Zenék a nagyvilágból – Khiyo: Bondona – világzenéről szubjektíven 347/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2022. 10. 09.
Lassan négy éve annak, hogy a rovatban írtam A Woman’s World – Songs of Resilience & Hope című válogatáslemezről. Azon az egyik, általam korábban nem ismert előadó a londoni Khiyo volt, és már akkor feltűnt, hogy ebben a zenében van valami, amiért érdemes egyetlen szerzeménynél többet megismerni/meghallgatni tőlük. Aztán a szokásos időhiány miatt erre évekig nem került sor, egészen mostanáig, ugyanis augusztusban az ARC Music kiadónál kijött az új albumuk.
Ami zavarba ejtően sokszínű, igazi multi-kulti varázslat. Nem csupán megfér egymás mellett, hanem kifejezetten egymást erősíti, ahogyan keveredik egymással az európai klasszikus zene, a rock, és az indiai szubkontinens különféle hagyományos stílusa. A dinamikus darabok mellett (Aajke Shaadi) számos lassú, illetve ballada ad lüktetést a lemeznek. Sohini Alam énekesnő és Oliver Weeks nem törekedik a mindenáron való keverésre, vannak itt hagyományos kompozíciók, minimalista hangszereléssel (Dhono Dhanno Pushpo Bhora).
Nagyon tetszik, ahogyan tisztelettel közelítenek a népzenei hagyományokhoz, de ha kell, ugyanolyan elszántsággal váltanak át rockegyüttes üzemmódba. Az meg mindenképpen dicséretes, ahogyan a Ligeti vonósnégyest beépítették ebbe a koncepcióba. Tessék csak meghallgatni a „Abar Ashibo Phirey” tételt, ahol a klasszikus zenét játszó négyes kíséri Sohini Alam hagyományos énekét. Ez első hallásra fura, de mégis természetes egységet alkot, mintha nem különböző földrészről érkeztek volna egymás mellé a muzsikusok és a stílusok.
Többek között pont ezért az organikus egységért tartom kiemelkedőnek a Bondona (Tisztelet) című albumot. Abban teljesen biztos vagyok, hogy a létrejöttéhez nélkülözhetetlen egy olyan kozmopolita háttér, ami az elképzelésem szerint Londonban megvan. Valamint olyan tehetséges zenészek, mint például Hassan Mohyeddin (tabla), vagy Oliver Weeks, aki gitáron hozza rockos riffeket. Jó lenne élőben látni őket, mert úgy vélem a nagyszámú közreműködő nélkül is remek koncertet adnának.
Meghallgatásra ajánlott számok: Aajke Shaadi, Dhono Dhanno Pushpo Bhora
2022-ben megjelent album (ARC Music)
Weboldal: https://www.khiyo.com/
A zenekar tagjai:
Sohini Alam – ének, taps, harangok
Oliver Weeks – elektromos gitár, taps, zongora, hegedű, akusztikus gitár
Ben Heartland – basszusgitár, taps, bőgő
David Ingamells - dob
Hassan Mohyeddin – tabla, taps
Flora Curzon – hegedű
Közreműködők:
Rohini Alam – háttérvokál (1)
Himanish Goswami – khol (8, 10), ektara (10)
Nazrul Islam – mondira (11, 12), dhol (12)
Zami Jalil - brácsa (4, 6, 7, 9), hegedű (4, 6, 9)
Tahseen Jannat – háttérvokál (1)
Tamar Osborn - tenorszaxofon, bariton szaxofon (1)
Sophie Rivlin – cselló (4, 6, 8, 14)
Aanon Siddiqua – háttérvokál (1)
Justin Thurgur – harsona (1, 7, 14)
Nick Walters – trombita (1)
The Ligeti Quartet:
Mandhira de Saram – hegedű (13)
Patrick Dawkins – hegedű (13)
Richard Jones – brácsa (5, 8, 9, 13, 14)
Valerie Welbanks – cselló (4, 5, 7, 9, 13)
A lemezen elhangzó számok listája:
- Aajke Shaadi
- Ponkhi
- Riniki Jhiniki
- Shedin Aar Koto Durey
- Bhorer Hawa Eley
- Ek Jomuna
- Ghoro Ghono Ghota
- Dhono Dhanno Pushpo Bhora
- LUngi Bondona
- Mon Rey Krishi Kaaj
- Shona Bondhu Rey
- Sharee Bondona
- Abar Ashibo Phirey
- Amar El Rasta