Zenék a nagyvilágból – Noura Mint Seymali: Yenbett – világzenéről szubjektíven 500/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 11. 28.

Fura, hogy Noura Mint Seymali pont abban az évben adja ki a soron következő lemezét, amikor lehetőségem nyílik őt színpadon látni. Oké, a két dátum között eltelt kilenc év, és ennyi idő alatt bizony elég sokat változott a világ. Szerencsére a hangja ugyanolyan maradt, s erőlködés nélkül képes betölteni a teret: sivatagban, nagyvárosban, koncerttermekben.
„Széles témakörökben vannak dalaim: szerelmes dalok, dicsőítő dalok, táncdalok, elbeszélő dalok. Hagyományunkban a különböző forrásokból származó versek összeilleszthetők egy előadásban. Saját maggal kezdem, vannak sorok, amiket én írok, másokat idézek vagy hivatkozom rájuk, ahogy egy dzsesszzenész riffelné a hagyomány egy másik dalát, de az összetett dal mindig új alkotás, és az az okosság, amellyel egy énekes képes a költészetet egyfajta zenei mozaikban szintetizálni, valóban a művészet része.”
Ami elsőre megfogott, hogy mennyire rockos a zene. Egyaránt ott van benne a nyugati rock és a sivatagi blues, valamint Afrika és a mór hagyományok – de főként a rock. Az egész produkció felett pedig ott repül, meghatározva a kereteket, az irányt, az érzelmeket Noura Mint Seymali hangja. Azt sem tudom elfelejteni, hogy mindezeken felül ez a zene táncolható, legyen szó rockos, vagy lágyabb pillanatokról, egyszer sem kell megállnunk. A mozgás természetes velejárója ezeknek a számoknak (Guéreh).
Az album dinamikája véleményem szerint legjobban a „Knou” című számnál mutatkozik meg a legjobban. Ez alapban egy kicsit vontatott felépítésű, főként a dob és a gitár a hangadó benne, természetesen csak az ének mögött. Egészen addig, míg el nem érkezünk a gitárszólókig, ahol nem csupán felgyorsulunk, hanem a hangsúly is eltolódik a két hangszer irányába. Szintén a hagyományokból merít a „Ch’tib (Naha)”, ebben a dallamon és a gitározáson kívül a hívás-válasz típusú éneket is használják, és ez olyan, mintha a sivatagi éjszakában üldögélnénk a tábortűz körül, hallgatva a többiek énekét, zenéjét, miközben a csillagok figyelnek bennünket. Nálam ez az egyik csúcspont a lemezen, a másik meg a korábban említett, esküvői dal, a „Guéreh”.
Fülbemászó, már-már popos dallama van a „Hagala Geyeul” című szerzeménynek, és ez is csak azt erősíti meg, hogy mennyire változatos lett a Yenbett. Remélem egy alapos európai turné következik, és talán még arra is van esély, hogy beiktassanak egy budapesti megállót. Nyilván nem szeretnék kilenc évet várni a következő Noura Mint Seymali korongra, de abban biztos vagyok, hogy ezúttal megérte, mert egy hihetetlenül remek albummal leptek meg.
Meghallgatásra ajánlott számok: Guéreh, Ch’tib (Naha), Lebleida
2025-ben megjelent album (Glitterbeat)
Weboldal: https://www.nouramintseymali.com/
Az együttes tagjai:
Noura Mint Seymali – ének, ardin
Jeich Ould Chighaly – szólógitár
Ousmane Touré – basszusgitár
Matthew Tinari – dobok
Közreműködők:
Jeich Ould Baddu – tidinit
El Abghari Chighaly – ének
Ayniyana Chighaly – ardin, háttérvokál
Loubaba N’Guidheye – háttérvokál
A lemezen elhangzó számok listája:
- Bidayett Lehjibb 00:57
- Lehjibb 03:29
- Guéreh 04:06
- Wezeun (Lebteït) 01:07
- Knou 03:32
- Moughadim Karr 02:02
- Jraad 02:59
- Radatt Lebiyaad 00:33
- Tassirit 03:00
- El Vaïz (Seni Karr) 02:31
- Ch’tib (Naha) 04:57
- Wezeun (Vaghou) 02:19
- Hagala Geyeul 03:13
- Wezeun (Likhal Karr) 00:31
- Lebleida 03:48