Zenék a nagyvilágból – Ammar 808
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 09. 10.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a jelenleg Dániában élő tunéziai Sofyann Ben Youssef előző két lemezét ismerem, írtam is róluk annak idején a rovatban, vagyis tudtam mire számíthatok tőle, és persze azt is, hogy mit jelent a 808-as szám a művésznevében. Ez az általa használt TR-808-as dobgépre utal, amely meghatározó hangszere a zenéjének, basszusvezérelt elektronikáról beszélhetünk, ami esetében a megszokottnál hangsúlyosabb ritmusszekciót eredményez.
Ez az állítás rögtön beigazolódik az albumindító „Douri Douri” alatt, hiszen kellő hangerőn a basszus tényleg ott lüktet a hallgató gyomrában. Minden más, az ének és a többi hangszer ehhez képest némileg hátrébb szól, de ez egy tudatos produceri döntés, és épp ettől lesz egyedi ez a zene.
Persze ez csak egy része az igazságnak, hiszen valamivel több, mint fél óráig ugyanazt a pár basszushangot hallgatni meglehetősen unalmas lenne, és az Ammar 808 nem esik ebbe a hibába. Míg az előző album felvétele Indiában történt, és nagyon sokat merített az ottani hagyományos zenéből, ezúttal visszamentünk Tunéziába, ahol egy helyi zenei műfaj, a mezoued szolgált inspirációul számára.
Ennek jellegzetes ritmusa és énekmódja keveredik az Ammar 808 modern elektronikájával, és ebből egy nagyon erőteljes, kifejezetten táncolható zene született (lásd a cikk végi videókat). Nagyon jól sikerült elkapni a régi és az új fúzióját, tetszik, ahogy a dobgép ismétlődése fölé odakeverte Imed Rezgui játékát, ez egyszerre kontrasztos, mégis egymást erősítő pillanat. De nagyon sok ilyen emlékezetes pillanat van a lemezen.
Legalább ennyire fontos az énekesek teljesítménye, ahogyan például Mariem Bettouhami énekel a vágyakozásról és az elveszett szerelemről az „Aman Aman” alatt, és közben az ismétlődő szintis futamok mellett a duda is kesereg, a befejezés effektezése tényleg visszaad valamit ezekből az érzésekből.
A hagyományos mezoued véleményem szerint a „Lelliri Yamma” című számban érhető legjobban tetten, ahol többször magukra maradnak az autentikus hangszerek és persze az ének. A vallás sem hiányozhat a dalok közül, és az „Eddayem Allah” nem csak a szövege miatt különleges. A költői líraiságot mély miszticizmussal ötvöző dal a múlandóságról – az emberekről, az időről és a világi kötődésekről – elmélkedik, szembeállítva Allah örök jelenlétével. Ez a második szám, ahol a kórus fontos szerepet kap, amikor válaszol Brahim Riahi szúfi ihletésű énekére. Az első pedig a kedvenc „Rakeb Aalhamra”, ami szerintem az album csúcspontja, az ének, a ney, a mezoued és persze az elektronika olyan harmonikus egészet alkot, ami nem csak táncra csábít.
„Energiákat akarok meríteni a múltból, a zene gyökeréből, majd kivetíteni azokat a jövőbe, ez olyan, mint egy híd a helyek és idők között. ” – mondta Sofyann Ben Youssef, és hajlamos vagyok elismerni, hogy jó úton jár az elképzelés megvalósításában.
Meghallgatásra ajánlott számok: Douri Douri, Aman Aman, Lelliri Yamma
2025-ben megjelent album (Glitterbeat)
Weboldal: https://www.facebook.com/ammar808/
Előadók:
AMMAR 808 – electronics
Közreműködők:
Montassar Jebali – mezoued (duda)
Imed Rezgui – ütőhangszerek
Mohammed Ben Salha – ney (tracks: 6, 8)
Naoufel Manaa – ney (tracks: 4)
Brahim Riahi – ének (tracks: 1, 6, 7)
Mahmoud Lahbib – ének (tracks: 2, 3, 4, 8)
Mariem Bettouhami – ének (tracks: 2, 5)
A lemezen elhangzó számok listája:
- Douri Douri 04:10
- Ah Yallila 03:51
- Brobba 03:36
- Lelliri Yamma 04:21
- Aman Aman 04:54
- Rakeb Aalhamra 04:36
- Eddayem Allah 04:21
- Tichtiri Cherbak 03:58