Főkép

Kíváncsiságból nemrég egy új projektbe kezdtem, újraolvasom a rovat korai cikkeit. Érdekelt, miként láttam tíz évvel korábban a világzenét, hogy írtam akkoriban. Tetszik az a lelkesedés, a mindenre rácsodálkozás, az új élmény okozta eufória, ami 2015-ben jellemezte a cikkeimet. Mindent meghallgattam és mindenről mondani akartam valamit – többnyire ez meg is valósult.

 

Abban viszont biztos vagyok, hogy ha akkoriban kerül a kezembe Cerys Hafana lemeze, nem tudtam volna mit kezdeni vele. Kellettek ezek az évek, amelyek felkészítettek az ilyen produkciókra, hogy kapásból ne az elutasítást, hanem érdeklődést váltson ki belőlem. Minimalizmus, népzene és kísérletezés – röviden így tudom összefoglalni, hogy mi minden várja a hallgatót, ha elindítja az Angel című albumot.

 

A címválasztás nem véletlen, hiszen egy walesi ballada lett az alapja a lemeznek, és az én értelmezésemben a zenének az emberre gyakorolt hatásáról, illetve hídként betöltött szerepéről szól, amelyen segít összekötni az egyént és a világot. A „350 Mlynedd” (350 év), egy idős emberről szól, aki elhagyja házát, és útközben örömteli (angyali) zenét hall, megáll, mert belefeledkezik a muzsikába. Miközben ő ebben az üdvözült állapotban volt, a világban nem állt meg az idő, és amikor folytatta útját, kiderült, hogy 350 évig hallgatta a zenét, majd a teste is beérte az időt és utána hamuvá változott.

 

Természetesen mindazok, akik nem Wales vadregényes táján élnek, és ebből kifolyólag nem beszélik ezt a nyelvet, be kell érjék a zenével. Ők sem járnak rosszul, mert minimalizmusa dacára ez egy változatos lemez. A nyitószám például azért érdekes, mert itt Cerys Hafana ütőhangszerként is használja a hárfáját, és breton népzenei ihletésű darabot hallunk. Meghatározónak mégis a kísérletezést érzem benne, helyenként jazzes momentumokkal. A „O’r Coed” tétel a kísérletezős oldalt képviseli, ismétlődő zongorával, tétova fúvósokkal, ének nélkül. Még csak a második számnál tartunk, de már megtapasztalhatjuk az átgondolt hangszerelés eredményezte varázslatot, az intimitás és az elmélkedés kettősségét.

 

Kedvenceim közé tartozik a „Carol Mynyddog”, mert kezdésként csak a női éneket halljuk, a hangszeres kíséret csak később csatlakozik, hogy fokozza a tavaszhoz intézett sorok hatását. Meglepett a szöveg és az előadás lágysága, de illik a kompozícióhoz. A gyorsabb szerzemények közé tartozik az „An Dro”, ez kezdetben mintha jig lenne, hogy aztán lelassul, majd újra visszatérünk az induló tempóhoz. Ez is instrumentális darab, emlékezetes dallammal, és minden rendelkezésre álló hangszert beillesztettek a kompozícióba. Számomra ez az egyik csúcspont a lemezen.

 

Egy fárasztó nap után az Angel jó választás lehet megtépázott idegeink megnyugtatására, meghittsége és hangszeres varázslata miatt. Ezt a produkciót is el tudom képzelni egy Budapest Ritmo klubkoncerten, biztos ott ülnék az első sorban.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Helynt Ryfeddol, Carol Mynyddog, Angel

2025-ben megjelent album (tak:til, Glitterbeat)

Weboldal: https://ceryshafana.com/

 

 

Előadó:

Cerys Hafana – tripla hárfa, ének, zongora

 

Közreműködők:

Ursula Harrison – nagybőgő

Amie Huckstep – altszaxofon

Lisa Martin – dob

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Helynt Ryfeddol 05:09
  2. O’r Coed 05:18
  3. Drexelius 04:09
  4. Carol Mynyddog 06:23
  5. An Dro 07:05
  6. Ffarwel i f'Ieuenctid 03:43
  7. 350 Mlynedd 05:26
  8. Angel 05:22
  9. Atsain 04:46