FőképPeter Greenaway Mâconi gyermeke óta nem láttam olyan filmet, amelynek jószerével minden jelenete, minden képkockája önálló festményként is értelmezhető. Hollywoodtól persze nem is különösebben várható, hogy a tiszta, számítógépes manipulációktól mentes esztétikumot előtérbe helyezze; legjobb esetben is kemény, képileg megtámasztott társadalmi drámákra telik tőlük. Ha szépségre, valóban szemgyönyörködtető képiségre vágyunk, akkor az angolok háza táján kell keresgélnünk.

Peter Webber első mozgóképszínházi bemutatásra készült nagyjátékfilmje, a Leány gyöngy fülbevalóval elsősorban lélegzetelállító szépségű képeivel nyűgözi le a nézőt – már aki fogékony az ilyesmire.
A történet az amerikai Tracy Chevalier azonos című bestsellerének adaptációja, és bár a könyvhöz eddig nem volt szerencsém, a téma jellegéből kiindulva így olvasatlanul is ki merem jelenteni, hogy a filmes megvalósítás bizonyosan felülmúlja a képszerűség, az arcokban és mozdulatokban kibontakozó dráma szavakba kényszerített változatát.

Scarlett Johansson, aki számomra már a Tétova tinédzserekben is feledhetetlen alakítást nyújtott, Az elveszett jelentés mellett ebben a filmben érett igazán jelentős színésznővé, és szívem szerint 2004-ben ezért az alakításáért díjaztam volna a tehetségét, szemben a Brit Filmakadémia döntnökeivel, akik – bár nehéz helyzetben lehettek, hiszen két közel azonos teljesítményért jutalmazhatták volna Ms. Johanssont –, az amerikai Sofia Coppola filmjének Charlotte-jaként látták meggyőzőbbnek őt.

Talán furcsa olyasmit kijelenteni, hogy a Büszkeség és balítélet tévésorozat, a Bridget Jones naplója, a Szerelmes Shakespeare vagy az Igazából szerelem „sztárja”, a hamisítatlanul angol Colin Firth méltó partnere egy tizenkilenc éves kislánynak, mégis ezt kell leírnom, hiszen a németalföldi mestert alakító színésznek némileg egysíkúbb jellemet kellett megformálnia.

Egysíkúbbat írtam, pedig a cselekmény éppen a rideg társadalmi korlátokat nem ismerő, a hétköznapok kegyetlen frusztrációin a maga humánus módján felülemelkedni igyekvő zseni és a megalázott, a nemesek világában helyét nem lelő cselédlány lelki egymásra találásának, vívódásának, az örökkévaló szellemiség és az evilági érzékiség bizonytalan határmezsgyéjén egyensúlyozó kapcsolatának kibontakozása.

Viszonyuknak azonban, bármennyire tiszta és nemes, sem jelene, sem jövője nincs. Abban a merev világban, ahol az ember csupán addig ér valamit, amíg pénze van, a jómódúak pedig gátlástalanul kihasználják helyzeti előnyüket, nincs helye a társadalmi és mesterséges erkölcsi korlátokat akár a legkisebb mértékben is megkérdőjelező köteléknek.
Az önmegtagadás, kényszerű választások, megaláztatás és féltékenység e drámájában minden rezdülés, minden érintés, sőt még a titkon meglesett kibontott haj is roppant jelentősséggel bír.

A nyomasztóan felemelő atmoszféra megteremtésében az Oscar-díjra jelölt látvány, operatőri munka és jelmez, no meg a minden alakításról megállapítható kiváló színészi munka mellett Alexandre Desplat korhangulatot idéző zenéje is komoly szerepet játszik.

Egyszóval a sokéves esztétikai ínség, és a Peter Greenawayhez hasonló, nagy formátumú rendezők vergődése, a kommersz vagy professzionális szórakoztatás lényegében teljes hatalomátvétele után a Leány gyöngy fülbevalóval végre visszaadta a filmbe, mint művészetbe vetett hitemet.

A magyar DVD-kiadás technikai adatai:
Hang: magyar 5.1, angol 5.1
Felirat: magyar
Kép: 2,35:1 (16:9)

A film hivatalos honlapja:Lions Gate: Girl with a Pearl Earring