Zenék a nagyvilágból – Stefano Saletti: Mediterranima – világzenéről szubjektíven 491/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 09. 17.

Miközben néhány hatalmasság azon ügyködik, hogy a világ megosztott maradjon, és a népek csúnyán nézzenek egymásra, addig pár muzsikus pontosan ennek az ellenkezőjét igyekszik megvalósítani. Közéjük tartozik Stefano Saletti, aki azt a célt tűzte ki maga elé, hogy megmutatja a világnak, mennyire szorosan kapcsolódnak egymáshoz a Földközi-tenger körül élő különböző kultúrák. Ez volt a vezérelv a Banda Ikona társulattal közösen készített lemezeken, és ezúttal sem történt másként.
Zeneileg ez egy „sűrű” album, a számok összetettek, legalábbis nekem elsőre nem sikerült minden finomságot felfedeznem. Jó példa erre az „O Pireas” című dal, amiben görög dallamok és hangszerek keverednek a jazzel. Yasemin Sannino azon a sabir (más néven lingua franca) nyelven énekel, amelyet annak idején mindenfelé használtak a Mediterrániumban, és lehetővé tette, hogy megértsék egymást az emberek, legyenek kereskedők vagy rabszolgák.
A lemez egyik különlegessége, hogy minden számot egy-egy női hangra bíztak, így emelve ki a Földközi-tenger vokális gazdagságát és a sabir nyelv muzikalitását (a „Saltarello de lu core” című az egyedüli kivétel ez alól). Ez már önmagában garantálja a változatosságot, hiszen mindenki a saját stílusában énekel, és tényleg sikerült tehetséges hölgyeket felkérni a közreműködésre. Korábban csak néhányukhoz volt szerencsém, szóval a lemez ismerkedésre is lehetőséget nyújtott. Persze néhányan már szerepeltek a Banda Ikona utolsó lemezén (Gabriella Aiello, Yasemin Sannino), és Elena Leddát saját jogán ismertem, de így együtt különleges élményt nyújtottak.
Természetesen a hangszerelés, illetve a komponálás színvonala sem marad el a hölgyek tehetségétől, gondolok itt például rögtön az albumindító számra (Resistar), ami legalább annyira lendületes és emlékezetes, mint az olasz partizándal, a „Bella Ciao”. Tetszik, ahogyan az „O Pireas” építkezik, és eljut a magányos női hangtól a teljes zenekari kíséretig. Kifejezetten örülök, hogy Itáliát egy vérbő taranta idézi meg (Mujalasa), és van abban valami ellenállhatatlan, ahogy Fabia Salvucci hangról-hangra, mint valami ragadozó nagymacska megközelít bennünket, és mire feleszmélünk, már vele együtt táncolunk. Éles ellenpontként egy arab eredetű altatódal következik, amiben Eleonora Bordonaro a kislányának énekel. Minimalista hangszerelés teszi meghitté ezt a szerzeményt.
Amikor arról kérdezték Salettit, hogy létezik egyáltalán az általa említett mediterrán identitás, így válaszolt: „Igen, létezik abban az élethez való hozzáállásban, abban a közös szellemben, abban a vízióban, valamint a lét- és gondolkodásmódban, amely a globalizáció és az elmúlt évek kulturális ellaposodása ellenére nagyon is nyilvánvaló. Úgy érzem magam, mint egy mediterrán polgár.”
Ugyan láttam már színpadon Stefano Salettit, de mivel az évekkel korábban történt, úgy vélem, lassan ideje lenne egy új találkozásnak. Kíváncsi vagyok, miként tudják megszólaltatni ezt az albumot élőben, mert az eddig felsorolt hatásokon kívül (Balkán, Közel-Kelet, Itália és Ibéria zenei hagyományai) nyilvánvalóan vannak kísérletező részek is a lemezen. Gondolok itt például a „Saltarello de lu core” lezárására, vagy a korábban említett „O Pireas” jazzes részeire.
Nem szaporítom tovább a szót, a Mediterranima egy izgalmas album, párbeszéd a különféle kultúrák között, illetve ez már egy új, közös kultúra hírnöke.
Meghallgatásra ajánlott számok: Resistar, Mujalasa, O Pireas
2025-ben megjelent album (Materiali Sonori)
Weboldal: www.stefanosaletti.it
Előadók:
Stefano Saletti – ének, buzuki, klasszikus gitár
Ginevra Di Marco – ének
Gabriele Coen – szaxofon, klarinét
Antonello Salis – fisarmonica
Mario Rivera – nagybőgő
Arnaldo Vacca – darbouka
Giovanni Lo Cascio – dobok, shaker, riq, bodhran, daf, tamburello
Közreműködők:
Gabriella Aiello – ének
Eleonora Bordonaro – ének
Ginevra Di Marco – ének
Lucilla Galeazzi – ének
Elena Ledda – ének
Fabia Salvucci – ének
Yasemin Sannino – ének
Nando Citarella – doromb (5, 6),
Pasquale Laino – ciaramella (8),
Rita Marcotulli – zongora (2, 4),
Eugenio Saletti – basszus (2), elektromos gitár (5), bouzouki (7), basszus (9),
Pejman Tadayon – kemenche (2, 3, 7, 9), ney (7, 9),
Riccardo Tesi – diatonikus harmonika (3, 6),
Renato Vecchio – duduk (4), chalumeau (7)
A lemezen elhangzó számok listája:
- Resistar – feat. Ginevra Di Marco
- O Pireas – feat. Yasemin Sannino
- Marjan – feat. Elena Ledda
- Y suzar la noché – feat. Yasemin Sannino
- Mujalasa – feat. Fabia Salvucci
- Mediterranima – feat. Eleonora Bordonaro
- Il filo infinito – feat. Gabriella Aiello
- Saltarello de lu core – feat. Lucilla Galeazzi
- Al di là del cielo e della terra – feat. Yasemin Sannino