Zenék a nagyvilágból – Tita Nzebi: From Kolkata – világzenéről szubjektíven 315/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2022. 02. 18.
Újabb WOMEX21 szerzemény, és ismét egy olyan előadó, akiről korábban még soha nem hallottam, ami azért is fura, mert ez a 2019-es albuma annak idején több világzenei listára is felkerült. Abból a szempontból szerencsém van, hogy ez volt az énekesnő második albuma, amin már érződik az időközben megszerzett tapasztalat, illetve az, hogy pontosan tudja, mit akart megvalósítani a stúdióban.
Tita Nzebi a közép-afrikai Gabonban született, így semmi csodálkoznivaló nincs azon, hogy zenéjében ennyire erőteljes a fekete kontinens befolyása. Az viszont mindenképpen érdekes, hogy ezen az albumon nem a francia, hanem az indiai hatásokat vizsgálja. Ehhez előzménynek a 2017-es indiai turné tekinthető, ahol Tita Nzebi megismerkedett pár baul zenésszel, és felkérte őket némi közös zenélésre. Ez az együttműködés csak pár számban érhető tetten, akkor viszont többnyire modern fekete muzsikát hallunk.
Ugyan Gabonban a hivatalos nyelv a francia, de csak egyetlen számban szólal meg franciául, az erősen politikus szövegű „Dictature Inavouée” az országot több mint 41 évig uraló Omar Bongóról, a bevételek nagy részét magának és híveinek kisajátító elnök teremtette politikai helyzetről szól. Egyébként egy helyi bantu nyelven (Nzebi) énekel, és ismét csak sajnálkozni tudok amiatt, hogy a promóciós CD nem tartalmazza a szövegeket, mert úgy sejtem, azok legalább annyira átgondoltak, mint a zene. A From Kolkata album jól hallhatóan támaszkodik a bantu/nzebi ritmusokra, csak mellé elektromos gitárok kerülnek, és így lesz modern, kortárs zene belőle. Jut eszembe, a hangzást muszáj megdicsérnem, nagyon jól szól a lemez, minden arányos, tiszta, meleg.
A nyugat-bengáli zene két számban van jelen („Bâul Song” és a címadó „From Kolkata”), és számomra meglepő módon csupán a két meghívott énekes révén, míg Tita Nzebi a saját dallamvilágában mozog. Csak hogy nagyobb legyen a kontraszt, illetve jobban érvényesüljön a crossover, az őket kísérő zene megmarad afrikainak és emellett talán még jazzt adnak hozzá. A zongora jazzes játéka egyébként meghatározó a korábban említett „Dictature Inavouée” című szerzeményben is, amit az erőteljes kórus, és az időnként megszólaló fúvós szekció tesz teljessé.
Bámulatos a From Kolkata album változatossága, a lassú „L'kwèle”, a furmányosan hangszerelt „Sôle Moyi À Wè”, és a korábban már említett számok miatt mindenképpen meghallgatásra ajánlom, és pedig kíváncsian várom, hogy a kitérőnek gondolt gyereklemez (Mouma'ngue) után merre vezet tovább Tita Nzebi útja.
Meghallgatásra ajánlott számok: Sôle Moyi À Wè, Dictature Inavouée, From Kolkata
2019-ben megjelent album (Bibaka)
Weboldal: https://www.facebook.com/titanzebi
A zenekar tagjai:
Tita Nzebi – ének
Serge Ananou – gitár
Sec Bidens – gitár
Ivan Réchard - basszusgitár
Landry Onguelle – billentyűs hangszerek
Georges Dieme – dob
Közreműködők:
Gobinda Das Bairagya
Titash Sen
A lemezen elhangzó számok listája:
- Ba Gnu
- La Caravane Passe
- Bâul Song (vith Gobinda Das Bairagya)
- Mè Ba Bèle
- L'kwèle
- Sôle Moyi À Wè
- Mindombe
- L'ghôbe
- From Kolkata (with Titash Sen)
- Dictature Inavouée
- Bayéndi