Zenék a nagyvilágból – Puman: Spring – világzenéről szubjektíven 479/3.
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 07. 06.

A tavalyi WOMEX egyik legérdekesebb találkozásának a Sea of Wood kiadós emberekkel történt beszélést tartom. Szerintem tiszteletet érdemel, ha valaki kisebbségi zenészek támogatására kiadót alapít, és más módon is igyekszik segíteni ezeket a nagyvilág szemében jobbára láthatatlan előadókat. A Sea of Wood Kína Jünnan tartományának ígéretes együtteseit igyekszik a világnak bemutatni. Hozzájuk tartozik több más mellett a Manhu, a Bagedai és a Tulegur, és persze a felhozatal nem korlátozódik kizárólag a világzenére.
Cikkem tárgya a hattagú Puman együttes, akiket általában a kínai, pontosabban a jünnani reggae megteremtőiként emlegetnek. Négy év szünet után megjelent a második stúdióalbumuk, a Spring. A sajtóanyag szerint ez:
„...egy zenei utazás, amely a hallgatókat Puman világába kalauzolja – egy olyan helyre, amely mélyen gyökerezik Jünnan tartomány kulturális gazdagságában és természeti szépségében. Az album a régió sokszínű etnikai csoportjainak – köztük a wa, yi, blang és dai – hagyományos hangjait ötvözi reggae-groove-okkal és modern produkciós technikákkal. A Spring több mint egy album; ez egy elmélkedés az életről, a belső békéről és a harmónia kereséséről egy gyorsan változó világban. A hagyományos reggae ritmusokat a zenekar saját etnikai örökségének elemeivel ötvözi, olyan helyi hangszereket is beépítve, mint a sanxian (háromhúros pengetős hangszer), a hulusheng (töksíp) és a ve (szájharmonika).”
Ezekkel az állításokkal egyet is értek, mert miközben megtartották a reggae lüktetését, a dallamokat már a nemzetiségek népzenéi ihlették. Úgy sejtem az első szám, a „Du” egy helyi népcsoport legendájából merít, legalábbis nálam ez nagyon spirituális törzsi zene – amit nagyon jól kiegészít a reggae, bár helyenként teljesen a háttérbe szorul. Nem véletlenül ez lett az egyik kedvencem.
Annak sem kell sokat várnia, aki hagyományosabb megközelítésre vágyik, mert a „Smoking Pipe” azt példázza, mit is kell értenünk kínai reggae muzsikán. A jamaicai lüktetés, a helyi furulya, és az énekdallam, kivált a refrén kórusa szinte az erdőkkel borított hegyek közé varázsolja a hallgatót, ahol az idősek pipáznak (lásd a cikk végi első videót). Tökéletes alkotás, biztosan siker lesz a koncerteken.
Terepi felvétellel egészítették ki a címadó számot, ami felfogható munkadalnak, amikor a falu tavasszal kivonul a földekre, hogy elültessék a növényeket. Ez egy örömteli munka, kis túlzással táncolva ünneplik az élet megújulását. Hiba lenne azonban azzal vádolni az együttest, hogy csak a múlttal foglalkoznak, és azt is idealizálva emlegetik. A hangszerelésében is érdekes „March Sixth” az előre elrendezett házasságokról szól, a nők jogaiért emel szót. Kedvenceim közé tartozik még a „Modern Village (International)” című számot, mert ebben rezesek is felbukkannak, illetve ebben érvényesülnek legjobban a reggae hatások, és jók a szólók benne.
A Spring album egyszerre képviseli a múltat és a jelent, harmóniát és békét sugározva, táncra, vagy csak ringatózásra ösztönözve a hallgatót. Őket is szeretném élőben látni, biztosan emlékezetes este lenne.
Meghallgatásra ajánlott számok: Du, Smoking Pipe, Modern Village (International)
2025-ben megjelent album (Sea of Wood)
Weboldal: https://www.facebook.com/Pumanband/
Előadók:
Lao Tan – énekes
Ni Dou – basszusgitár
Lao Su – dobos
A Fu – gitár
Ru Yifei – fúvós hangszerek
Lao Xiao – billentyűs
A lemezen elhangzó számok listája:
- Du
- Smoking Pipe
- Spring
- March Sixth
- Wa Ha Ha
- A B'lang Song
- Harry
- Modern Village (International)
- Tree Of Life