Zenék a nagyvilágból – Jupiter & Okwess: Ekoya – világzenéről szubjektíven 458/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2025. 02. 09.

Cseppet sem érzem túlzásnak, hogy ez a lemez nem jött volna létre a covidnak köszönhető világméretű lezárások nélkül. A kongói Jupiter & Okwess éppen Mexikóban tartózkodott, amikor megszűnt a kontinensek közötti közlekedés, de ezt a helyzetet sikerült az előnyükre fordítani. Jupiter Bokondi a következőket mondta egy interjúban:
„Latin-Amerika nagyon nagy hatással volt ránk… de a zenénk nem változott, csak új dimenziót kapott. Amikor ott voltunk, olyan dolgokat fedeztünk fel, amelyek arra késztettek bennünket, hogy másképp gondolkodjunk. Mert ez olyan, mint Afrika folytatása. Vannak ott emberek, akiknek afrikai, kongói gyökereik vannak – ők Afrika történetének részei. Ők a mi részünk, és a zenénk részei.”
Az első meghallgatás után úgy gondoltam, hogy ez egy jellegzetes Jupiter & Okwess album, afrikai dallamokkal és ritmusokkal, amiben sok rock és funk van, és olyan különlegességekkel, mint a kongói táncféleség, a soukous (Nkoyi Niama). Nekem legjobban azok a számok tetszettek, amelyekben a vendégként meghívott énekesnők is mikrofonhoz állnak. Flavia Coelho lágy hangja szöges ellentétben áll a zenekar lendületével, nyersességével, de ettől lesz igazán izgalmas a „Les Bons Comptes” című szám, egyszerre van jelen benne Brazília és Kongó.
A kongói Soyi Nsele rögtön az albumindító „Selele” alatt mondja meg a magáért az esőerdők védelmében, és hangja kellő kontrasztot biztosít a férfikórussal szemben. A mexikói-zapotec Mare Advetencia rappelése az „Orgullo” című számot teszi tiltakozó, az emberektől elvett jogokat követelő darabbá.
Az Ekoya (magyarul Eljön) album egy igazi energiabomba, amely még a lassabb pillanatokban (Hay Que Escuchar) sem ül le, végig leköti a hallgatót, és bizony nem rest táncra biztatni. Bár rövid számokat írnak, ezekbe mégis rendre sikerül szólókat és ismétléseket beilleszteni, amelyek csak fokozzák a zene helyi és nemzetközi (rock) jellegét. Tippre a változások, és az erre adott emberi reakciók ihlették az albumot, de mivel nem értem a szövegeket, felőlem akár a hétköznapokat megéneklő témáik is lehetnek. A lényeg, hogy Jupiter Bokondi hangja még mindig ugyanolyan markáns, mint korábban, és a zenét is folyamatosan alakítják a különféle hatások. Gondolok itt például a záró „Tout Passera” vonósaira.
Őket is jó lenne élőben megnézni, biztos vagyok benne, hogy feledhetetlen, izomlázat okozó koncertet adnának.
Meghallgatásra ajánlott számok: Les Bons Comptes, Selele, Congo Blinders
2025-ben megjelent album (Airfono)
Weboldal: https://jupiterandokwess.fr/
A zenekar tagjai:
Yende Balamba – basszusgitár, ének
Montana Kinunu – dobok, ének
Eric Malu-Malu – szólógitár, vokál
Kabanga Richárd – szólógitár, vokál
Jupiter Bokondi – ének, ütőhangszerek
Közreműködők:
Flavia Coelho
Mare Advetencia
Soyi Nsele
A lemezen elhangzó számok listája:
- Selele 03:15
- Les Bons Comptes 02:16
- Solobombe 02:57
- Ekoya 03:52
- Na Bado 03:13
- Eyabidile 03:01
- Congo Blinders 02:39
- Orgullo 03:04
- Hay Que Escuchar 03:06
- Nkoyi Niama 03:23
- Ndanda 02:49
- Tout Passera 02:52