Danish String Quartet: Keel Road
Írta: Németh Attila | 2024. 11. 05.
Ha a zene összeköt, akkor a népzene cement. A 17-18. századi vak hárfás, Turlough O’Carolan mintha pontosan érezte volna ezt az őt körülvevő világban, és ezért amolyan kelta Teiresziaszként tolmácsolta az embereknek a madarak énekét, a zene nyelvén. Így feltehetően nem csak közvetlen közösségét kovácsolta jobban össze, hanem a hajózásnak köszönhetően távolabbi vidékekre is hatással bírt, ami a tenger hullámaihoz hasonlóan persze vissza is áramlott. A Danish String Quartet (DSQ) ezeknek az oda-vissza ható dallamok hatásainak feltérképezésére szállt vízre egy népdalfeldolgozás sorozat jegyében, amelyben az idén augusztusban megjelent Keel Road a harmadik fejezet, és ami egyben le is zár egy évtizednyi elkötelezett foglalkozást a műfajjal.
A 2014-es Wood Works mutatta be ugyanis először a DSQ klasszikus tevékenységeit kiegészítő, népzene iránti érdeklődését, míg a 2017-ben, az ECM New Series keretében megjelent Last Leaf folytatta ezt az utat. Ez utóbbi album széleskörű elismerést kapott a kritikusoktól és a közönségtől egyaránt, az NPR, a The New York Times és a Gramophone legjobb albumai közé került, utóbbi szerint ez lehet „a legjobb népdal album vonósnégyestől, amit valaha hallani fogsz”. Ezt az állítást kell most újraértékelni a Keel Road megjelenésével.
A dán vonósnégyes, hogy ezt az újraértékelést megbonyolítsa, kreatívan színesíti az albumon helyet kapó feldolgozásait olyan hangszerekkel, mint a spinett, a harmónium, a basszusgitár és a clog fiddle. A vendégzenészek Ale Carr (citera) és Nikolaj Busk (zongora), akik Rune-nal együtt a Dreamers' Circus nevű folktrió tagjai, csatlakoznak a DSQ-hoz Carr „Stormpolskan” című művének előadásához.
Magáról az útról így nyilatkoznak: „Olyan zenei utazásra indulunk, amely átszeli az Északi-tengert, ami évszázadokon át Észak-Európa fő kommunikációs csatornája volt, mintegy a letűnt korok autópályája és internete. És bár gyors hullámzásairól és erős szélviharairól ismert, a bátor hajósok újra és újra bejárták a kieli utat, lehetővé téve az áruk, a kultúra és a zene folyamatos cseréjét. Ennek az albumnak a zenei kieli útja Dániától és Norvégiától távoli partokig vezet: a Feröer-szigetekig, Írországig és Angliáig.”
A négyes zenei bolyongása érzékletesen világít rá a zenei rokonságokra és a különbségekre egyaránt. „Miközben a népzene helyi hagyományokat és helyi történeteket képvisel, egyben mindenhol és mindenki zenéje is. Végső soron a történeteink és a zenénk szorosan kapcsolódnak össze.”
A hagyományos darabok közé a Keel Road finoman beleszővi Rune Tonsgaard Sørensen és Fredrik Schøyen Sjölin kompozícióit, amelyek ékesszólóan közvetítik a „népi” szellemet. Sørensen „Once A Shoemaker” című lélekemelő dallamát az „En Skomager Har Jeg Været” (Suszter voltam) című dán hagyományőrző dallam egy rövid részletének helyszíni felvétele előzi meg.
Hogy sikerült-e a négyesnek túlszárnyalnia az előző népzenei albumukat? Hallgassák meg mind a hármat – itt meg is vásárolhatók – és döntsék el, hogy melyik a kedvencük.
A zenekar tagjai:
Rune Tonsgaard Sørensen – hegedű
Frederik Øland – hegedű
Asbjørn Nørgaard – brácsa
Fredrik Schøyen Sjölin – gordonka
A lemezen elhangzó számok listája:
2. Pericondine / Fair Isle Jig
4. En Skomager Har Jeg Været
5. Once a Shoemaker
6. Lovely Joan
7. Carolan's Quarrel With The Landlady
8. Regin Smiður
9. Captain O'Kane
10. Kjølhalling
11. Planxty Kelly
12. As I Walked Out
13. Marie Louise / The Chat / Gale Warning
14. Når Mitt Øye, Trett Av Møye