Főkép

A Kossuth Kiadó mellett a Corvina gondozásában is elindult egy sorozat, amely a magyar képzőművészeket mutatja be, így ez a könyv már a második, amit Szinyei Merse Pálról olvashatok. Bár mindkettő Szinyeivel foglalkozik, így nyilván számítottam rá, hogy lesznek átfedések, mégis meglepetésként ért, mennyire hasonló a két kötet szerkesztése. A művészt és annak munkásságát a már megismert tömörséggel mutatja be a szerző, a szöveges rész a festő életútjának és műveinek elemzésének egyfajta egyvelege. A hasonlóság kevésbé tűnik meglepőnek, ha megnézzük a jelen könyv irodalomjegyzékét. Sajnos azonban a kötet az információn, a reprodukciókon és a felépítésen túl egy hibát is örökölt, ez pedig a szöveg folyamatosságának megtörése. Egyszerűen nem tudom megszokni, hogy a szöveget többoldalnyi reprodukcióval szakítják meg. Nem is értem a logikáját ennek a megoldásnak - lenne inkább a könyv végén a képek sokasága. Alapvető különbség viszont, hogy az elemzések olykor egy-két érdekes részlettel is szolgálnak a képek kapcsán, néha az adott mű mellett széljegyzetekként vannak jelen, s alkalomadtán egy-két izgalmas részletet is kiemelnek a festményből. Ugyanígy az életpálya-elemzés is személyesebb egy kicsit, helyenként már szinte bulvárszintű adalékokkal rendelkezik.

A leírásból mintha kis elfogultságot éreznék a szerző részéről: egy-egy festmény, vagy életrajzi momentum mintha kitüntetett figyelmet kapna a többihez képest. Ezzel tulajdonképpen nincs is baj, hiszen a száraz adatok, vagy a sótlan felsorolás kevésbé lehet meggyőző, mint a személyes tapasztalatból fakadó méltatás. Ezen túl találhatunk itt egyéb magyarázatokat és lábjegyzeteket is és mindez arra enged következtetni, hogy a kiadvány a képzőművészet iránt érdeklődő laikusokat kívánja bevezetni a témába. A hangsúly persze a műveken van, s az albumban szereplő képek természetesen most is szemet gyönyörködtetőek és szerencsére van köztük olyan, amit eddig hasonló kiadványban nem láttam.

Az albumban szereplő  képek listája:
Önarckép bőrkabátban (1897)
Az akasztott elszállítása (1867)
Szinyei Merse Zsigmond arcképe csibukkal (1866)
Faun és nimfa (Faun IV.) (1868)
Apáca és lovag (1867)
Szinyei Merse Béla és István (1866)
Fürdőházikó fiúval (1868)
A művész édesatyja karosszékben (1870)
Vadgesztenyefa (1869)
Hinta (1869)
Pogányság II. (1869)
Szerelmesek (1868)
Ruhaszárítás (1869)
Bacchanália (1869)
Vihar a starnbergi-tavon (1872)
Esthajnalcsillag (1869)
Idill (1872)
Nőrabló faun (1869)
Műterem II. (1873)
Szinyei Merse Ninon képmása (1870)
Szerelmespár (1870)
Majális, I. vázlat (1872)
Majális, II. vázlat (1873)
Majális (1873)
Rococó, vázlat (1872)
Zöld gyepen (1873)
Kerti padon (1873)
A tavasz ébredése (1878)
Kentaurok rohama (1873)
Tourbillon (1873)
Lilaruhás nő (1874)
A főkötős. A művész felesége (1879)
A művész felesége sárga ruhában (1876-1878)
Csecsemő Félix (1874)
Kentaur és faunok (1878)
Fürdés előtt (1880)
Horgászó Félix (1883)
Gróf Szirmay Alfrédné (Probstner Mária) arcképe (1879)
A művész feleségének képmása (1879)
Léghajó (Probstner Béla búcsút int Sárosnak) (1878)
Oculi (1884-1894)
Hóolvadás (1884-1895)
Őszi táj nyúllal (1883)
Szurokfenyő (1904)
Őszi táj (1900)
Mare azzuro (Capri) (1902-1904)
Pacsirta (1882)
Pipacsos mező (1896)
Labdarózsa (1911)
Lila virág (1911)
Szinyei Merse Rózsi, a művész lánya (1868)
A jernyei kúria (1911)
Fa alatt (1911)
Csend (1918)

Kapcsolódó írás: Szvoboda Dománszky Gabriella: Szinyei Merse