Főkép

Elég valószínű, hogy Patrick Smith könyve, melynek azt a beszédes alcímet adták, hogy „Tények és tévhitek a repülésről”, egyfajta mementója lesz annak, mivé vált a polgári repülés, mielőtt beütött a járvány, ami szó szerint földre vitt megannyi repülőtársaságot. Gyakran járok a Liszt Ferenc reptér mellett húzódó gyorsforgalmi úton, és ritka szomorú látvány, ahogy két épület között felvillannak az ott parkoló repülőgéprajok... Persze, valami úgyis lesz, ha a nagyon olcsó repülésnek egy időre tán búcsút mondhatunk is, ám ez a könyv nem erről szól.

 

És nem is kimondottan repüléstörténeti munka. Nem a Wright fivérekkel kezdi, és nem is lineárisan halad. Smith kb. bloggerként kezdett írni a repüléssel kapcsolatos kérdésekről, így a fejezetek is, épüljenek bár egymásra, szerteágazó témákat érintenek, részben az olvasói visszajelzések és kérdések hatására is. Ennek megfelelően élvezetes olvasmány az Üdv a fedélzeten!, még akkor is, ha a szerző, amerikai pilóta lévén, elég sokszor mesél olyasmikről, amik még egy sokat repülő magyar olvasónak is ismeretlenek.

 

Hogy érdektelen-e az USA-beli viszonyokról, szabályozásokról olvasni, elég relatív. Egyrészt az egyetlen igazán magyar repülőtársaságot, a Malévot 2012-ben csúful hagyták meghalni, tehát mi is tudnánk mesélni, másrészt viszont a leginkább amerikainak ható problémáról is olyan közvetlen, élvezetes stílusban mesél Patrick, hogy jobbára ezek a részek is lekötöttek. Különösen, mivel emberünknek igen sarkos (és megalapozott, hozzáértő!) véleménye van mindenről. Nem lepődtem meg, mikor kiderült, hogy ifjúkorában punkmagazint is szerkesztett, nem mintha káromkodna, de olyan éleslátóan kritikus a hozzáállása nagyon sok mindenhez, ami egyáltalán nem jellemző a közbeszédben, legyen szó bármilyen témáról. Üdítő élmény volt a kirohanásait, beszólásait olvasni, pláne mivel még humora is van. És nem fél felsorolni a történelem legtöbb áldozattal járó repülőgép-szerencsétlenségeit sem (bár a Malév 240-es járatának katasztrófájáról nem ír, de előkerülnek hasonló esetek, amikor biztosan lelőtték az adott utasszállító gépet...)

 

De azért a könyv savát-borsát nyilván azok a témák, kérdések adják, amelyek sokunk fejében megfordultak már, amennyiben volt szerencsénk repülni. Smith közérthetően és élményszerűen foglalja össze, hogy mitől marad egyáltalán fenn a levegőben akár egy nagy dög Boeing 747-es is, mi micsoda a repülőgépeken, hogy működnek a repterek (s Smith szerint melyek a legszebbek vagy épp legocsmányabbak), milyen az élete a pilótáknak (sajnos a légiutas-kísérőkről kevesebbet írt, de nem igyekszik eloszlatni közkeletű, szaftos pletykákat), mik lehetnek a bosszantó késések okai, és szerinte mit csinálhatnának másként a repterek és légitársaságok, és így tovább.

 

S ami még jobb: hozzáértőként, sokat tapasztalt pilótaként is végig átjön a lelkesedése. Általam nem vagy alig ismert témák kapcsán hajlamos vagyok hálát érezni, ha valaki, aki ért az adott témához, lelkesen, szeretettel tud róla beszélni. Patrick pedig kb. szó szerint azt írja le a repülés mint élmény kapcsán, ráadásul nyomban a könyv elején, ami bennem is megfogalmazódott eddigi kb. 50+ repülésem során, melyek zöme a munkámhoz kötődött: hogy a repülés egy csoda. Ő is tisztában van mindazzal a kényelmetlenséggel, nehézséggel, és gyakran kő fölösleges szívatással, amivel a repülés jár, ám azt mondja, attól még maga az élmény, hogy az ember ott van az égben, leláthat a tájakra, átsuhanhat a felhőkön, egyszerűen felfoghatatlan csoda. Magam is így éreztem minden alkalommal, így azonnal szimpatikus lett nekem a szerző és könyve, s tényleg csak néhány momentuma volt, amit akár át is lapozhattam volna.

 

Persze nem tudom, mikor repülhetek újra, fogok-e még egyáltalán. Mi lesz a Ryanairrel, a WizzAirrel, a többi fapadossal, amely az észszerűség határa alá vitte az árakat, ám a járvány utáni időszakban aligha engedhetik majd meg ezt maguknak – ahogy a korábban repkedő tömegeknek sem lesz pénze a várhatóan csúnyán megdráguló repjegyekre. Ennek ellenére élmény volt olvasni ezt a könyvet, és mindenkinek merem ajánlani, aki már repült, vagy szeretne, mert olyan dolgokba is betekintést nyújt, melyekről sem a légitársaságok hivatalos kiadványaiban, sem a repülés történetéről szóló munkákban nem olvashatunk-hallhatunk.