Főkép

Első látásra megtetszett a lemez címe, hiszen akik nyíltan felvállalják világpolgár (vagyis kozmopolita) mivoltukat, azok rossz emberek, pláne muzsikusok, nem lehetnek. Az meg csak plusz pontot jelent, hogy zenéjüket annyira egyedinek tartják, aminek kijár a saját elnevezés. Az „Ethnic Bass” értelmezésük szerint az elektronikus zene és a világ ritmusainak fúzióját jelenti. A koppenhágai duó hölgytagja ezzel kapcsolatban ezt mondta: „Zenéinket a különféle országok és kultúrák iránti szeretet jellemzi, ahol különféle ritmusokat fedezhetünk fel. Ez tükröződik első albumunkon, melynek elnevezése – Kosmopolítés – a világ polgárait jelenti. A név abból fakad, hogy Fernando és én nem Dániából származunk, és túl akarunk lépni az összes korlátozáson, amelyet külföldiként tapasztalunk egy új országban, és globálisabb mentalitást vezetünk be. Számunkra a zene csak jó módszer ennek közvetítésére.” – mondja Claudia Rodriguez (Mambe), aki Kolumbiából származik, míg Fernando Mora (Danochilango) mexikói. De mindig úgy érzik, hogy Dániához tartoznak, és amikor külföldön játszanak, azt mondják, hogy Dániából származnak – és náluk pontosan erről szól a globális mentalitás.

 

Mindez nem csak üres szólam, hiszen az első albumukon valóban nem spóroltak a stílusokkal, és főként olyan zenékkel készültek, melyekre egyszerűen muszáj táncolni. Megjegyzem ez valóban kiváló módszer a hallgatók meghódítására. Elsőre azt mondtam volna, hogy amit csinálnak az urban contemporary, viszont ezt menet közben kénytelen voltam újragondolni, mert tényleg sokkal szélesebb a merítés, amit felhasználnak. A „Cumbia Jeringonza” nem csak általam imádott cumbiát tartalmaz, hanem Mambe pergő nyelvvel rappel, Danochilango meg olyan elektronikát tesz alá, hogy csak lestem.

 

India köszön vissza a „Circles” bevezető dallamaiban, hogy aztán az egész átváltson bhangrába! Erre aztán igazán nem számítottam, és bár egy fokkal lassabb, mint amit elvárok ettől a pandzsábi stílustól, de így is fantasztikus (naná, hogy ez is azonnal táncra késztet), kivált, ahogyan átváltanak belőle valami egészen más stílusra, lassabbra és persze innen sem hiányzik a rappelés. Mexikó zenéje a „La Llorona” című számban köszön vissza, ez is meglepően visszafogottan, értsd elektronikamentesen indul, Mambe úgy énekel, mintha egész életében son jarocho együttesekkel lépett volna fel. Aztán, míg a zene marad, az énekesnő újra vált, és mi ismét a táncparketten találjuk magunkat.

 

A világ sokszínűségét mutatja a lemezen hallható hip-hop, dub, ska, reggae, cumbia, son jarocho, dub, törzsi muzsika – és biztosan kihagytam valamit a felsorolásból. Nekem nagyon tetszik amit csinálnak, mert újszerű, friss, életteli és nem utolsó sorban igazi világpolgár. Remélem még sokáig megőrzik ezt a lendültet.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Ayelén, Circles, Papeles

2019-ben megjelent album (No bounds music)

Weboldal: https://www.mambedanochilango.com/

 

 

A zenekar tagjai:

Mambe

Danochilango

 

Közreműködők:

Bjonko Chalgija – klarinét

Andrea Jaramillo

Gata Misteriosa

La Dame Blanche

Raske Penge

Nabanita

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Raza feat. Gata Misteriosa
  2. La Llorona
  3. Cumbia Jeringonza
  4. Circles feat. Nabanita
  5. Kage Tillbaka feat. Raske Penge
  6. El Cascabel
  7. Papeles feat. La Dame Blanche
  8. No Importa
  9. Ayelén feat. Bjonko
  10. Yo Me Voy
  11. Cumbia Universal