Zenék a nagyvilágból – Emmi Kujanpää: Nani – világzenéről szubjektíven 220/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2020. 03. 22.
A különféle stílusok keresztezésére alapvetően két eljárásrend létezik szerintem. Az egyik, amikor az adott előadó vagy együttes rendelkezik akkora tudással, hogy a különböző zenei formákat ötvözze és így hoz létre valami újat. A másik, amikor két előadó vagy társulat közösen vonul a stúdióba, és miután kialakul közöttük a nélkülözhetetlen egymásra hangolódás, képesek ezt úgy vegyíteni, hogy abból valami izgalmasan érdekes jöjjön létre. Természetesen ez nem mindig sikerül, vagy ha sikerül, nem mindig nyeri el a közönség tetszését. Azt nem tudhatom, milyen fogadtatásban részesül majd a Nani című album, de szerintem sokaknak tetszeni fog.
Biztosan megérne pár bekezdést annak a folyamatnak az ismertetése, azoknak a véletlen vagy tudatos találkozásoknak a bemutatása, aminek eredményeként a finn Emmi Kujanpää szólólemeze megjelent. Mert úgy gondolom a bolgár Le Mystère des Voix Bulgares Vocal Academy kórus nélkül ez a lemez biztosan nem így szólna. Márpedig ehhez szükség volt a Dora Hristova kórusvezető és Kujanpää egymásra találására, amikor együtt zenéltek egy korábbi formációban.
Ez az album azoknak okoz majd igazi gyönyörűséget, akik a tiszta éneket, az a cappella előadásmódot, vagy a csupán egy-két hangszerrel kísért, de a hangsúlyt a vokális megszólalásra helyező muzsikát kedvelik. A különféle énektechnikák változatos használata már önmagában különlegessé teszi a zenét, engem legjobban a „Nani – A Cry For Mother Goddess” szívhezszóló fohászkodása, sírása fogott meg, letisztultságával, pőreségével, hiszen ebben sincs hangszer, csak Emmi Kujanpää éneke, ami egyébként zökkenőmentesen folytatódik a következő, „Nani” tételben, csak abban már a bolgár kórus is megszólal.
Nem csupán imák, fohászok, kesergések kaptak helyet az albumon, ezeken kívül mindenféle hangulat megtalálható, példul a táncolható „Sirkus Savonia” a maga echte balkáni dallamával, ritmusával, a balkáni rezesbandákat idéző trombitajátékával, és az ezzel feleselő Emmi Kujanpää énekével. Csodálatos zene, képekkel, hangulatokkal, érzésekkel, valahol a népzene és a kortárs muzsika határán. Részemről nem foglalkozom tovább a kategorizálással, mert annál sokkal jobban tetszenek a számok, érződik benne az intimitás, és Emmi Kujanpää szenvedélye, lelkesedése, hogy megtalálja a különféle kultúrák közötti kapcsolódási pontokat.
Meghallgatásra ajánlott számok: Sirkus Savonia, Nani, Valkean Yön Joiku - Yoik Of A White Night
2020-ban megjelent album (Nordic Notes)
Weboldal: http://www.emmikujanpaa.com/
A zenekar tagjai:
Emmi Kujanpää – ének, 11 és 40 húros kantele, űtőhangszerek
Le Mystère des Voix Bulgares Vocal Academy:
Dora Hristova (kórusvezető, harangok), Mirela Asenova, Violeta Marinova, Stanislava Bobeva, Elizabet Janeva, Lubomira Pavlova, Maria Krusteva, Polina Paunova, Boryana Vasileva, Maria Georga, Radostina Nikolova, Elichka Krastanova
Eero Grundström – harmonium, ének
Jarkko Niemelä – trombita, ének
Sauli Heikkilä - tuvai torokéneklés, morin khuur
A lemezen elhangzó számok listája:
- Ogrejalo Slantse – Vuota Vuota
- Nani – A Cry For Mother Goddess
- Nani
- Celestia
- Milenkalle - A Song For Milenka
- Milenka
- Kuutar - The Goddess Of The Moon
- Sirkus Savonia
- Laulajan Loitsu – Singer’s Spell
- Valkean Yön Joiku - Yoik Of A White Night