Főkép

Kivételesen van összehasonlítási alapom, mivel 2015-ben élőben láttam a szenegáli Cheikh Lô MüPás fellépését. Az egy emlékezetes koncert volt, egyfajta átmenet Afrika és Európa között – aztán sok évre eltűnt a szemem elől, hogy aztán a 2021-es Womexen újra felbukkanjon egy cseh kiadós lemezen. Ez volt a King’N’Doom bemutatkozó albuma, amivel akkor a szokásos időhiány miatt nem tudtam alaposabban foglalkozni.

 

Tavaly, amikor kezembe került a projekt élő fellépését megörökítő CD, megfogadtam, hogy most aztán mindenképpen írok róla. Az már elsőre világos lett számomra, hogy az európai muzsikusok picit másként értelmezik ezeket a számokat, mint amire a 15-ös koncert kapcsán emlékeztem. Sokat gondolkodtam azon, miként lehet meghatározni az eltérést, és végül csak arra jutottam, hogy ezek a zenészek (legalábbis az európaiak) vérében nem lüktetnek a fekete kontinens ritmusai, és nem zsigerből prezentálják azokat.

 

Ettől persze egyáltalán nem nevezem gyengének vagy rossznak a produkciót, csak másnak, eltérő felfogásúnak, mint ahogyan azt az echte „fekete” együtteseknél, például a Sarabi megszoktam. Az olyan dalok, mint például a „Degg gui”, vagy a lemez leghosszabb száma, a „Guiss Guiss” még így is elvarázsolnak, mert megvan bennük az a bizonyos plusz. Ezeknél érvényesül legjobban a sokféle hangszer, a sokféle hang mindig összeállt, egyszer sem éreztem disszonanciát, azt, hogy bármelyik is kilógna az összképből. Az eltérés talán abban nyilvánult meg, hogy miközben a többség az ismétlődő dallamrészletet játssza, valaki mindig viszi a prímet, vagy egy kis szóló erejéig, vagy csak kihangsúlyozza a fő témát (Guiss Guiss), de mégsem úgy, ahogyan azt az afrikai együtteseknél szokásos.

 

Végső és egyértelmű véleményt persze csak akkor tudok majd mondani, ha egyszer élőben is látom ezt a produkciót, mert akkor végre kiderül, az együttes kíséri Cheikh Lôt, vagy fordítva. Bár igazából mindegy, simán kiegyeznék azzal, ha a színpad előtt állva átjárnának ezek a ritmusok, dallamok. Mert az egy pillanatig sem kétséges, hogy az 1955-ben született Cheikh Lô remek dalszerző/előadó, nem véletlenül kapott többek között WOMEX életműdíjat.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Degg gui, Guiss Guiss, Bourama

2022-ben megjelent album (Rustical Records)

Weboldal: https://www.facebook.com/Kingndoom/

 

 

A zenekar tagjai:

Cheikh Lôének, elektromos gitár, dobok, timbales

Pavel Šmíd – szintetizátor, gitár, ütőhangszerek, balafon, ének, djembe

Sharon Mansur – billentyűs hangszerek

Dave Smith – dobok

Abdoulaye Dembelé – balafon, n’goni, djembe

Leopold Lô – dobok, konga

Tomáš Liška – basszusgitár

Petr Smékal – szaxofon

 

Közreműködők:

Hawa 'Kassé Mady' Diabaté – ének

Madou Kouyaté – ngoni

Moustafa Kouyaté – ngoni

Zeina Ndong – ének

Bibby Ssamake – ének

Thomas Guei – djembe

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Jah’rabi (Live) 05:22
  2. Guiss Guiss 11:15
  3. King Lô 05:41
  4. Jamm 08:13
  5. Bourama 08:51
  6. Zikr King Lô 05:17
  7. Degg gui 06:28
  8. Xale 05:31
  9. Ne La Thiass 04:52