Főkép

Édesapám – nyugodjék békében – évtizedeken keresztül reggel 4-kor kelt, megetette az állatokat, és ment dolgozni. Ez a napi rutin annyira a vérévé vált, hogy amikor nyugdíjba ment, akkor sem változtatott ezen, a napot hajnalban kezdte. Mindezt csak azért idézem fel, mert a kedvenc kreol bandám új lemezével azok előtt tiszteleg (kivált az énekes, Pascal Danaë édesapja előtt), akik munkájuk miatt ilyen korán kezdik a napot. Az énekes egy interjúban ezt mondta a „4 ed maten” című szám kapcsán:

„Ez a dal visszhangozza a nyugat-indiai emberek ezreinek történetét, akik a hatvanas években elhagyták szigeteiket, hogy Franciaországban dolgozzanak, és a Le Havre-i kikötőben landoltak. Ez a cím tisztelgés a munkások előtt: azok előtt, akiknek nincs semmijük, akiknek a nap mindig korán kel, reggel 4-kor.”

 

Az első klipet (lásd a cikk végén) a címadó számhoz érthető módon Le Havre kikötőjében készítették, a trió villanyfénynél, konténerek között játszik, miközben dokkmunkások jönnek és mennek, időnként megállnak, hallgatják a zenét. A videó végére felkel a nap, és mindenkit átjár a muzsika, ami szerencsére mit sem változott, ugyanazt a zsigeri, letisztult blues-rockot játsszák, mint az előző lemezükön (Mo Jodiajánló erre).

 

Szerencsére az energiaszint sem csökkent, hihetetlen groove árad a lemezről, igazi power trióként zenélnek, még a dallamosabb, ábrándosabb dalokból, mint amilyen például a „Se mo la” is olyan vitalitás sugárzik, főként nagyobb hangerőn, amit képtelenség lefelé görbülő szájjal és mozdulatlanul ülve végighallgatni. Esetükben is azt érzem, hogy a COVID okozta kényszerű bezártság csak jót tett nekik, ha lehet a korábbiaknál változatosabb, ütősebb dalokat írtak. Bár úgy vélem, ebben nagy szerepe van az előző két év turnéinak, az ott szerzett tapasztalatoknak, gyakorlatnak. Ráadásul még mindig különlegesnek számít a francia-karibi zene és a deltavidéki blues ötvözése.

 

Még mindig rácsodálkozom a szuszafon ennyire hatékony használatára, ami legjobban az „Assez assez” című dalban figyelhető meg, kis túlzással basszusgitárként röfög a háttérben, csak annál sokkal izgalmasabb a hangja. Időnként az alapriff vagy -dallam ismerősnek tűnik, emlékeztet valamelyik korábban hallott nótára (Lundi mardi mercredi), de ez az érzés csak rövid ideig tart, mert gyorsan felülírja a Delgres markáns zenéje.

 

A szövegeknek köszönhetően ez egy többnyire dühös album, a rasszizmus, a megkülönböztetés miatti indulat érezhető a zenében, és ezt még a vidámabb tételek sem tudják ellensúlyozni. Viszont pont ennek köszönhető az elementáris energia, amiért annyira szeretem a triót. Pascal Danaë szűkszavúan mesél az életről, és ennek ellenére van valami költőiség, emelkedettség az alábbi sorokban (csak angol verzióját találtam meg az eredeti kreol szövegnek):

 

„I remember when it happened

The snow had fallen

I was still asleep

When the doorbell rang

I couldn’t see anything

But I felt something change

 

And they told you

That your child had gone to heaven

Your heart

Your heart started bleeding, mom”

 

Ehhez természetesen nyugisabb, merengőbb zenét társítottak. Egyébként úgy gondolom, az ének – hasonlóan a zenéhez – kellően változatos, ezért cseppet sem aggódom azért, hogy a Delgres betéved az önismétlés utcájába.

 

A 4pm album méltó párja a trió bemutatkozó korongjának, és érzésem szerint előrelépést jelent, mert sokkal jobban érvényesülnek az együttest formáló hatások, gondolok itt például a „Lese mwen ale” gitárjára, amiről többeknek a Ten Years After jutott az eszébe. Mindez úgy történik, hogy a muzsika friss, életerős, mai, és nem az utánérzés, hanem az egyedi megszólalás jut róla az eszembe, vagyis ez igazi "hűha"-élmény, amit tényleg minél több embernek hallgatnia kellene, mert annyira jó.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: 4 ed maten, Se mo la, Assez assez

2021-ben megjelent album (Pias)

Weboldal: https://www.delgresmusic.com/

 

 

A zenekar tagjai:

Pascal Danaë – énekes, gitár és minden más

Baptiste Brondy – ütőhangszeres

Rafgee – szuszafon

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. 4 ed maten
  2. Aleas
  3. Assez assez
  4. Se mo la
  5. Lundi mardi mercredi
  6. Ban mwen on chanson
  7. Just vote for me
  8. Ke aw
  9. Libere mwen chorale
  10. L ecole
  11. Lese mwen ale
  12. La penn