Főkép

Újabb WOMEXes szerzemény, és ezúttal olyan együttes került sorra, amelyet volt szerencsém élőben látni a színpadon. Mivel ott nagyon meggyőző fellépéssel nyertek meg maguknak, nem volt kérdés, hogy írni fogok a 2025 nyarán megjelent lemezükről.

 

Ez már a második albumuk, és ha jól értettem, akkor ők is azon fáradoznak, hogy a népzenét modernizálják, élővé tegyék. Erről így beszélt Marine Lavigne énekesnő: „Ha csupán azért cselekszünk és alkotunk, hogy megfeleljünk egy olyan szabványnak, amely már nem felel meg a mai társadalomnak, akkor az a kultúránk „múzeumosodott” formájává válik. Nem ezt akarjuk. Nem akarjuk, hogy meghaljon és múzeumban végezze.”

 

Hasonló elképzeléssel találkoztam már pár alkalommal, hiszen erre a magyar együttesek között is van példa, gondolok itt mondjuk a Góbéra. Az Eben annyiban egzotikus számomra, hogy ők a breton tradíciókat igyekeznek továbbadni, naprakésszé varázsolni – dudák nélkül.

 

Az ehhez vezető utat három gyönyörű hangú hölggyel képzelik el, akiket három muzsikus úriember kísér. Értelemszerűen a fő hangsúly többnyire az éneken, a kórusokon és a polifónián van, mint például az egyik kedvencemben, a „Dañs ar bleiz” című számban, ami egyébként politikai állásfoglalás is egyben. A másik fő jellemzője ezeknek a számoknak, hogy gyakran breton táncok ihlették a zenét. Ilyen a címadó nóta (Dinaskañ), ami a breton plinn táncra emlékeztet.

 

Tudásom persze korántsem akkora, hogy minden számnál tisztában legyek az eredetikkel, és azzal, hogy az Eben tagjai mit változtattak, újítottak. Szerencsére nekem elég, hogy egy érdekes zenét hallok, ami változatos, jól szól, a vokális rész pedig magával ragadó. Ügyesen kihasználják a többszólamúságot, és ahogyan azt felerősítik a hangszeres kísérettel, miként az a „Dinaskañ” alatt történik – nos azt mindenképpen érdemes több alkalommal meghallgatni. Kezdésnek a cikk végén ott a klipes verzió. A modernizálásra meg az olyan apró részletek utalnak, mint a rapbetét a „Douar Nevez”-ben. Mondjuk érdekes volt a 2022-es Euroviziós dal, a „Fulennig” visszanépiesített verzióját hallani, és összevetni az akkori elektronikus ritmussal.

 

Kellően összetett zenét tartalmaz a Dinaskañ album, amelyben a három muzsikus nem csupán kíséri az éneket, hanem kamarazenére emlékeztető zenét játszik, a szólókban pedig rendre megvillantják tudásukat. Részben ennek, illetve a napjaink történéseire reflektáló szövegek miatt úgy gondolom, hogy az Eben jó úton halad az eredeti vállalásuk beteljesítésében. Remélem egyszer nálunk is fellépnek.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Dinaskañ, Douar Nevez, Dañs ar bleiz

2025-ben megjelent album (Arfolk)

Weboldal: https://www.eben.bzh/

 

 

Az együttes tagjai:

Sterenn Diridollou – ének

Marine Lavigne – ének

Sterenn Le Guillou – ének

Antoine Lahay – gitár

Julien Stévenin – nagybőgő

Jonathan Dour – brácsa

 

Közreműködők:

Ilyas Khan – tabla, ütőhangszerek

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Dañs ar bleiz (Cercle circassien) – 03:26.
  2. Dinaskañ (Plinn) – 03:51.
  3. Eostig kuzh I (Fisel) – 03:35.
  4. Tremen (Mazurka) – 04:59.
  5. Eostig kuzh II (Fisel) – 04:10.
  6. Fulennig (Récit) – 01:58.
  7. Sorserez an neved (Gwerz) – 06:10.
  8. Hillig ur pok (Valse) – 04:39.
  9. Douar Nevez (Plinn) – 04:21.
  10. Hent ahez (Plinn) – 03:53.
  11. Nevez amzer (Chanson) – 05:31.