Főkép

A Jedermann Caféban kedd este egy igazán különleges, dél-koreai–magyar zenei találkozás valósult meg, amely egyszerre volt ünnep és élő párbeszéd. A színpadon a 30 Club nevű dél-koreai kvartett zenélt – Kim Chanyoung (szaxofon), Vinnie Kim (nagybőgő), Kim Da Eun (zongora) és Choi Moohyun (dob) –, akik nem csupán virtuóz művészek, hanem duzzadnak a közös zenei kalandvágytól. Magyarországi bemutatkozásuk nem véletlen: része annak az elmélyülő kulturális együttműködésnek, amely a JazzFest Budapest keretében szépen és következetesen épül.

 

Ez a fesztivál mára jóval több egy koncertsorozatnál: valódi kulturális híd, amely összehozza a kelet-ázsiai és közép-európai jazz színteret. Alapítója és vezetője, Kleb Attila, olyan vízióval hozta létre, amelynek lényege a kulturális átjárhatóság, a művészek közötti inspiráló találkozások elősegítése. Éppen ezért nem véletlen, hogy a 30 Club meghívást kapott: a fesztivál filozófiájában a nemzetközi együttműködés, a nyitottság és a művészi párbeszéd alapérték. A 2025-ös program ennek tökéletes példája volt: 23 országból, összesen 181 művész érkezett Budapestre. Különböző klubok és szabadtéri helyszínek váltak valódi nemzetközi kulturális olvasztótégellyé.

 

A helyszín szerepe sem elhanyagolható. A Jedermann Café intim, közvetlen atmoszférája ideális tér egy ilyen, érzelmileg és zeneileg is intenzív est számára. A 30 Club repertoárja a klasszikus, lírai jazz-elemek és a modern improvizációk izgalmas kombinációja volt. A koncert tetőpontja a ráadás, a „Tavaszi szél vizet áraszt” – az egyik legszebb magyar népdal, amelyet Freddie Mercury legendás 1986-os Népstadion-beli előadása óta különösen sok külföldi művész épít be magyarországi fellépéseibe. A 30 Club új interpretációjához spontán csatlakozott a Bartók Konzervatórium énekszakos hallgatója, Yu Grace:

 

 

Ez az este azonban nemcsak zenei élményt, hanem egyfajta kulturális mérföldkövet is jelentett. Szimbolikusan ekkor született meg a hosszú távú együttműködés a Jarasum Jazz Fesztivál – Dél-Korea egyik legfontosabb jazzeseménye – vezetőivel, valamint a Koreai Kulturális Központ igazgatójával. A partnerség konkrét gyümölcse, hogy 2026-ban a JazzFest Budapest kiemelt fókuszországa Dél-Korea lesz, ami új fejezetet nyit a két ország közötti kulturális kapcsolatokban. Ugyanezen megállapodás része az is, hogy jövőre a Borbély Műhely képviseli Magyarországot a Jarasumon – továbbvíve azt a hagyományt, amely idén a Dresch Quartet, a Gyémánt Bálint Trió és Lukács Miklós sikeres fellépéseivel kezdődött.

 

 

Ezeket a művészeket több ezer néző hallgatta a festői Jarasum-szigeten, és a visszhang annyira pozitív volt, hogy a fesztivál szervezői a jövőben minden évben biztosítanak helyet egy magyar zenekarnak. 

 

Így vélhetően a 30 Club koncertje sem egyszeri alkalom volt, hanem annak a hosszú távú kulturális párbeszédnek újabb állomása, amely évről évre mélyebb gyökereket ereszt és amelynek köszönhetően a JazzFest Budapest immáron nemcsak egy fesztivál, hanem kulturális misszió is.