Zenék a nagyvilágból – A Cantadeira: Tecelã – világzenéről szubjektíven 438/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2024. 09. 18.
Szerencsés vagyok, mert időről-időre felbukkan egy olyan női hang a világzenei színtéren, amely azonnal magával ragad és elvarázsol. Ezeket az előadókat bárhol és bármikor képes vagyok meghallgatni, adrenalinként hatnak rám, ha fáradt, és ellazítanak, ha feszült vagyok. Közéjük tartozik Joana Negrão, akit már láttam élőben a 2021-es WOMEX nyitónapján, és aki azonnal elbűvölt a Seiva trió frontembereként.
2022-ben megjelent a harmadik Seiva lemez (Murmúrios e outros rumores), most pedig szólóban próbálja ki magát. Ez még akkor is bátor vállalkozás, ha a koncerteken pár muzsikus segít megteremteni azt a zenei hátteret, amire szükség van ehhez az alapvetően portugál népzenei gyökerekből táplálkozó muzsikához. Az elképzeléséről így beszélt az énekesnő: „A Tecelã egy olyan album, amelyen szeretném a zenei hagyományokat életben tartani, de újra feltalálni, új hagyományokat és új dalokat teremteni a régiek hagyatékával. Ebben a munkában valóban énekesnek képzelem magam, elmerülve a hangomban hogy megtaláljam a saját identitásomat, de a kollektív emlékezetünk portugál énekeseinek identitását is. Azt akartam, hogy a dalok ősi hagyományai tökéletesen keveredjenek azzal, amit ma érzek, valamint a női, anyai és művészi napjaim problémáival és dilemmáival.”
A Tecelã album tizennégy dala közül öt hagyományos népdal, a többi mind Joana Negrão szerzeménye, aki az éneken kívül dudákon, dobokon játszik. A hangszerelés minimalista, inkább kevesebbet használnak, mint többet, és természetesen csak autentikus instrumentumok jöhettek szóba. Ezek hiányát viszont jól ellensúlyozzák az énekhangokkal, ha jól gondolom akkor ahol kellett, több hangsávot kevertek egymásra. Ilyen például az egyik eredeti népdal feldolgozás (Lá vai o Luar), ahol nagyon szépen megoldották a polifóniát. Ahol viszont a megszokottnál több hangszert használnak, ott emlékezetes lett a végeredmény, gondolok itt a „Manhã Clara” című népdalra.
Ha jól értettem, akkor az egész album a nőkről szól, a keresésről, önmagunk megtalálásáról. Ezzel foglalkozik a „Senhora das Flores” szövege, amihez egyébként klip is készült, és ami szerintem az egyik csúcspontnak tekinthető. Beleborzongtam, ahogyan Joana Negrão citálja a refrént, van ebben valami hipnotikus felhang.
Már többször említettem, hogy ez a lemez nagyon sokat merít a portugál népzenéből, viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy egyúttal nagyon modern, kortárs világzene, aminek olyan kincseket köszönhetünk, mint a címadó „Teçelã”. Ebben beatbox és polifónia keveredik mintavételezéssel (legalábbis erre tippelek), teremtve izgalmas hátteret a vezető női éneknek.
Abban bízom, hogy lesz még alkalmam ebben az életben újra élőben, színpadon látnom Joana Negrãot, mert szeretném újra átélni azt a varázst, amire ő képes.
Meghallgatásra ajánlott számok: Manhã Clara, Senhora das Flores, Teçelã
2024-ben megjelent album (Repasseado)
Weboldal: https://www.facebook.com/acantadeira/
A zenekar tagjai:
Joana Negrão
A lemezen elhangzó számok listája:
- Sai mau olhado
- Senhora das Flores
- Da minha pele
- Onde estão as cantadeiras
- Pandeiro
- Manhã Clara
- Velhinha
- Menina
- Lilaré
- Medo
- Lá vai o luar
- Rosa do céu
- Teçelã
- Lado a lado