Főkép

Akkor dőlt el véglegesen, hogy mindenképpen írok erről a lemezről, amikor még valamikor januárban meghallgattam az „Africain à Paris” című számot, és azonnal hozzáadtam a Spotify világzenei listámhoz. Zseniális szám, ami egyrészt utalás Sting slágerére (Englishman In New York), másrészt olyan fogós nóta, amit tényleg napokig dudorásztam.

 

Persze ha nincs ez a sláger, valószínűleg akkor is foglalkoztam volna ezzel a koronggal, mert mindig érdekesnek találom az ilyen átdolgozásokat. Kíváncsi vagyok, mennyire változnak meg a számok, mit emelnek ki, illetve a módosított hangszerelés mit eredményez. Ha jól értettem, akkor Tiken Jah Fakoly már régóta készült erre, amit csak megerősít a kiválogatott dalok listája, ezúttal egy best of albumot kaptuk az elefántcsontparti énekestől.

 

A helyenként politikus szövegeket ezúttal hagyományos hangszerek kísérik, amitől még különlegesebbé válik a muzsika. Mert valljuk be, azért nem mindennapi, hogy jamaicai reggae dallamokat afrikai hangszerek (balfon, ngoni) kísérik. Ettől tényleg különlegessé, egyedivé válik ez a muzsika, Tiken Jah Fakoly orgánuma meg pont olyan, ami képes megérinteni a hallgatót – jó példa erre az a varázslat, amit az „Africain à Paris” művel.

 

Bevallom csak egy két, számát hallottam korábban, de azok most sokkal intenzívebben, vagy egyszerűen csak másként szólalnak meg. Ilyen például a korábban említett „Africain à Paris”, amiben a korábbi reggae lüktetés átalakul afrikaivá, és az elektromos hangszerek, illetve a fúvósok hiánya egy sokkal intimebb hangulatot eredményes. Szóval tényleg újragondolta a számokat, és azok sokkal természetesebben szólalnak meg.

 

Meglepő egyébként, hogy egy pillanatig sem hiányoltam a fúvósokat, mert az afrikai hangszerek, főként a ngoni és a balafon tökéletesen betöltik az üresen maradt részeket. Dicséretes az a következetesség, ahogyan a jamaicai reggae-t kiegészítik afrikai zenével, hiszen ennek köszönhetően újra visszajutottunk a fekete kontinensre, elvégre ez a zene onnan indult.

 

Azt sajnálom, hogy lemaradtam a lemezbemutató turné budapesti állomásáról, mert ezek az áthangszerelt, akusztikus dalok garantáltan felejthetetlen élményt biztosítanak.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Les Martyrs, Africain à Paris, Alou Maye

2024-ben megjelent album (Chapter Two)

Weboldal: https://www.facebook.com/tikenjahfakolyofficiel

 

 

A zenekar tagjai:

Tiken Jah Fakoly – ének

 

Közreműködők:

Adama Dembele

Adama Bilorou Dembele

Cherif Soumano Mamadou – kora

Andra Kouyate – ngoni

Wendy Engone

Julie Negblé Remy

Colin Laroche de Feline – gitár

Tiemoko Kone – ütőhangszerek

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Intro / Plus rien ne m'étonne
  2. Plus rien ne m'étonne feat Naâman - Acoustic Version
  3. Tonton d'America (feat. Bernard Lavilliers) - Acoustic Version
  4. Interlude / Alou Maye
  5. Alou Maye (feat. Tapa) - Acoustic Version
  6. Intro / Les Martyrs
  7. Les Martyrs (feat. Tiggs Da Author) - Acoustic Version
  8. Djourou - Acoustic Version
  9. Délivrance - Acoustic Version
  10. Le Balayeur - Acoustic Version
  11. Africain à Paris (feat. Chico César & Horace Andy) - Acoustic Version
  12. Intro / Enfant de la rue
  13. Enfant de la rue - Acoustic Version
  14. Ça va faire mal - Acoustic Version
  15. Ouvrez les frontières (feat. -M-) - Acoustic Version
  16. Arriver à rêver (inédit)
  17. Intro / Justice
  18. Justice - Acoustic Version
  19. Tata - Acoustic Version