Főkép

2023. szeptember elején Veszprémbe utazunk, hogy részt vegyünk az év nyilvánvalóan legjelentősebb, a tágabb értelemben vett balkáni világzenei fesztiválján, a BALKAN:MOST háromnapos ünnepén. A Hangvető csapata évek óta dolgozik a MOST projekten, aminek célja, hogy az ebben a régióban alkotó együtteseknek, előadóknak, zenei szakembereknek lehetőséget, támogatást nyújtson, és ennek révén bekapcsolódjanak az európai és a világ zenei vérkeringésébe. Akit érdekel a jövőre befejeződő projekt, az keresse fel a honlapjukat erre: https://balkanmost.hu/hu/.

 

Az EU által támogatott és finanszírozott projektnek személy szerint már köszönhetek pár rácsodálkozást és felfedezést, hiszen így került be a kedvenceim közé a belgrádi NAKED, vagy az Alice in WonderBand. A tavalyi WOMEXen legalább három, MOST által támogatott fellépőt láttam, akik közül az egyik a jelen írásom alanya. Rájuk többek között azért emlékszem jól, mert az expo legjobb koncertje előtt (Son Rompe Pera) léptek fel a szomszédos sátorban. Az elsőre lejött, hogy nagyon fura amit csinálnak, de a kötelező körbejárás miatt csak egy-két számot hallgattam meg tőlük.

 

Viszont az tényleg volt annyira jó, hogy beszerezzem a 2018-ban megjelent harmadik albumukat (Alter Ethno), és ezáltal jobban megismerjem őket. Többszöri meghallgatás után nagyon remélem, hogy szeptemberben olyan időpontban lépnek fel, amelyik nem ütközik a többi kedvencemmel, és a teljes koncertet meg tudom hallgatni – mert ez a muzsika nem csak egyedi, hanem egyúttal nagyon jó.

 

Egyedi zene – de mégis jól felismerhető, beazonosítható, miből rakták össze. Az ének nyilvánvalóan a bolgár népzenéből ered (Trunke, Todorke), a hagyományos énekstílusok önállóan is megállják a helyüket, azonban a hangszeres kísérettől válik igazán unikálissá a produkció. A zenei rész sokféle forrásból táplálkozik: jazz (Ethiopa), népzene (Trunke, Todorke) megbolondítva tájidegen hangszerekkel (didgeridoo), a végeredmény pedig egy modern és jobb szó hiányában kortárs hangzás. A hangszerelés nagyon ihletett, a különféle hangszerek (szaxofontól a kavalig) pont úgy, pont ott és pont olyan mértékben vannak jelen, amit az adott kompozíció megkíván.

 

Egyébként az albumra még az organikus szót érzem igaznak, mert jól felépített, a dalok nyilvánvalóan működnek, és minden hang a helyén van. Legyen szó jazzes hangulatról (Ethiopa), vagy törzsi-pogány időket idéző feelingről (Vezden Moma) – minden szám saját karakterrel bír, amit nem tanácsos háttérzeneként hallgatni, mert annál sokkal gazdagabb, összetettebb szerzemények ezek. Jó példa erre a „Momitze”, ahol az ének (női és férfi) és a didgeridoo jól megfér a szintetizátorral és a különféle ütőhangszerekkel.

 

Nagyon várom a szeptemberi találkozást, az élő zene varázsát – ígérem, ha rajtam múlik az első hangtól az utolsóig jelen leszek.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Momitze, Ethiopa, Trunke, Todorke

2018-ban megjelent album (Fusion Embassy)

Weboldal: https://www.facebook.com/oratnitza

 

 

A zenekar tagjai:

Hristiyan Georgiev - kaval, szintetizátor, ének

Ivan „Popa” Gospodinov – ének

Georgi „Horhe” Simeonov – didgeridoo

Petar „Buny” Yordanov – cajun, tupan

Asja Pinčeva – ének

Dijana Vasileva – ének

 

Közreműködők:

Stefan Tzekov ­­– dobok

Kalin Veliov – ütőhangszerek

Dimitar Liolev – altszaxofon

Atanas Hadjiev – bariton szaxofon

Vesselin Yovchev – gitár

Georgi Strezov – szintetizátorok

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Malo Selo 01:49
  2. Ethiopa 05:44
  3. Vezden Moma 03:12
  4. Pushka Pukna 03:33
  5. Momitze 02:48
  6. Trunke, Todorke 03:40
  7. Pokrai Reka 05:51
  8. Doidi, Doidi (remix) 02:36