Zenék a nagyvilágból – Justin Gray: Immersed – világzenéről szubjektíven 494/3.
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 10. 12.

Többször mondtam már, hogy nem szeretem a jazzt. Elismerem értékeit, és vannak előadók, lemezek, amelyeket kifejezetten sokra tartok, de mindig arra a megállapításra jutok, hogy ez nem az én zeném. Ennek ellenére idén több ízben is írtam olyan lemezekről, melyeken a jazz dominál. Most sincs ez másként, és pusztán azért került be a lemez a rovatba, mert pár szám nyilvánvalóan több mint egyszerű jazz, illetve olyan stúdiótechnikát alkalmaz, amihez még nem volt szerencsém.
Ha valaki szereti, amikor a zene nemcsak dallamokat nyújt, hanem térbe helyez, amikor a hangszerek nem előtted szólnak, hanem körülvesznek, akkor Immersed lehet az év egyik legkülönlegesebb élménye. A kanadai Justin Gray olyan albumot készített, amelynek minden hangja, minden visszhangja tudatosan, térben van elhelyezve; ahol a jazz és az indiai klasszikus zene találkozik, ahol a tabla, a zenekar, az ének nem dísz, hanem résztvevője a hangzás játékának. Akinek van Dolby Atmos-t támogató rendszere, az igazi, körbeforgó, csöndből építkező zenei utazásra számíthat – de fejhallgatón vagy sztereóban hallgatva is érezni fogja, hogy ez most valami más. Én sajnos be kellett érjem egyszerű sztereó hangzással, de meglepett, hogy mennyire jól hallani minden hangszert, és még így is jól érvényesül a térbeli hangzás.
Az Immersed lemezen nem egy sztereó anyagot alakítottak át térhatásúvá, Justin Gray már a kezdetektől ebben a formátumban gondolkodott. Nála a hangok iránya, elhelyezkedése és mozgása a kompozíció részévé vált, a tér nem utólagos trükk, hanem az alkotás szerves eleme. A jazz improvizatív szabadsága, az indiai klasszikus zene meditatív mélysége és a modern hangtechnika precizitása ritkán találkozik ilyen egységben. Justin Gray mintha egyszerre lenne zeneszerző, hangmérnök és festő: hangokból rajzol tájat, amelyet a hallgató bejárhat. Tényleg nehéz szavakkal leírni az élményt – ezt egyszer mindenkinek hallania kellene.
A lemez különlegessége, hogy miközben technikailag lenyűgöző, zeneileg is folyamatosan leköti a figyelmet. A „Beyond” című számban a tabla finom ritmusai és az indiai dallamfordulatok a fúvósokkal, a basszussal és a lebegő textúrákkal együtt olyan világot teremtenek, amelyben Kelet és Nyugat nem szemben áll, hanem egymást kiegészíti. Van benne lendület és nyugalom, földközeli groove és lebegő atmoszféra, és mindez természetesen, mesterkéltség nélkül épül össze. Érdekes a „Tapestry” kezdése, vagy ahogyan a „The River’s Edge” szinte hangról-hangra építkezik, és az indiai klasszikus zene átveszi a vezetést.
Ami pedig igazán szerethetővé teszi ezt a produkciót, az az, hogy Immersed nem technikai demonstráció, hanem zenei élmény. Justin Gray és társai a hangzásbeli lehetőségeket a kifejezés szolgálatába állították: a terek nem díszletek, hanem részei a történetnek. Minden számnak megvan a maga íve, a maga belső világa, és az album egészében valahogy a meditatív, mégis folyamatosan változó energia uralkodik.
Akik szeretnének többet megtudni erről a hangrögzítési technikáról, azok számára érdemes megnézni Justin Gray YouTube-csatornáján a számok keletkezéséről, felvételéről szóló videókat – angol nyelven.
Meghallgatásra ajánlott számok: Beyond, The River’s Edge, Orion’s Belt
2025-ben megjelent album (IAN Records)
Weboldal: https://justingraysound.com/
Előadók:
Justin Gray – 6 húros basszusgitár, basszus Veena, basszusszintetizátor, batá, ütőhangszerek, himalájai hangtálak (1,2,3,4,5,6,7,8)
Közreműködők:
Drew Jurecka: hegedű, brácsa (1,2,3,4,5,6,7,8)
Todd Pentney: szintetizátorok, Fender Rhodes, Hammond orgona (1,2,3,4,5,6,7,8)
Noam Lemish: zongora (1,2,3,5,6,8)
Derek Gray: dobfelszerelés, batá, segédütőhangszerek (1,2,3,5,6,8)
Jonathan Kay: tenorszaxofon, szopránszaxofon, esraj, tanpura (1,2,3,6,7,8)
Andrew Kay: altszaxofon, basszusklarinét, himalájai hangtálak, tanpura (1,2,3,6,7,8)
Ed Hanley: tabla (1,2,3,5,7,8)
Ted Quinlan: gitár (1,2,3,5,6,8)
Rebekah Wolkstein: hegedű (1,2,4,5,6,8)
Shannon Knights: brácsa (1,2,4,5,6,8)
Amahl Arulanandam: cselló (1,2,4,5,6,8)
Christian Overton: harsona, basszusharsona (1,2,4,5,6,8)
William Carn: harsona, basszusharsona (1,2,4,5,6,8)
Brian O’Kane: trombita (1,2,5,6,8)
Kevin Turcotte: trombita (1,2,5,6,8)
Naghmeh Farahmand: daf, udu (1,3,5,6)
Alexander Brown: trombita (1,2,6,8)
Marito Marques: dobkészlet, kalimba, ütőhangszerek (1,6,7)
Sina Bathaie: hangdob, santur (2,3,5)
Pankaj Mishra: sarangi (2,3,5)
Aditya Verma: sarod (2,5)
Suba Sankaran: ének, konnakol (3,7)
Shawn Rompré: dobkészlet, szintetizátor, elektronikus programozás, Foley (4)
Ingrid Jensen: trombita (6)
Nick Tateishi: gitár (4)
Sundar Viswanathan: altszaxofon (4)
Samidha Joglekar: ének (2)
Joanna Majoko: ének (8)
Joanna Mohammed-Gonzalez: ének (8)
Francois Klark: ének (8)
Majd Sukar: klarinét (3)
Adam Teixeira: batá, ütőhangszerek (6)
Aaron Lightstone: úd (3)
Shayna Kay: tanpura (2,7)
Serena Gray: shaker (5)
Jasper Gray: shaker (5)
Tamar Ilana: tánc (4)
Cotee Harper: tánc (5)
Bageshree Vaze: tánc (3)
A lemezen elhangzó számok listája:
- Flow
- Beyond
- Repose
- Tapestry
- The River’s Edge
- Orion’s Belt
- Pendulum
- Illuminate