Zenék a nagyvilágból – Mambe and Danochilango: Kosmopolítés – világzenéről szubjektíven 203/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 11. 22.
Első látásra megtetszett a lemez címe, hiszen akik nyíltan felvállalják világpolgár (vagyis kozmopolita) mivoltukat, azok rossz emberek, pláne muzsikusok, nem lehetnek. Az meg csak plusz pontot jelent, hogy zenéjüket annyira egyedinek tartják, aminek kijár a saját elnevezés. Az „Ethnic Bass” értelmezésük szerint az elektronikus zene és a világ ritmusainak fúzióját jelenti. A koppenhágai duó hölgytagja ezzel kapcsolatban ezt mondta: „Zenéinket a különféle országok és kultúrák iránti szeretet jellemzi, ahol különféle ritmusokat fedezhetünk fel. Ez tükröződik első albumunkon, melynek elnevezése – Kosmopolítés – a világ polgárait jelenti. A név abból fakad, hogy Fernando és én nem Dániából származunk, és túl akarunk lépni az összes korlátozáson, amelyet külföldiként tapasztalunk egy új országban, és globálisabb mentalitást vezetünk be. Számunkra a zene csak jó módszer ennek közvetítésére.” – mondja Claudia Rodriguez (Mambe), aki Kolumbiából származik, míg Fernando Mora (Danochilango) mexikói. De mindig úgy érzik, hogy Dániához tartoznak, és amikor külföldön játszanak, azt mondják, hogy Dániából származnak – és náluk pontosan erről szól a globális mentalitás.
Mindez nem csak üres szólam, hiszen az első albumukon valóban nem spóroltak a stílusokkal, és főként olyan zenékkel készültek, melyekre egyszerűen muszáj táncolni. Megjegyzem ez valóban kiváló módszer a hallgatók meghódítására. Elsőre azt mondtam volna, hogy amit csinálnak az urban contemporary, viszont ezt menet közben kénytelen voltam újragondolni, mert tényleg sokkal szélesebb a merítés, amit felhasználnak. A „Cumbia Jeringonza” nem csak általam imádott cumbiát tartalmaz, hanem Mambe pergő nyelvvel rappel, Danochilango meg olyan elektronikát tesz alá, hogy csak lestem.
India köszön vissza a „Circles” bevezető dallamaiban, hogy aztán az egész átváltson bhangrába! Erre aztán igazán nem számítottam, és bár egy fokkal lassabb, mint amit elvárok ettől a pandzsábi stílustól, de így is fantasztikus (naná, hogy ez is azonnal táncra késztet), kivált, ahogyan átváltanak belőle valami egészen más stílusra, lassabbra és persze innen sem hiányzik a rappelés. Mexikó zenéje a „La Llorona” című számban köszön vissza, ez is meglepően visszafogottan, értsd elektronikamentesen indul, Mambe úgy énekel, mintha egész életében son jarocho együttesekkel lépett volna fel. Aztán, míg a zene marad, az énekesnő újra vált, és mi ismét a táncparketten találjuk magunkat.
A világ sokszínűségét mutatja a lemezen hallható hip-hop, dub, ska, reggae, cumbia, son jarocho, dub, törzsi muzsika – és biztosan kihagytam valamit a felsorolásból. Nekem nagyon tetszik amit csinálnak, mert újszerű, friss, életteli és nem utolsó sorban igazi világpolgár. Remélem még sokáig megőrzik ezt a lendültet.
Meghallgatásra ajánlott számok: Ayelén, Circles, Papeles
2019-ben megjelent album (No bounds music)
Weboldal: https://www.mambedanochilango.com/
A zenekar tagjai:
Mambe
Danochilango
Közreműködők:
Bjonko Chalgija – klarinét
Andrea Jaramillo
Gata Misteriosa
La Dame Blanche
Raske Penge
Nabanita
A lemezen elhangzó számok listája:
- Raza feat. Gata Misteriosa
- La Llorona
- Cumbia Jeringonza
- Circles feat. Nabanita
- Kage Tillbaka feat. Raske Penge
- El Cascabel
- Papeles feat. La Dame Blanche
- No Importa
- Ayelén feat. Bjonko
- Yo Me Voy
- Cumbia Universal