragondolt végső változathoz. A végeredmény valóban gördülékenynek és egy egységes, letisztult víziónak bizonyult.

 

Érdekes és összetett kérdés lehet, hogy milyen ma is aktuális témákat pendít meg a jelen korszellemben mozgó közönség számára és milyen új megvilágításba kerülhet a film a XXI. században? Túl azon, hogy a háború borzalmairól megemlékezni mindig időszerű, a gender és feminista témákkal átitatott közbeszéd ismeretében egyes, az elnyomó maszkulinitást kihangsúlyozó jelenetekre fogékonyabbak lehetünk a nézőtéren ülve. A mindent leigázó európai és amerikai fehér ember törtetésének kritikája mai szemmel talán sokkal harsányabb; a film egyéb mondanivalói felé emelkedik.

 

Habár az egyetlen hazai IMAX mozi nem tűzte műsorra a filmklasszikust, a forgalmazó Pannonia Entertainment gondoskodott arról, hogy minél nagyobb vásznon láthassa Coppola alkotását a nagyérdemű – ezért a díszbemutatót a Pólus mozi nagy termébe helyezte –, valamint, hogy minél több városban megtekinthető legyen országszerte. Fontos emellett megemlíteni, hogy a vetítések során előfordulhat némi technikai zűr. A szervezők elmondása alapján egyes vetítőgépeknek valódi kihívás a filmfájl óriási mérete, ami sajnos két általam látogatott kezdeti vetítésen is meglátszott. Ennek ellenére csakis ajánlani tudom a Coppola munkásságáért és a háborús filmekért rajongóknak, vagy akár azoknak, akik most kezdenék az ismerkedést a mester filmográfiájával; mindenképp monumentális, nagyszabású és nem kicsit pszichedelikus élményt nyújt 2019-ben is az Apokalipszis most.