Hír: Tűzoltás helyett – hiánypótló gyakorlati képzést indít márciusban a Manna
Írta: ekultura.hu | 2020. 02. 26.
A Manna nyolc alkalmas képzésének célja, hogy az előadó-művészeti területen működő menedzserek, művészek, alkotók közelebb kerüljenek a szervezési, pályázati és adminisztratív feladatokhoz, melyek szerves részét képezik az előadások létrehozásának.
A Manna működése során mindig kiemelten fontosnak tartotta, hogy a velük együttműködő alkotók megfelelő ismeretanyaggal rendelkezzenek egy produkció vagy egy szervezet létrehozása során felmerülő teendőkkel kapcsolatban. Fő céljuk a tehetséggondozás, így mindig magában foglalt egyfajta tudásátadást is, a Manna színházi műhelyében rendszeresen mentorálják a hozzájuk érkező alkotókat.
„A Manna a kezdetektől fogva vállalta, hogy segíti a művészek eligazodását a színházcsinálás hátterében zajló adminisztratív folyamatokban, van állandó tanácsadói szolgáltatásunk, forróvonalunk, és sok kérdést is kapunk az alkotóktól vagy a társulatok háttérben dolgozó munkatársaitól. A független előadóművészeti területen óriási igény lenne olyan szakemberekre, akik nem csupán a művészeti tervezésben és kivitelezésben tudnak részt venni, hanem a jogi és gazdasági részéhez is értenek a vállalkozásvezetésnek vagy a civil szervezeti létnek. Azért indítottuk ezt a speciális képzést, hogy azok az alkotók, akik kénytelenek a művészeti munkájukhoz kapcsolódóan ezekhez az adminisztratív ügyekhez is érteni, fel tudják tenni a kérdéseiket, amelyek akár napi szinten felmerülnek. Célunk, hogy azoknak a fejlődését és munkáját is könnyítsük, akik a kis társulatok vagy akár nagyobb együttesek hátterében dolgoznak, vagy csak vágynának ilyen állást megszerezni.
Az elérhető képzések java része a művészeti területhez kapcsolódó feladatok ismertetését foglalja magában, de nem feltétlenül ad kézzelfogható segítséget a „pontosan hogyan kell kitölteni” és „hova kell beadni” kérdésekre. A képzésen részletesen végigvesszük az online pályázati felületek minden kitöltendő rubrikáját, regisztrálunk, belépünk, módosítunk. Pontonként végigelemzünk szerződéseket és készítünk mintákat is, és összerakunk egy pályázati anyagot és egy komplett elszámolást is. Itt most tényleg a gyakorlati teendőkön lesz a hangsúly, sok-sok olyan tanáccsal, ami segítheti azoknak a munkáját is, akik már most a területen dolgoznak. Fontos, hogy nem csupán színházi szervezeteknél tevékenykedőknek érdemes jelentkezni, mert a tánc és zenei területen dolgozók is ugyanezekkel az adminisztratív terhekkel küzdenek, illetve ugyanabban a törvényi környezetben kell megfelelően működniük.
A képzés megvalósítását egy pályázat támogatja, amely korlátozott létszámban finanszírozza a jelentkezők részvételi díját. Célunk, hogy azok juthassanak térítésmentesen ehhez a tudásanyaghoz, akiknek a legnagyobb szükségük van rá, de nincs forrásuk hasonló kurzusra beiratkozni.” – nyilatkozta Gáspár Anna, a Manna vezetője a képzéssel kapcsolatban.
A kurzus során a Manna vezetője mellett Dr. Rihay-Kovács Zita jogász tart órákat. Vendégoktatóként találkozhatnak a résztvevők, többek között Lőrinczy Györggyel, az NKA alelnökével, majd Harsányi Bencével, aki a forrásszerzésről tart előadást, Jászay Tamással, aki elmondja mit lát és mire figyel a kurátor, pályázatkezelő szakértőnk pedig bemutatja, mitől jó egy elszámolás. Szó lesz többek között arról, hogyan érdemes elindítani egy projektet, milyen határidőket kell feltétlenül betartani, hogyan kell szerződést olvasni és írni, vagy mit szükséges ellenőrizni egy számlán. De az óraterv kitér a pályázatírás és elszámolás teendőire, az előadó-művészeti törvény gyakorlati alkalmazásaira, a GDPR-ra, sőt a tematika része a jogdíj, az adatvédelmi nyilatkozat és adatkezelés, a kommunikáció és szervezetfejlesztés is. Hasonló átfogó képzés a területen jelenleg nem elérhető.
A Manna azok jelentkezését várja, akik már megszerzett tapasztalataikat szeretnék bővíteni, elmélyíteni, legyen szó pályázat-, vagy szerződésírásról, évadterv, forgalmazási, vagy projekt költségterv készítésről, pénzügyi ismeretek bővítéséről, produkció tervezéséről a megvalósításon át egészen a beszámolóig, hazai és nemzetközi lehetőségekről, jogi/intézményi környezetről vagy kommunikációról. Érdemes jelentkeznie annak, aki aktívan részt vesz színházi és táncművészeti területen működő előadó-művészeti szervezetek munkájában, és szeretné jobban átlátni azok működési elveit és a jogi környezet; de természetesen azokat is szívesen látják, akik egyelőre csak tervezik, hogy a jövőben ezen a területen helyezkednének el.
Érdemes minél hamarabb jelentkezni, hiszen most még van lehetőség bekerülni támogatott képzési helyekre is, így a teljes kurzus akár térítésmentesen elvégezhető. A szervezők két kurzust terveznek, azonos tematikával, az egyiket Budán, a másikat Pesten, az egyiket a délelőtti órákban a másikat a délutániban, hogy minél több érdeklődő számára elérhetővé váljon a képzés.
A március elején induló képzés helyszíne: Jurányi Produkciós és Közösségi Inkubátorház
Oktatók: Gáspár Anna, Dr. Rihay-Kovács Zita, valamint meghívott előadók
A képzés időpontjai: 2020. március 9 – Május 4. (minden hétfőn 10:00-13:00)
Forrás, bővebb információ, jelentkezés: