Főkép

Arvo Pärt kortárs, észt zeneszerző, az egyházi zene kiemelkedő alakja. Az ECM New Series sorozatban most megjelent kórusműveit a később szentté avatott John Henry Newman (1801-1890) bíboros prédikációi ihlették, amelyre az album címe, Tractus utal. Newman egy sor teológiai írása és prédikációja közül a Littlemore-ban 1843-ban elmondott hatására született a „Littlemore Tractus”, ami egyben meg is határozza a teljes album tónusát. Fenséges, hangulatában mégis drámai, bár a „Littlemore Tractus” egy meglehetősen jámbor beszédből indul ki:

 

Támogasson minket az egész nap során, amíg az árnyékok meg nem nyúlnak és el nem érkezik az este, és a mozgalmas világ el nem csendesül, és az élet láza ki nem huny, és amíg a munkánkat el nem végeztük. Ezt követően az Ő kegyelmének köszönhetően nyújtson nekünk biztonságos szállást és szent pihenést, és végezetül békességet.” (Saját, szabad fordítás)

 

Ebben a rövid szerzeményben (bő hét perc), Pärt minimalista jegyei és a tintinnabuli kompozíciós technikája mellett erőteljesen érezhető a legnagyobb szakrális zeneszerző, Johann Sebastian Bach hatása is a vonósok szólamvezetésében. Ugyanakkor a mű ritmikus komponáltsága, a háromnegyedes ütemekre épülő, tördeltnek ható, mégis harmonikus lüktetése, egészen modern. Ezt a kontrasztot a CD-t kísérő füzetben írt tanulmány szerzője Kai Kutman a tintinnabuliban rejlő kettőséggel magyarázza, amit egyrészt a gregorián énekek és a francia-flamand iskola polifóniája, másrészt a kompozíciók szövegközpontúsága határoznak meg.

 

Az így létrejövő zene elsődleges célja, hogy közvetítse a szövegek üzenetét, amelynek megfelelően Pärt muzsikája a szavakból születik. A szavak határozzák meg a zenei ötleteket, adnak szerkezetet az egyes műveknek és alakítják dallamaikat.

 

Pärtnak a zeneszerzés olyan, mint a mindennapi imádság, ami a hangban testesül meg. Ezért az album majdnem minden szerzeménye bibliai, liturgiai vagy más keresztény szövegeken alapul. (Kai Kutman)

 

A fentiekkel elsőre némi ellentmondásban látszik állni, hogy az album központi darabjának tűnő, hét tételből álló „Greater Antiphons” egy instrumentális változata a „Sieben Magnificat Antiphone” kórusműnek. Bár énekesek nincsenek ezen a változaton, a hangszerek és Pärt muzsikája rendkívül énekszerű, a kísérőfüzetben pedig megkapjuk a lírát is ehhez a kamaramuzsikaként előadott és eredetileg 1988-ban komponált darabhoz. A három instrumentális darab közül (ld. még „Sequnetia”) a harmadik, „These Words...”, pedig egy utazás Pärt legdinamikusabb kompozíciói egyikének hullámain.

 

A Tallini Kamarazenekar és az Észt Filharmóniai Kamarakórus remek előadásai Tõnu Kaljuste vezényletével egy csodás ötvözetét adják a vonós zenekarra és kórusra komponált szerzeményeknek és bővítik ki Arvo Pärt ECM katalógusát, ami remek ajándék lehet minden keresztény ünnepen és azon kívül is.

 

Mert a röviden ismertetett művek mellett a „Cantique des degrés”-nél kevés fenségesebb muzsikát tudok elképzelni, ami valódi békességet hozhat, ha nem is a teljes, de legalább a saját lelki világunkra.  

 

Előadók:

Estonian Philharmonic Chamber Choir

Tallinn Chamber Orchestra

Tõnu Kaljuste – karmester

 

Elhangzó szerzemények:

1) Littlemore Tractus (John Henry Newman, Arvo Pärt)

2-8) Greater Antiphons (Arvo Pärt)

 – O Wisdom

 – O Adonai

 – O Root of Jesse

 – O Key of David

 – O Morning Star

 – O King of all People

 – O Emmanuel

9) Cantique des degrés (Traditional, Arvo Pärt)

10) Sequentia (Arvo Pärt)

11) L'abbé Agathon (Traditional, Arvo Pärt)

12) These Words… (Arvo Pärt)

13) Veni creator (Traditional, Arvo Pärt)

14) Vater unser (Traditional, Arvo Pärt)