Arvo Pärt: Tractus
Írta: Németh Attila | 2023. 12. 19.
Arvo Pärt kortárs, észt zeneszerző, az egyházi zene kiemelkedő alakja. Az ECM New Series sorozatban most megjelent kórusműveit a később szentté avatott John Henry Newman (1801-1890) bíboros prédikációi ihlették, amelyre az album címe, Tractus utal. Newman egy sor teológiai írása és prédikációja közül a Littlemore-ban 1843-ban elmondott hatására született a „Littlemore Tractus”, ami egyben meg is határozza a teljes album tónusát. Fenséges, hangulatában mégis drámai, bár a „Littlemore Tractus” egy meglehetősen jámbor beszédből indul ki:
„Támogasson minket az egész nap során, amíg az árnyékok meg nem nyúlnak és el nem érkezik az este, és a mozgalmas világ el nem csendesül, és az élet láza ki nem huny, és amíg a munkánkat el nem végeztük. Ezt követően az Ő kegyelmének köszönhetően nyújtson nekünk biztonságos szállást és szent pihenést, és végezetül békességet.” (Saját, szabad fordítás)
Ebben a rövid szerzeményben (bő hét perc), Pärt minimalista jegyei és a tintinnabuli kompozíciós technikája mellett erőteljesen érezhető a legnagyobb szakrális zeneszerző, Johann Sebastian Bach hatása is a vonósok szólamvezetésében. Ugyanakkor a mű ritmikus komponáltsága, a háromnegyedes ütemekre épülő, tördeltnek ható, mégis harmonikus lüktetése, egészen modern. Ezt a kontrasztot a CD-t kísérő füzetben írt tanulmány szerzője Kai Kutman a tintinnabuliban rejlő kettőséggel magyarázza, amit egyrészt a gregorián énekek és a francia-flamand iskola polifóniája, másrészt a kompozíciók szövegközpontúsága határoznak meg.
Az így létrejövő zene elsődleges célja, hogy közvetítse a szövegek üzenetét, amelynek megfelelően Pärt muzsikája a szavakból születik. A szavak határozzák meg a zenei ötleteket, adnak szerkezetet az egyes műveknek és alakítják dallamaikat.
„Pärtnak a zeneszerzés olyan, mint a mindennapi imádság, ami a hangban testesül meg. Ezért az album majdnem minden szerzeménye bibliai, liturgiai vagy más keresztény szövegeken alapul.” (Kai Kutman)
A fentiekkel elsőre némi ellentmondásban látszik állni, hogy az album központi darabjának tűnő, hét tételből álló „Greater Antiphons” egy instrumentális változata a „Sieben Magnificat Antiphone” kórusműnek. Bár énekesek nincsenek ezen a változaton, a hangszerek és Pärt muzsikája rendkívül énekszerű, a kísérőfüzetben pedig megkapjuk a lírát is ehhez a kamaramuzsikaként előadott és eredetileg 1988-ban komponált darabhoz. A három instrumentális darab közül (ld. még „Sequnetia”) a harmadik, „These Words...”, pedig egy utazás Pärt legdinamikusabb kompozíciói egyikének hullámain.
A Tallini Kamarazenekar és az Észt Filharmóniai Kamarakórus remek előadásai Tõnu Kaljuste vezényletével egy csodás ötvözetét adják a vonós zenekarra és kórusra komponált szerzeményeknek és bővítik ki Arvo Pärt ECM katalógusát, ami remek ajándék lehet minden keresztény ünnepen és azon kívül is.
Mert a röviden ismertetett művek mellett a „Cantique des degrés”-nél kevés fenségesebb muzsikát tudok elképzelni, ami valódi békességet hozhat, ha nem is a teljes, de legalább a saját lelki világunkra.
Előadók:
Estonian Philharmonic Chamber Choir
Tallinn Chamber Orchestra
Tõnu Kaljuste – karmester
Elhangzó szerzemények:
2-8) Greater Antiphons (Arvo Pärt)
– O Wisdom
– O Adonai
– O Root of Jesse
– O Key of David
– O Morning Star
– O King of all People
– O Emmanuel
9) Cantique des degrés
10) Sequentia (Arvo Pärt)
11) L'abbé Agathon
12) These Words…
13) Veni creator
14) Vater unser