Főkép

Most döbbentem rá, hogy öt éve nem hallgattam tőlük semmit, pedig annak idején pozitív hatással volt rám az a muzsika, amit a Haitiről érkezett Chouk Bwa és a belga elektromos duó, a The Ångstromers összehozott. Persze az élet nem állt meg a Vodou Alé album óta, amire bizonyság a 2023-ban megjelent Somanti lemezük, amit még abban az évben – kihasználva a covid után újra megnyíló lehetőségeket – megturnéztattak. Sőt, az egyik londoni fellépésüket rögzítették is – ebből a koncertből készült korong jelent meg idén áprilisban, Live At Café OTO címen.

 

Mondjuk én a WOMEXen már tavaly októberben kaptam belőle, amelynek a hivatalos megjelenését eredetileg idén februárra ígérték. Ezt a dátumot sajnos nem sikerült tartani, de áprilisban végre a boltokba került és a streaming oldalakon is elérhető a lemez. Ha jól láttam, akkor egyetlen kivételtől eltekintve a korábban említett Somanti album dalaiból állították össze a koncertprogramot, csak eltérő sorrendben. Ennek okára sajnos nem jöttem rá, viszont a hallottak alapján ez egy nagyon dinamikus, jó hangulatú buli lehetett.

 

A lényeg semmit nem változott 2000 óta: továbbra sem rádióbarát popdalokat írnak, hanem megmaradtak a rengeteg ütőhangszernél, valamint a Jean Claude „Sambaton” Dorvil által irányított kórusról, ami a hagyományos kérdés-válasz elv alapján épül fel. Ő kérdez valamit, a többiek meg közösen válaszolnak neki, vagy csak megismétlik az általa elmondottakat (Sala). A zene alapját a nagyszámú dob képezi, amitől a produkció átlényegül, és egyfajta transz alakul ki, ahol a vudu miszticimus afrikai gyökereit a végtelenbe tartó ismétlések képviselik.

 

Ha dobos lennék, biztos elolvadnék a gyönyörűségtől, mert amit a ritmusszekció művel, az minden, csak nem hétköznapi teljesítmény. Úgy ismételnek, hogy közben – ahol lehet – cifrázzák a témákat. Ez szinte minden számra jellemző, ezért nincs értelme külön példát kiemelni, élőben ha lehet, még jobbak mint a stúdióban.

 

Érdekes, hogy az elektronika nem minden számban van egyformán jelen. Van, ahol jól hallhatóan hozzájárul az aktuális dalhoz (Mambo), és van, ahol első hallásra észre sem vettem.

 

Egyetértek azokkal, akik hallgatás közben szükségesnek tartják a nagyobb hangerőt – akkor jön át igazából az ütőhangszerek gyomorban lüktető ereje. Ha pedig még a fényerőt is lentebb tekerjük, akkor hamar megtapasztalhatjuk, milyen a vudu zene okozta transz. Véleményem szerint ez egy hiánypótló lemez, az eddigi legjobb albumuk élő kiadása.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Viyaya Keke, Sala

2025-ben megjelent album (Bongo Joe Records)

Weboldal: https://www.facebook.com/choukbwa/

 

 

Előadók:

Claudio Prima – harmonika, ének, játékzongora (3)

Vera Andrea Longo – hegedű, ének (1., 2., 5., 9.)

Paola Barone – hegedű

Cristian Musìo – brácsa

Marco Schiavone – cselló

Vito De Lorenzi – ütőhangszerek

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Kote Nap Mete Lwa Yo (Live) 02:34
  2. Viyaya Keke (Live) 07:19
  3. Mambo (Live) 03:42
  4. Fey Nan Bwa (Live) 05:00
  5. Sala (Live) 07:21
  6. Kimelem (Live) 03:55
  7. Mon Cher Pyè (Live) 04:49
  8. Agwe Ta Royo (Live) 06:24
  9. Somanti (Live) 06:50
  10. Amounay (Live) 04:14