Zenék a nagyvilágból – Söndörgő ft. Chris Potter: Gyezz – világzenéről szubjektíven 432/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2024. 08. 11.
Ez a lemez nyilvánvalóan nem előzmények nélküli, hiszen ha csak azt nézem, akkor egyáltalán nem idegen az együttes számára a másokkal való zenei együttműködés, elvégre csináltak már közös lemezt az Amsterdam Klezmer Banddel (Szikra). Miként a jazz sem a semmiből bukkan fel náluk, gondolok például a 2019-ben megjelent Nyolc 8 nyolc albumukra, ahol a szólók mintegy előrevetítették ezt lehetséges jövőt. De említhetem vonzalmukat Bartók Bélához, aminek olyan számokat köszönhetünk, mint például a „Parsley Bride” és „Kind of Bela.
Idén megjelent az új lemez, a Gyezz című, amely elnevezést rövid töprengés után a jazz sajátos kiejtésű változataként azonosítottam, egyébként teljesen jogosan, mert amennyire a korábbi albumokat inkább világzenének tartottam, legalább olyan mértékben jazz a mostani. Elsőre a rengeteg szóló tűnik fel, no meg a vendégségbe hívott Chris Potter szaxofonja – időre volt szükségem, és többszöri meghallgatásra, hogy úgy nagyjából minden a helyére kerüljön.
Minden kísérletezés és újítás mellett sikerült megőrizniük a délszláv gyökereket a zenében, és ha szólókról van szó, nyilvánvalóan nincs szükségük a jazzre, lásd, illetve halld az „R,D.” című kompozíciót. Az sem utolsó szempont, hogy minden tag több hangszeren képes virtuóz játékra, és a hosszabb lélegzetű darabokban is feltalálják magukat. Gondolok itt a többrétegű kezdő (Liras) és záró tételre, mondjuk nekem ez utóbbi, a „Híd” tetszett jobban, a fokozatosan gyorsuló tempó, illetve jazz és a balkáni ritmusok összepászítása miatt (bár ez legalább ennyire megvan a „Reba” címűben is). Egyetértek azokkal, akik szerint ez ideális koncertzáró zene, kivált, hogy az improvizációkkal a végtelenségig lehet fokozni a hangulatot, révületben tartani a közönséget.
A másik klipes dal – amely megtekinthető a GroundUP Music kiadó youtube csatornáján – egészen más hangulattal bír, az nem más, mint a „Spoon”. Ez egy szépen ívelő, Chris Potter szólóinál lassuló kompozíció (például 2:45-nél), amit a zenekar kicsit keringőre emlékeztető módon épít fel, hogy aztán az egész egy dühös hangorkánban teljesedjék ki. Talán ez a leg „nyugatiasabb” szerzemény az albumon.
Bartókot pedig a beszédes „A.B.” idézi meg, legalábbis nekem azonnal ő, illetve az ő zenéje jut az eszembe hallgatás közben. Azt mondtam már, hogy a Gyezz teljesen instrumentális album, se ének, se beszéd nem található rajta, kizárólag hangszeres zenét kapunk, de ezt egy pillanatig sem éreztem hátránynak.
Azt nem tudom, hogy merre vezet tovább a Söndörgő útja (maradnak a jazznál, vagy visszakanyarodnak a világzenéhez), de hogy ez az állomás – vagy csak kitérő – sokak számára kellemes meglepetést okozott, abban teljesen biztos vagyok.
Meghallgatásra ajánlott számok: Híd, R,D., Spoon
2024-ben megjelent album (GroundUP Music)
Weboldal: https://www.facebook.com/sondorgo
A zenekar tagjai:
Ábel Dénes – nagybőgő, tapan
Eredics Áron – első tambura, tambura cselló, darbuka, tapan
Eredics Benjamin – kontra tambura, trombita
Eredics Dávid – alttambura, klarinét, altszaxofon, kaval
Eredics Salamon – alttambura, harmonika, hulusi, frula
Közreműködők:
Chris Potter
A lemezen elhangzó számok listája:
- Liras
- Spoon
- A.B.
- wRap
- Laura
- Reba
- R,D.
- Híd