Zenék a nagyvilágból – Mah Damba: Hakili kélé– világzenéről szubjektíven 207/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 12. 20.
Ez a lemez újfent bizonyítja azt, hogy Nyugat-Afrika zenei kincsesháza sokkal gazdagabb annál, mint ahogyan azt a hozzám hasonló zenekedvelő elképzeli. Sosem hallottam korábban az 1965-ben született Mah Dambaról, pedig a griot családban felnőtt énekesnő jól hallhatóan szeretettel ápolja és viszi tovább a Mali hagyományokat (ez több népcsoportot jelent). Mivel a repertoár, illetve az általuk megénekelt történetek évszázadokat ölnek fel, el sem tudom képzelni, hogy mekkora dalkincsről lehet szó.
Tájékozatlanságom mentségére szolgáljon, hogy az utolsó lemeze 2010-ben jelent meg (A L’ombre du grand baobab), és akkor még nem foglalkoztam ennyire intenzíven a világzenével. Ebben az esetben talán így jártam jól, mert a nyolcvanas évek elején Párizsba költözött Mah Damba zenéjében most nagyon finoman, de már megjelenik a nyugati hatás, miközben természetesen még mindig a griot hagyomány a meghatározó.
Bevallom, néhány szám után beleszerettem a hangjába. Nem tudok hamarjában jobb jelzőt rá, mint olyan érett női hang, amiben megvan a melegség, az érzelmek, és ami picit meglepett – az erő sem hiányzik belőle. Mégpedig úgy, hogy igazából egyszer sem engedi ki a hangját, mégis, amikor megszólal, mindenki odafigyel rá. Ebben biztos közrejátszik a keverés, illetve a visszafogott hangszerelés, ami azt eredményezi, hogy tágas terek vannak a zenében, nincs zsúfoltság, minden hang jól érvényesül. Másként fogalmazva azonnal megteremtődik az a közvetlen hangulat, oldottság, ami szerintem minden mesemondó, történetmesélő, bárd, trubadúr vagy vándorénekes számára nélkülözhetetlen.
A zene nagyon letisztult, elsőre egyszerűnek tűnik, csak miközben ez igaz, mégis bőven vannak benne meglepetések. Ilyen például az egyik kedvencem, az albumnyitó „Taba”, amiben Bakary Diarra megmutatja mire képes a balafon. Ez a kompozíció többek között arra is rámutat, hogy mennyire meghatározó a lemezen a ritmus, mert miközben a szövegen van a hangsúly, azért a táncolhatóság végig megmarad. Másik kedvencem a „Dondori”, amiben harmonika ellenpontozza az éneket. Elsőre hallásra ez tájidegen hangszernek tűnhet, ám a valóságban Antoine Girard teljes összhangban van a többi muzsikussal – és ilyen apró lépésekkel változik, gazdagodik Mah Damba zenéje. A legszebb, hogy nála nincsenek kőbe vésett dolgok, ezért például újra felvették a „Sosoly” című dalt, ami az 1988-ban megjelent bemutatkozó albumán szerepelt, és ebben a verzióban egyáltalán nem érződik rajta az elmúlt harmincegy év.
A Hakili kélé lemezt nemcsak Afrika szerelmeseinek ajánlom, hanem mindazoknak, akik szeretik a női éneket és a letisztult, történetmesélős hangulatú világzenét. Persze az igazi az lenne, ha egyszer élőben láthatnám/hallhatnám ezt a produkciót.
Meghallgatásra ajánlott számok: Sosoly, Dondori, Dambé
2019-ben megjelent album (Buda Music)
Weboldal: https://www.facebook.com/Mah-Damba-109418925883806/
A zenekar tagjai:
Mah Damba – énke
Thierry Forunel – gitár, calebasse, guimri
Maka Tounkara dit Badjé – ngoni
Guimba Kouyaté – gitár
Djigui Tounkara – ngoni
Bakary Diarra – balafon
Antoine Girard – harmonika
Emrah Kaptan – basszusgitár
Woridio Kouyaté, Madjare Drame, Sira Kouyaté, Niam Tounkara – kórus
A lemezen elhangzó számok listája:
1, Taba
- Dangana
- Dambé
- Kabako
- Ntalo
- Dondori
- Korolen
- Banga
- Dalamane
- Sosoly
- Koulandjan