Zenék a nagyvilágból – Oratnitza: Alter Ethno – világzenéről szubjektíven 375/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2023. 05. 20.
2023. szeptember elején Veszprémbe utazunk, hogy részt vegyünk az év nyilvánvalóan legjelentősebb, a tágabb értelemben vett balkáni világzenei fesztiválján, a BALKAN:MOST háromnapos ünnepén. A Hangvető csapata évek óta dolgozik a MOST projekten, aminek célja, hogy az ebben a régióban alkotó együtteseknek, előadóknak, zenei szakembereknek lehetőséget, támogatást nyújtson, és ennek révén bekapcsolódjanak az európai és a világ zenei vérkeringésébe. Akit érdekel a jövőre befejeződő projekt, az keresse fel a honlapjukat erre: https://balkanmost.hu/hu/.
Az EU által támogatott és finanszírozott projektnek személy szerint már köszönhetek pár rácsodálkozást és felfedezést, hiszen így került be a kedvenceim közé a belgrádi NAKED, vagy az Alice in WonderBand. A tavalyi WOMEXen legalább három, MOST által támogatott fellépőt láttam, akik közül az egyik a jelen írásom alanya. Rájuk többek között azért emlékszem jól, mert az expo legjobb koncertje előtt (Son Rompe Pera) léptek fel a szomszédos sátorban. Az elsőre lejött, hogy nagyon fura amit csinálnak, de a kötelező körbejárás miatt csak egy-két számot hallgattam meg tőlük.
Viszont az tényleg volt annyira jó, hogy beszerezzem a 2018-ban megjelent harmadik albumukat (Alter Ethno), és ezáltal jobban megismerjem őket. Többszöri meghallgatás után nagyon remélem, hogy szeptemberben olyan időpontban lépnek fel, amelyik nem ütközik a többi kedvencemmel, és a teljes koncertet meg tudom hallgatni – mert ez a muzsika nem csak egyedi, hanem egyúttal nagyon jó.
Egyedi zene – de mégis jól felismerhető, beazonosítható, miből rakták össze. Az ének nyilvánvalóan a bolgár népzenéből ered (Trunke, Todorke), a hagyományos énekstílusok önállóan is megállják a helyüket, azonban a hangszeres kísérettől válik igazán unikálissá a produkció. A zenei rész sokféle forrásból táplálkozik: jazz (Ethiopa), népzene (Trunke, Todorke) megbolondítva tájidegen hangszerekkel (didgeridoo), a végeredmény pedig egy modern és jobb szó hiányában kortárs hangzás. A hangszerelés nagyon ihletett, a különféle hangszerek (szaxofontól a kavalig) pont úgy, pont ott és pont olyan mértékben vannak jelen, amit az adott kompozíció megkíván.
Egyébként az albumra még az organikus szót érzem igaznak, mert jól felépített, a dalok nyilvánvalóan működnek, és minden hang a helyén van. Legyen szó jazzes hangulatról (Ethiopa), vagy törzsi-pogány időket idéző feelingről (Vezden Moma) – minden szám saját karakterrel bír, amit nem tanácsos háttérzeneként hallgatni, mert annál sokkal gazdagabb, összetettebb szerzemények ezek. Jó példa erre a „Momitze”, ahol az ének (női és férfi) és a didgeridoo jól megfér a szintetizátorral és a különféle ütőhangszerekkel.
Nagyon várom a szeptemberi találkozást, az élő zene varázsát – ígérem, ha rajtam múlik az első hangtól az utolsóig jelen leszek.
Meghallgatásra ajánlott számok: Momitze, Ethiopa, Trunke, Todorke
2018-ban megjelent album (Fusion Embassy)
Weboldal: https://www.facebook.com/oratnitza
A zenekar tagjai:
Hristiyan Georgiev - kaval, szintetizátor, ének
Ivan „Popa” Gospodinov – ének
Georgi „Horhe” Simeonov – didgeridoo
Petar „Buny” Yordanov – cajun, tupan
Asja Pinčeva – ének
Dijana Vasileva – ének
Közreműködők:
Stefan Tzekov – dobok
Kalin Veliov – ütőhangszerek
Dimitar Liolev – altszaxofon
Atanas Hadjiev – bariton szaxofon
Vesselin Yovchev – gitár
Georgi Strezov – szintetizátorok
A lemezen elhangzó számok listája:
- Malo Selo 01:49
- Ethiopa 05:44
- Vezden Moma 03:12
- Pushka Pukna 03:33
- Momitze 02:48
- Trunke, Todorke 03:40
- Pokrai Reka 05:51
- Doidi, Doidi (remix) 02:36