Zenék a nagyvilágból – Tiken Jah Fakoly: Acoustic – világzenéről szubjektíven 445/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2024. 11. 08.
Akkor dőlt el véglegesen, hogy mindenképpen írok erről a lemezről, amikor még valamikor januárban meghallgattam az „Africain à Paris” című számot, és azonnal hozzáadtam a Spotify világzenei listámhoz. Zseniális szám, ami egyrészt utalás Sting slágerére (Englishman In New York), másrészt olyan fogós nóta, amit tényleg napokig dudorásztam.
Persze ha nincs ez a sláger, valószínűleg akkor is foglalkoztam volna ezzel a koronggal, mert mindig érdekesnek találom az ilyen átdolgozásokat. Kíváncsi vagyok, mennyire változnak meg a számok, mit emelnek ki, illetve a módosított hangszerelés mit eredményez. Ha jól értettem, akkor Tiken Jah Fakoly már régóta készült erre, amit csak megerősít a kiválogatott dalok listája, ezúttal egy best of albumot kaptuk az elefántcsontparti énekestől.
A helyenként politikus szövegeket ezúttal hagyományos hangszerek kísérik, amitől még különlegesebbé válik a muzsika. Mert valljuk be, azért nem mindennapi, hogy jamaicai reggae dallamokat afrikai hangszerek (balfon, ngoni) kísérik. Ettől tényleg különlegessé, egyedivé válik ez a muzsika, Tiken Jah Fakoly orgánuma meg pont olyan, ami képes megérinteni a hallgatót – jó példa erre az a varázslat, amit az „Africain à Paris” művel.
Bevallom csak egy két, számát hallottam korábban, de azok most sokkal intenzívebben, vagy egyszerűen csak másként szólalnak meg. Ilyen például a korábban említett „Africain à Paris”, amiben a korábbi reggae lüktetés átalakul afrikaivá, és az elektromos hangszerek, illetve a fúvósok hiánya egy sokkal intimebb hangulatot eredményes. Szóval tényleg újragondolta a számokat, és azok sokkal természetesebben szólalnak meg.
Meglepő egyébként, hogy egy pillanatig sem hiányoltam a fúvósokat, mert az afrikai hangszerek, főként a ngoni és a balafon tökéletesen betöltik az üresen maradt részeket. Dicséretes az a következetesség, ahogyan a jamaicai reggae-t kiegészítik afrikai zenével, hiszen ennek köszönhetően újra visszajutottunk a fekete kontinensre, elvégre ez a zene onnan indult.
Azt sajnálom, hogy lemaradtam a lemezbemutató turné budapesti állomásáról, mert ezek az áthangszerelt, akusztikus dalok garantáltan felejthetetlen élményt biztosítanak.
Meghallgatásra ajánlott számok: Les Martyrs, Africain à Paris, Alou Maye
2024-ben megjelent album (Chapter Two)
Weboldal: https://www.facebook.com/tikenjahfakolyofficiel
A zenekar tagjai:
Tiken Jah Fakoly – ének
Közreműködők:
Adama Dembele
Adama Bilorou Dembele
Cherif Soumano Mamadou – kora
Andra Kouyate – ngoni
Wendy Engone
Julie Negblé Remy
Colin Laroche de Feline – gitár
Tiemoko Kone – ütőhangszerek
A lemezen elhangzó számok listája:
- Intro / Plus rien ne m'étonne
- Plus rien ne m'étonne feat Naâman - Acoustic Version
- Tonton d'America (feat. Bernard Lavilliers) - Acoustic Version
- Interlude / Alou Maye
- Alou Maye (feat. Tapa) - Acoustic Version
- Intro / Les Martyrs
- Les Martyrs (feat. Tiggs Da Author) - Acoustic Version
- Djourou - Acoustic Version
- Délivrance - Acoustic Version
- Le Balayeur - Acoustic Version
- Africain à Paris (feat. Chico César & Horace Andy) - Acoustic Version
- Intro / Enfant de la rue
- Enfant de la rue - Acoustic Version
- Ça va faire mal - Acoustic Version
- Ouvrez les frontières (feat. -M-) - Acoustic Version
- Arriver à rêver (inédit)
- Intro / Justice
- Justice - Acoustic Version
- Tata - Acoustic Version