Zenék a nagyvilágból – Ana Carla Maza: Caribe Deluxe – világzenéről szubjektíven 470/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 05. 01.

Ilyen sem történt még a rovatban, olyan lemezről írok, ami gyakorlatilag egy két évvel korábbi album újragondolt, újra felvett, remixelt, valamint élő felvételeit tartalmazza. Ráadásul az eredeti album nem minden számához nyúltak hozzá, és egyelőre nem teljesen világos előttem, mi volt az újrakiadás oka. Mivel a kubai énekesnőnek jelenleg egy nagyobb turnéja zajlik éppen a világban, olvastam olyan tippet, hogy a Deluxe csupán a rajongóknak szól, mivel új stúdió album egy darabig nem várható. Én inkább azt az elképzelést fogadom el, amit egy interjúban mondott Ana Carla Maza:
„Sokat változott az életem. Nehéz pillanatokkal szembesültem, de a zenén keresztül találtam erőt és reményt. Újra akartam venni ezeket a dalokat annak az Ana Carlának a hangjával, aki ma vagyok – egy talpraesett nő, aki tiszteli a gyökereit.”
Előjátékként éppen ezért meghallgattam a 2023-as Caribe korongot, és csak ez után következett a mostani album, és azt mondom, jó döntés volt újra kézbe venni ezeket a dalokat. Kedvenceim közé tartozik a „Diana”, ebben tényleg érezhető az elmúlt évek fejlődése, a korábbi verzió egy laza latin dal volt, a nem rossz, de semmi extra kategóriából. 2025-ben ugyanez már sokkal izgalmasabban szólal meg, elsősorban azért, mert Ana Carla Maza sokkal érettebben énekel, hangjában több az érzelem és az energia. Ez egyébként a hangszerelésre is érvényes, míg korábban finoman megfogta a kezemet a szám, és úgy csábított a táncparkettre, ez most nyakon ragadott, és vita nélkül a többi táncoló közé taszított.
Igen, a deluxe kiadás, tele van energiával, életerővel, vidámsággal – és mint ilyen ellenállhatatlan. Pont úgy, amilyen élőben ez a produkció, lásd a cikk végi koncertvideót (A Tomar Café). Öröm hallgatni, mennyire élvezi saját muzsikáját az énekesnő, ha van mosolygós zene, akkor ez pontosan olyan. Neki tényleg mindegy, hogy spanyol vagy francia nyelven énekel, illetve nem éri be egyetlen stílussal sem, egyaránt otthon érzi magát a salsa és a cumbia lüktetésben, de gyakorlatilag zavarba ejtően sokszínű lett a Caribe Deluxe. A teljesség kedvéért megjegyzem, hogy van pár dal, ami az énekesnő második, Bahia című albumán is szerepelt, csak ott még cselló-ének felállással került rögzítésre.
Talán túlzásnak tűnik, hogy van olyan nóta, amely új és élő verzióban is szerepel a korongon, de szerintem jó ez így, mert mindkét esetben („La Cumbia Del Tiempo” és „Las Primaveras”) emlékezetes dalokról beszélünk, és van eltérés a stúdió illetve a koncertváltozatok között – és nem csupán a hosszúságukra gondolok.
Kíváncsian várom, a következő stúdióalbumon merre veszi az irányt Ana Carla Maza, és egyedül azt sajnálom, hogy ezzel a modernizált latin-amerikai/afro-kubai daloskönyvvel nem lép fel Budapesten, mert biztosan ott táncolnék az első sorban.
Meghallgatásra ajánlott számok: Diana, A Tomar Café, Las Primaveras
2025-ben megjelent album (ACM Global Music)
Weboldal: https://www.anacarlamaza.com/
Előadók:
Ana Carla Maza – ének, cselló
A lemezen elhangzó számok listája:
- Caribe (Deluxe Edition)
- Diana (Deluxe Edition)
- Bahia (Remaster 2025)
- Last Primaveras (Deluxe Edition)
- Te Me Fuiste (Live)
- Guanaboca (Deluxe Edition)
- La Cumbia Del Tiempo (Live)
- A Tomar Café (Remaster 2025)
- Las Primaveras (Live)
- La Cumbia Del Tiempo (remaster 2025)
- Caribe (Mozambo & Orisha Remix)