Főkép

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy jól ismerem a morva együttes előző, Postfolklor című albumát, mivel nem sokkal a 2015-ös megjelenés után nagyon sokat hallgattam. Magával ragadott az a különleges, helyenként a magyar Góbé komponálási elképzelésére hasonlító, ám attól határozottan eltérő zenei világ, amit csak megkoronázott a szövegekből áradó zordság – az a lemez ugyanis a halállal foglalkozott. Ezt a különleges, komorságot árasztó zenét aztán élőben is megcsodálhattam, hiszen a 2017-es Budapest Ritmo keretében ők is felléptek. Emlékezetes este volt, a vizuálisan megtámogatott koncert még teljesebb élményt nyújtott, így nem csoda, ha ezt követően fél szemmel azt lestem, mikor érkezik a következő sorlemez. Ennek dacára majdnem lemaradtam a tavaly decemberben megjelent Diedina korongról.

 

Többszöri meghallgatás után van bennem némi bizonytalanság, mert ez teljesen más lett, mint az előző és bizony alaposan megleptek vele. Az eltérés részben betudható a szövegek témájának, mert ezúttal nem az elmúlás különféle formáiról énekelnek, hanem a faluról. Méghozzá napjaink falujáról, ami szerintem összhangban van az együttes által művelt postfolklór stílussal. Akit érdekel, az nyugodtan böngéssze a CD mellé adott bookletet, mert angolul is megtalálja benne a szövegeket (jellemzőnek érzem azt a sort, ami arról szól, hogy a népviseletet lecserélik nagyvállalati öltözékre). Nagyon tetszenek az illusztrációk, a hanyagul a versszakok mellé dobált figurákról, a legtöbb esetben a nagyapámék háza jut az eszembe, ott voltak ilyen hímzéssel díszített párnák és falvédők. A régmúltat idéző kivitelezés ellenére a képek a modern falusi élet pillanatait örökítik meg, van itt legény fűnyíróval, leány fülhallgatóval, stb.

 

A lényeg persze a zene, amiről ha azt állítom, nagyon más, mint a három évvel korábbi, akkor keveset mondok. A tizenhárom kompozíció szinte kivétel nélkül saját szerzemény, és legjobban a post jelző illik rájuk, mert tényleg túl vannak a megszokott kereteken. A cimbalom miatt mindenkinek a népzene jut majd elsőként eszébe a zene hallatán, de ez a képzet hamarosan eloszlik, vagy nagyon a háttérbe szorul. Nekem sokkal inkább a kísérleti, alternatív kategória ugrott be, mintha ezúttal az lett volna a trió célja, hogy megkeresse, mi van a hagyományos dalokon túl.

 

Amit találtak az elsőre zavarba ejtő lehet, mert a minimalizmustól a jazzig, rockig (punk?) sokféle stílus felbukkan a zenében – nekem mindazonáltal nagyon tetszik. Az előző album dallamvilága a „Moja Zena” című számban van jelen, de csak jelzésértékűen, mintegy kiindulási alapként. A saját szerzemények annyira sokfélék, hogy felületes hallgatás alapján egyfélének tűnnek. Pedig a „Dycky Dobre” pszichedeliája, vagy a funkos „Rural”, esetleg az utolsó ballada (Gdovi) cseppet sem hasonlít egymásra. Nyilvánvalóan sokat számít minden dalban a zenészek kreatív jelenléte, amikor a cimbalom zongoraként szólal meg, vagy amikor a hegedű a tyúkot próbálja utánozni. Nem folytatom az elemzést, mert nyilvánvaló számomra, hogy a Diedina lemez nagyon egyedi, kifejezetten érdekes hallgatnivaló lett.

 

A trió már elvégezte a munka nagyját, most már csak az van hátra, hogy valaki ismét elhozza őket Budapestre. és élőben is megcsodálhassam ezt a modern falusi életképet, az újszerű, mégis jellegzetesen Ponkos muzsikát.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Slepka, Farář, Dycky Dobre

2019-ben megjelent album (szerzői)

Az együttes weboldala: http://ponktrio.cz/en/

 

 

A zenekar tagjai:

Michal Krystýnek – hegedű, brácsa, ének

Eduard Tomaštík – cimbalom, csembaló, ének

Jakub Nožička – nagybőgő, basszusgitár

 

Közreműködők:

KOLIB – samplers (3, 6, 8, 11, 12)

ANTONÍN BOGAR – hegedű, ének (1)

KHAABEE STRING QUARTET (5, 12)

RASTISLAV UHRÍK – nagybőgő (3, 5)

DAVID KOLLER – ének (12)

JOSEF TRUMPEŠ – ének (12)

MARKÉTA KUBÍNOVÁ – ének (12)

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Intro
    2. Slepka
    3. Rural
    4. Moja Zena
    5. Farář
    6. Babicke Zvony
    7. Praeludium
    8. Diedina
    9. Dycky Dobre
    10. Devcica Z Dediny
    11. Jagzamlada
    12. Chabi
    13. Gdovi