Főkép

Sok-sok évvel ezelőtt Z’Zi Labor összeállt a Veresegyházi asszonykórussal, és az együttműködés eredményeként előadták a „Honky Tonk Woman” című Rolling Stones örökzöldet. Míg az együttes hozta a zenei alapot, a hölgyek énekeltek, amiben nem az angol nyelv használata volt a meglepő, hanem, hogy sikerült megőrizniük a magyar népdalokra jellemző énekstílust. Mindez azért jutott eszembe, mert Yünnan tartományból érkezett Bagedai társulat hasonló alapötlet szerint működik. Ez a tartomány arról híres, hogy nagyon sok nemzetiség lakja, és ezek közül az egyik legkevésbé ismert a Wa nép, akiket csak 1959-ben szabadítottak fel a kínaiak, tíz évvel Mao hatalomra jutása után.

 

A leglényegesebb eltérés a magyar formációhoz képest, hogy ők népdalokat dolgoznak át, és miközben az éneket változatlanul hagyják, reggae muzsikát komponálnak alá, bár ehhez sem ragaszkodnak minden esetben, utalok itt az elszállós/révülős „Tong San Mei” számra.

 

Főként az éneknek köszönhetően nagyon dinamikus a zene, gondolom részben azért, mert élőben történt a felvétel, és éppen ezért arra tippelek, hogy az élő fellépések varázsát akarták átmenteni a lemezre. Ez szerintem sikerült, mert egyes számok, például a „Mou Hei Lang” kifejezetten erőteljes lett, miközben a népi fúvós hangszer bevonása az előadásba további egzotikus ízt biztosít. A zene nélkül egyébként simán elmehetne munkadalnak, megvan az a kiegyensúlyozott ritmusa, ami például elősegíti a kapálást.

 

A reggae-t legjobban a „Kun Nan Er (My Beloved)” című számban érzem, ebben tényleg ott lüktet Jamaica ritmusa, és köszönhetően a jó választásnak, az ének teljes mértékben harmonizál a zenével, miközben megtartja népi mivoltát. Ez a nóta valóban táncra csábít, még a gitárszóló sem töri meg a hullámzást.

 

A másik kedvencem a „Jia Lin Sai (Let's Groove)” tétel, mert ebben rengeteg energia van, és ráadásul a dallama is fülbemászó, nagyjából annyira, mint a Shanren kocsmadala (Left Foot Dance Of The Yi) – szóval erre biztosan mindenki megőrül majd a koncerteken, kivált, ha megtartják a hangszeres szólókat, mert ezekre még jobban lehet táncolni.

 

Egy szó, mint száz, a saját magukról elnevezett bemutatkozó album izgalmas kísérlet a hagyományos népzene modernizálására, a jelen századba történő átmentésre. Szívesen megnézném őket élőben, mert biztosan fantasztikus élmény lenne.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Mou Hei Lang, Jia Lin Sai (Let's Groove), Kun Nan Er (My Beloved)

2024-ben megjelent album (Sea of Wood)

Weboldal: https://www.facebook.com/profile.php?id=61559503470192

 

 

A zenekar tagjai:

Na Hong, Na Long, Na Hongjing, Ye Wu, Zhou Lifang – ének

Tang Zhongwei, Li Chunlong – gitár

Wang Jidong – basszusgitár

Li Weiwei - ütő- és fúvós hangszerek

Nido – billentyűs hangszerek

Yang Zijie – dobok

Yue Haotian – trombita

Sam Debell – ütőhangszerek

Jalil Najeeb Muhammad – szaxofon

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Mou Hei Lang 04:38
  2. Nan Ai Er 04:33
  3. Ya Luo Hei 04:00
  4. Endless Love 04:06
  5. Deng La Jie (Blessed Gathering) 04:13
  6. Jia Lin Sai (Let's Groove) 03:57
  7. San Muluo the Just 04:06
  8. Tong San Mei 06:27
  9. Kun Nan Er (My Beloved) 04:15
  10. Black Pearl 04:31