Zenék a nagyvilágból – Kuunatic: Gate of Klüna – világzenéről szubjektíven 301/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2021. 11. 12.
A lemez elkészítéséhez az inspirációt részben Arthur C. Clark és Osamu Tezuka műveiből merítette a Tokióban élő trió. Gondolom az első névről nem kell különösebben mesélnem, a másikról meg direkt nem fogok, akinek nem ismerős, az itt találja a magyar nyelvű életrajzát. Ezek után remélem nem jelent nagy meglepetést, hogy a nemes egyszerűséggel törzsi álmodozós mesemuzsikának(!) elkeresztelt zenéjükhöz tartozó történetek egy saját fantáziabolygón játszódnak, melynek neve Kuurandia.
A három hölgy különböző irányból érkezett – Fumie pszichedelikus és progresszív rock, Yuko elektro és hardcore zene, Shoko post-punk és ambient zene – szóval egy percig sem csodálkozom azon, hogy gyakorlatilag beskatulyázhatatlan amit csinálnak. Szerencsére nem is kell sok energiát erre fordítani, csak elindítjuk a lejátszóban a lemezt, majd hátradőlünk és átadjuk magunkat a hangulatnak, a történetmesélésnek, és próbáljuk feldolgozni a muzsika generálta képeket (lásd mondjuk a „Tītián” klipjét a cikk végén), érzéseket. Konceptalbumról lévén szó, a nyolc dal által elmesélt történetből összeáll egy nagy egész, a bolygó felfedezésének és fejlődésének sztorija.
A pszichedelia náluk vad stíluskeveredésben teljesedik ki, amit csak fokoz a három hölgy általában összhangban lévő éneke, ami szerintem legjobban a záró tételben (Para Bennyà) csúcsosodik ki – ez gyakorlatilag kántálás – törzsi jellegű dobolással megtámogatva. Szépséges harmóniával indul a „Lava Naksh”, hogy aztán a természet ereje, a kitörésre készülő vulkán egy energiától duzzadó mantrává alakítsa át, majd a zene kaotikussá formálja a befejezést. A legnyomasztóbb hangulata a háborús darabnak van (Raven's War), de ez is csak azt példázza, mennyire változatos és átgondolt a Gate of Klüna című album. Teljes mértékben egyetértek azokkal, akik szerint ez a zene igényli a megfilmesítést, különlegessége, női nézőpontú történetmesélése, és nem utolsó sorban egyedisége, szellemisége okán.
Aki hajlamos a részletek kutatására, beazonosítására, az nagyon jól fog szórakozni hallgatás közben (bár félek, gyorsan feladja a nagy mennyiség miatt), de szerintem sokkal praktikusabb az egészre figyelni, és hagyni érvényesülni a zenét. Mindezt azért mondom, mert első nekifutásra, a teljes befogadáshoz túlságosan sok részletet, hatást használnak. A punktól kezdve a japán kabuki színházig terjed a lista, így szerintem nem célszerű azt keresgélni, milyen korábban hallott számokhoz hasonlít az aktuális opus. Többszöri lejátszás után hajlamos vagyok a végtelen lehetőség tárházaként tekinteni az albumra, ami minden zűrzavar ellenére tartalmaz pár fülbemászó dallamot és törzsi mantrát – bár tudom, ez utóbbi párosítás legalább annyira fura, mint a Kuunatic muzsikája.
Ettől kezdve nincs más dolgunk, mint bízni a COVID járvány elmúlásában, és reménykedni abban, hogy a trió 2022-es európai turnéja megközelíti hazánkat. Az élő előadás biztosan messze felülmúlja a lemezt – ehhez kétség sem férhet.
Meghallgatásra ajánlott számok: Lava Naksh, Para Bennyà, Tītián
2021-ben megjelent album (Glitterbeat)
Weboldal: https://www.facebook.com/kuunatic/
A zenekar tagjai:
Fumie Kikuchi – billentyűs, ének
Yuko Araki – dob, ének
Shoko Yoshida – basszusgitár, ének
A lemezen elhangzó számok listája:
- Dewbow 05:42
- Desert Empress Pt. 1 06:20
- Desert Empress Pt. 2 03:44
- Full Moon Spree 02:47
- Tītián 04:38
- Lava Naksh 06:40
- Raven's War 06:49
- Para Bennyà 06:25