Zenék a nagyvilágból – Marja Mortensson: Lååje - Dawn – világzenéről szubjektíven 251/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2020. 10. 30.
A 2020-as Womex első napján láttam pár nagyon jó koncertet, de Marja Mortensson fellépése egyértelműen a legjobb három közé tartozik. Már a maga a helyszín kiválasztása is jól sikerült, a kőből épült bergeni Håkonshallent előszeretettel használják kórus- és kamarakoncertekre – ez ugyan eltér a Håkon Håkonsson (1217–1263) parancsára, eredetileg királyi rezidenciának emelt épület eredeti funkciójától, viszont olyan történelmi hangulata van, amitől a hallgató sokkal fogékonyabb lesz a harmóniákra, jobban megérintik a hangok. Valamint mesés az akusztikája, és ez sem utolsó szempont.
A szememben már az különleges volt, ahogyan összeállt az alkalmi együttes. Egy törékeny ifjú hölgy a mikrofon mögött, aki mögé egy megtermett tuba és egy komplett vonósnégyes sorakozott fel – ez a felállás egyáltalán nem gyakori a világzenében, már ez eleve olyan különleges muzsikát ígért, amibe akkor is belehallgat az ember, ha egyébként messzire elkerüli a klasszikus zenét.
Természetesen ez még csupán a körítés, a lényeg, mint mindig, ezúttal is a felcsendülő dalok minőségében rejlik, és ezen a téren sem csalódtam. Oké, ebben részben közrejátszik vonzódásom a számi énekstílushoz, a yoikhoz, amely a szememben legalább annyira egyedi és izgalmas, mint a mongol torokéneklés.
Az szerintem nem képezi vita tárgyát, hogy Marja Mortensson napjaink egyik legjobb yoik előadója (természetesen énekel is a lemezen), aki ha jól értettem, dél-számi nyelven énekel, amit ma már csak nagyon kevesen beszélnek. Így ez a lemez az anyanyelv megőrzését is szolgálja – de ez megint csak mellékes, mert ez a tíz dal önmagában is megállja a helyét.
Ilyen például a felvezető „Gubpede böötim - Where Did I Come From”, ami az emberiség egyik örök problémájával, a honnan jöttünk kérdésével foglalkozik. Egyszerűen csodálatos, ahogyan az ének váratlan hajlításai belesimulnak a vonósnégyes zenéjébe és kiegészül egy trombitaszólóval. Mondjuk, ez még egyszerű feladat, de erre yoikkal is képes (Piere Åvla - Piere Åvla’s Yoik), ami éles kontrasztot képez a vonósok pizzicato játékával, miközben a háttérben időnként felsejlik Daniel Herskedal tubája. Mire idáig eljutunk, nyilvánvalóvá válik, hogy Mortensson orgánuma valóban megérdemli a „kísértetiesen szép” jelzőt.
Az, hogy mindez nem ösztönös, hanem tudatos komponálás eredménye, legjobban az album leghosszabb szerzeményében (Eagnede fropmehkem - A Storm is Rising) érhető tetten. A lassabb bevezető után kapunk egy közel-keleti dallamot variáló részt, ami fokozatosan felgyorsulva – ahogyan a vihar egyre közelebb ér hozzánk – jut el ezen szakasz csúcspontjához, majd következik a lezárás, amiben némi pizzicatóval fűszerezve visszalassulunk a kezdő tempóra. A változatosság egyébként az egész lemezre érvényes, líraitól a táncolható darabokig terjed a skála, biztosítva, hogy egy pillanatra se unatkozzam.
A Lååje - Dawn egy különleges előadó különleges albuma. Úgy gondolom, Marja Mortensson kialakította saját énekstílusát, amely valahol a yoik és a hagyományos ének között helyezkedik el. Időnként simán átvált az egyikből a másikba, máskor meg úgy érzem, szöveg nélküli yoikot hallok, mintha csak hangokat modulálna a torkában – és mégis gyönyörűség hallgatni. Arra tippelek, hogy ezt a zenét (és talán a szövegeket is) maga a természet, a norvég táj ihlette – mert legalább annyira szép és fenséges.
Meghallgatásra ajánlott számok: Gubpede böötim - Where Did I Come From, Piere Åvla - Piere Åvla’s Yoik
2019-ben megjelent album (Vuelie)
Weboldal: http://www.marjamortensson.no
A zenekar tagjai:
Marja Mortensson – ének, yoik
Daniel Herskedal – tuba, trombita
The Trondheim Soloists String Quartet:
Ola Lindset – hegedű
Stina Andersson – hegedű
Bergmund Skaslien – brácsa
Jaroslav Havel – cselló
A lemezen elhangzó számok listája:
- Gubpede böötim - Where Did I Come From
- Piere Åvla - Piere Åvla’s Yoik
- Eagnede fropmehkem - A Storm is Rising
- Tjájhnie - The Woodpecker
- Lååje - Dawn
- Årrode våårege - Be Cautious
- Riäksage - The Ptarmigan
- Biejjeste beajjan - From One Day to the Next
- Orresje - A Place to Live
- TjÏelve - Billowing Waves