Zenék a nagyvilágból – Lakou Mizik: HaitiaNola – világzenéről szubjektíven 203/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 11. 20.
A haiti együttes második lemezén elhagyja hazáját, hogy egy látogatás erejéig felkeresse a legközelebbi amerikai nagyvárost, New Orleanst. Régóta meglévő kapcsolatot igyekeznek feleleveníteni, hiszen az 1798-as lázadás idején, és később, Haiti függetlenségének 1804-es kikiáltása után nagyon sok francia költözött át a biztonságosabb szárazföldi kikötővárosba. Ebből a kirándulásból a mellékelt sajtóanyag szerint „egyszer az életben” album született, mert tényleg nagyon sok helyi muzsikus csatlakozott a projekthez, és ebből olyan örömzenélés kerekedett, ami minden túlzás nélkül kivételesnek tekinthető. Azon mondjuk a fentiek ismeretében egy pillanatig sem csodálkoztam, hogy a zenészek hamar megtalálták a közös hangot egymással.
Gyakorlatilag hihetetlen energiákat szabadítanak fel a hangok által, sejtszinten töltődik fel az ember az olyan nótáktól, mint például az „Iko Kreyòl”, vagy a „Kay Granpa”, és nem csak spontán táncba kezd, hanem tartós mosoly költözik az arcára, nem szólva a belső derűről.
Afrikai ritmusok és karibi dallamok keverednek a kreol szöveggel, és akkor még nem beszéltem arról, amit a vendégek hozzátesznek a zenéhez. Az első számot (Renmen) a Preservation Hall Jazz Band dúsítja fel a rezeseivel, csak nagyon helyesen, ezt visszafogottan teszik, nincsenek folyamatosan jelen, de amikor belépnek a nekik fenntartott helyekre, akkor mindent felerősítenek, legyen az ritmus, dallam, vagy az ének. Tetszett Charlie Gabriel klarinétszólója, egyáltalán nem törte meg a szám ívét, az általános örömködésbe ez is jól beleillett. Velük ellentétben Trombone Shorty (alias Troy Andrews) trombitája sokkal meghatározóbb a „Pistach Griye” alatt, ráadásul kifejezetten változatosan játszik – élmény, amit közösen összehoztak.
Lehet, csak belebeszélem, de a „Kay Granpa” (Nagyapa háza) szerintem megtartott valamit a gyermekkor gondtalanságából, rácsodálkozásából, a kórus pedig egyszerűen magával ragadja a hallgatót. Mivel a térségből a zydeco az egyik kedvenc stílusom, örömmel fedeztem fel a „Bouyon Lakou” szerzeményben a hatását. Érdekes volt Leyla McCalla hangját és játékát hallani, jól hallhatóan neki sem jelentett gondot elkapni a HaitiaNola album hangulatát.
Csak ismételni tudom magam: ebből a zenéből árad az elpusztíthatatlan optimizmus, az élet igenlése, a szigetet sújtó természeti katasztrófák és a társadalmi problémák ellenére. Zeneileg pedig olyan változatos, amennyire csak lehet, izgalmas keveredésekkel, egyéni villanásokkal kényeztetve a hallgatót. Azt sajnálom csak, hogy nem mehetek New Orleansba, hogy élőben lássam ezt a produkciót – bár félek, ennyi közreműködőt képtelenség egy alkalomra összetrombitálni.
Meghallgatásra ajánlott számok: Iko Kreyòl, Pistach Griye, Kay Granpa
2019-ben megjelent album (Cumbancha)
Weboldal: http://lakoumizik.com
A zenekar tagjai:
Sanba Zao (Louis Lesly Marcelin) – ének, gitár, ütőhangszerek
Steeve Valcourt – ének, gitár
Jonas Attis – ének
Nadine Remy – ének
Lamarre Junior – basszusgitár, vokál
Peterson „Ti Piti” Joseph – dob, rara kürt, vokál
James Carrier – ütőhangszerek, rara kürt
Belony Beniste – harmonika, vokál
Közreműködők:
Trombone Shorty
Tarriona „Tank” Bal from Tank & The Bangas
Jon Cleary
Leyla McCalla
Win Butler & Régine Chassagne of Arcade Fire
Preservation Hall Jazz Band
Cyril Neville
The Soul Rebels
Lost Bayou Ramblers
79rs Gang
Raja Kassis (Antibalas)
Anders Osborne
és sokan mások
A lemezen elhangzó számok listája:
- Renmen (feat. Preservation Hall Jazz Band)
- Pistach Griye (feat. Trombone Shorty)
- La Fanmi (feat. Jon Cleary)
- Kay Granpa (feat. Tank of Tank & The Bangas)
- Loumandja (feat. Jon Cleary)
- Lakou Dogwe (feat. Anders Osborne)
- Azaka Vini We’n
- Iko Kreyòl (feat. Win Butler & Régine Chassagne of Arcade Fire, Preservation Hall Jazz Band, & 79rs Gang)
- Sa Na Kenbe (feat. Cyril Neville)
- Rasanbleman (feat. Leyla McCalla)
- Grann (feat. Lost Bayou Ramblers)
- Manman Lavi (feat. The Soul Rebels)
- Bouyon Lakou (feat. The Soul Rebels)
- Mizik Sa Yo (feat. King James)