Zenék a nagyvilágból – Pilani Bubu: Folklore: Chapter 1 – világzenéről szubjektíven 305/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2021. 12. 10.
Újabb WOMEX21-es lemez szerepel a rovatban, ami emlékeim szerint egyedi lesz, mert ez az első alkalom, hogy dél-afrikai előadó lemezéről írjak. Az ő zenéjét sem egyszerű bekategorizálni, mert biztos kézzel keveri a különböző stílusokat, és a hangjában – ami elsőre egyáltalán nem tűnik különlegesnek – van valami, ami felkelti a figyelmet.
Pilani Bubut gyermekkora óta érdekli a zene, és elmondása szerint az iskolában különféle kórusokban, együttesekben énekelt: „Énekeltem a Folk csoportban, énekeltem a Les Fes Che Chant nevű jazzes kamarakórusban, miközben egyidejűleg énekeltem az iskolai kórusban, a tartományi kórusban és néhány hagyományos zenére összpontosító kóruscsoportban. Egészen a második évemig énekeltem kórusokban, az Akusztika Kamaraénekesekkel és a Cantate Kamaraénekesekkel.”
Nem csoda, ha mindezek hatottak rá, és ezért lett ilyen sokoldalú zeneileg a 2019-ben megjelent második nagylemeze, (Folklore: Chapter 1), ami elnyerte a legjobb afrikai kortárs, felnőtteknek szóló album díját a The South Africa Music Awards-on.
Azt hiszem ideje végre a lemezről beszélnem. Rengeteg szám van rajta, amelyek egy része egyfajta elő-, köz- és utójátéknak tekinthető egy-két perces rövidkék. Azt nagyon sajnálom, hogy csak egy promó kiadványt kaptam, és nem sikerült a neten érdemi információt szereznem a közreműködőkről, mert kíváncsi vagyok ki gitározott, és a fúvósszekció (Boom Che), valamint a kórus (Theza Inkuni) is megérdemelné a nevesítést.
Az albumot kettősség jellemzi, mert sokat merít a helyi, xhosa népzenéből, de nyilvánvalóan vonzódik a jazzhez (Baile). Mindenesetre ez a kettősség, ez a váltakozás egyfajta ritmust eredményez, ami érdekes ízt ad a Folklore: Chapter 1-nek. Az egésznek nosztalgikus hangulata van, mintha régi, jól ismert dalokat, történeteket hallanék, csak időnként kifejezetten modern köntösben. A feelinget csak erősítik a szöveges betétek – ez legfeljebb európai fülnek lehet fura, hiszen a történetmesélés, a szöveges narráció szerves részét képezi az afrikai hagyományoknak.
Két kedvencemet említem befejezésül: a „Boom Che” lüktetése, ritmusa révén fogott meg, és mert ebben énekel a legpoposabban Pilani Bubu, no meg a szorosan hozzá tartozó „Theza Inkuni” kontrasztja miatt. A másik pedig egyértelműen a „Bailie”, nemcsak azért, mert három, egymástól eltérő verzióban került fel az albumra, hanem Bubu éneke okán, illetve a zenekari változat hangszerelési sokszínűsége miatt.
Abban teljesen biztos vagyok, hogy az első fejezetet követi még pár, és az énekesnő nem hagyja abba a hagyományok ápolását, modernizálását. Az persze nagy kérdés számomra, hogy miként működik mindez élőben a színpadon. Ki tudja, talán egyszer koncerten is találkozunk.
Meghallgatásra ajánlott számok: Boom Che, Bailie, Qula Kwedini
2019-ben megjelent album (Bupila Publishing)
Weboldal: https://www.pilanibubu.com/
Ké
A zenekar tagjai:
Pilani Bubu
A lemezen elhangzó számok listája:
- Intro: Mama Ka Sibongile 2:23
- Makoti 0:59
- Baile (Acoustic) 4:16
- Baile (Reprise) 2:59
- Qongqothwane 3:04
- Interlude: Qamata 3:44
- Wadidiyela 3:11
- Interlude: My Horn 1:29
- Uphondo Lwam 1:37
- Boom Che 4:44
- Theza Inkuni 1:22
- Interlude: oMama Bethu 2:28
- Baile (Band) 4:16
- Interlude: Buyela eKhaya 2:26
- Qula Kwedini 4:07
- Qula (Acapella) 2:47
- Outro: iGqhira 1:01