Ghost Toast: Shade Without Color
Írta: Uzseka Norbert | 2022. 03. 15.
A Ghost Toast 2008 őszén alakult Debrecenben. Kísérletezős, instrumentális post/progresszív rockot játszanak, mégsem teljesen vokális részek nélkül, hiszen egyik védjegyük, hogy számos dalukba tesznek a legkülönfélébb helyekről származó beszéd- illetve dalrészleteket.
Harmadik albumuk, a 2017 nyarán megjelent Out of this World volt az első, melyet a finn Inverse Records adott ki, s azóta is náluk jelennek meg lemezeik. Cikkem tárgya az ötödik soralbumuk, egyúttal a pont két éve kiadott Shape Without Form folytatása. A két anyag nagyon tágan értelmezett koncepciója az üresség, mely T.S.Eliot Az üresek című versén alapul (onnan az albumcímek is). Ám nem szükséges ismerni az előzményt, hogy magával ragadjon az új lemez, ahogy a kiüresedés különféle útjain sem muszáj elmerengeni – ez az a zene, amelyet a hallgató a maga szabad asszociációi szerint hallgathat, kedvére.
Zeneileg nagy vonalakban hasonlót kapunk, mind eddig, de a Ghost Toast a kezdetektől rendkívül gazdag és változatos muzsikát alkot, és persze mindig hoznak új elemeket. A zene gerince valóban a post illetve progresszív rock, de elképesztő, mennyi minden egyebet tesznek hozzá. Épp úgy van itt helye nép/világzenei elemeknek, mint elektronikus illetve industrial zenéknek; pszichedelikus meg jazzes borulásoknak és kő metal riffeknek, és így tovább. Viszont egy pillanatra sem érzi úgy a hallgató, hogy valamelyik zenész egyéni villongásba csapna át. Minden téma, minden részlet az adott dalnak van alárendelve, azt építi, de úgy, hogy még az egymástól leginkább elütő részek is álomszépen olvadnak egybe. A legfinomabb, éteri pillanatoktól a zajos őrlésig, végig az albumon, van valami harmónikus, valami ár-apálya a zenének, aminek köszönhetően meglepően könnyű hallgatnivalónak bizonyul a Shade Without Color. Így még a hosszabb dalok, mint a 12 percet is túllépő Chasing Time, vagy a bő 9 perces Reaper Man sem érződnek olyan hosszúnak.
Az albumot a Get Rid Of nyitja, egy sodró gitárriffre épülő dal, melyben azért némi Pink Floyd-rokon, space rockos lebegés is akad, na meg pár szó HAL-9000-től, a 2001: Űrodüsszeia című filmből. Azonnal bevonja a hallgatót, s az álmodozós, sci-fi hangulatú Leaders sem ereszti, pláne, hogy a végén ott is akad zúzás.
Majd jön a mesterien felépített Chasing Time, ahol először bontakozik ki a lemezen Pusker János csellista-billentyűs előbbi minőségében. A végére katartikus gitárszólót hoz Rózsavölgyi Bence, mely után jól esik a Let Me Be No Nearer közel-keleties cselló kezdése. Ám az enyhet adó hangok közé hamarosan feszültség kúszik, rideg, zaklatott zenei témákkal, majd a dal ismét békésebbé válik, és női ének csendül fel.
A zongorával, játékosabb témákkal induló Acceptance-ban is felbukkan egy lassú, zajos rész, míg a Deliberate Disguises-ban a sodró, felkavaró főtéma egy baljós, sötét, de lassabb megoldás váltja. A Reaper Man épp úgy merít a Dream Theatertől, mint a Tooltól, de ebben is van valami keleties varázs. Plusz némi idézet Terry Pratchett-től! A Whimperben is épp úgy találunk gyönyörű pillanatokat, mint felkavarókat, különösen, ahogy a vonós felfokozza a végére. S bár a dal címe az Elliot vers utolsó szava, még hátra van egy szám. És ez lesz az, mely a magyar hallgatókat a leginkább szíven találja majd. Korábban ugyanis nem voltak magyar címek, sem magyar nyelvű bevágások a Ghost Toastnál, ennek azonban Rejtekből a címe, került bele egy csángó népdal részlet, valamint Ady Endre A perc-emberkék után c. versének néhány sora. Megindítóan, hátborzongatóan szép dal.
Az a fura, hogy részleteire bontva, szételemezve talán a sötét, baljós, súlyos témák lennének túlsúlyban a Shade Without Color-on, mégis van benne annyi vigasz, annyi remény, hogy ezekben a sötét, baljós, súlyos időkben is leginkább ez marad meg a hallgatóban, ha végére ér a lemeznek.
A zenekar tagjai:
Rózsavölgyi Bence – gitár
Stefán János – basszusgitár
Pusker János – cselló/billentyűsök
Cserős Zoltán – dob
A lemezen elhangzó számok listája:
Get Rid Of 6:00
Leaders 6:51
Chasing Time 12:18
Let Me Be No Nearer 7:14
Acceptance 5:37
Deliberate Disguises 4:54
Reaper Man 9:20
Whimper 8:15
Rejtekből 6:49