Zenék a nagyvilágból – BaBa ZuLa: İstanbul Sokakları – világzenéről szubjektíven 447/3.
Írta: Galgóczi Tamás | 2024. 11. 24.
Egyszerre megnyugtató és dühítő, hogy a török BaBa ZuLa együttes mondanivalója még mindig aktuális. Azért dühítő, mert ezek a muzsikusok nyitott szemmel járják hazájukat és a világot, és módfelett dühíti őket, amit látnak. Legyen politikai igazságtalanság, elnyomás, a sajtó elhallgattatása, vagy csupán a haszon érdekében feláldozott természeti szépségek.
Évekkel ezelőtt volt szerencsém őket élőben látni, és már akkor is arra biztatták a hallgatóságot, hogy legyen saját véleményünk, használjuk a fejünket és a szemünket. Ez talán nem valósult meg a kívánt mértékben, viszont az biztos, hogy akik akkor ott voltak a Várkert Bazárban, azok nem felejtik el azt az estét.
Ehhez képest az új lemez kicsit más, mint a korábbiak, én legalábbis sokkal kísérletezőbbnek találtam. Szokás szerint több olvasata van, és ezek közül az első egy vallomás, amit nem az imádott kedvesnek dedikáltak, hanem a két földrészen elterülő metropolisznak, Isztambulnak. Ezt helyszíni felvételekkel érik el, vonatindulást bejelentő hangosbemondó, bazári árusok kiabálása, hajókürt és sirályok – minden, ami megidézi Isztambult, és segít ráhangolódnunk erre a sokszínű városra.
A rövidebb-hosszabb betétek (mert természetesen hangszereikkel fokozzák a terepi felvételek hatását) között három hosszabb szerzemény található – köztük a kedvencem, a tizenegy perces „Yok Haddi Yok Hesabı (No Limit No Calculation)” –, hiszen ezekben bontakozik ki teljes szépségében Osman Murat Ertel elképzelése. Ezúttal egy régi török zenei hagyomány, illetve klasszikus török zenei elem, a taksim modernizálásával foglalkoznak. Ez, ha jól értem, akkor olyasmi volt náluk, mint az indiaiaknak a rága: egyszerű, de fontos alap, ami nélkül nem lehetetett zenét komponálni.
Természetesen a BaBa ZuLa nem a régi formában használja, hanem modernizálták, de közben megtartották a rájuk jellemző pszichedeliát. Ennek eredményeként egy többnyire meditatív, lebegős, elszállós muzsikát kapunk, amiben fontos szerep jut a kísérletezésnek, az improvizálásnak (Bosphorus Cura Taksim). Tetszik, ahogyan Murat Ertel felesége fokozza a hangulatot a „Pisi Pisi Halayı” című számban, és úgy általában jót tesz a zenének a jelenléte. Aki pedig a végtelennel kacérkodó saz improvizálásra vágyik, annak ott van a „Yaprakların Arasından (In Between the Leaves)”, mert ebben tényleg a maximálisan kihasználják az ismétlődés és a rögtönzés – ebben az esetben – egymást erősítő erejét.
Sajnálatos módon nem láttam magyar dátumot az év végi koncertek között, de őket is jó lenne újra látni a színpadon.
Meghallgatásra ajánlott számok: Yok Haddi Yok Hesabı (No Limit No Calculation), Pisi Pisi Halayı, Yaprakların Arasından (In Between the Leaves
2024-ben megjelent album (Glitterbeat)
Weboldal: https://www.babazula.com/
A zenekar tagjai:
Osman Murat Ertel – elektromos saz, elektronikus hangok
Mehmet Levent Akman – elektronikus hangok, fakanál
Ümit Adakale – ütőhangszerek, darbuka, def, dümbek, bendir
Esma Ertel – ének
A lemezen elhangzó számok listája:
- İstanbul Express Divan Taksim 02:40
- Arsız Saksağan (Cheeky Magpie) 06:13
- Çarşı Pazar Bağlama Taksimi 02:22
- Yok Haddi Yok Hesabı (No Limit No Calculation) 11:06
- Bosphorus Cura Taksim 03:28
- Pisi Pisi Halayı 03:20
- Yaprakların Arasından (In Between the Leaves) 08:30
- Güzel Bahçe Taksimi (Beautiful Garden Taksim) 03:32