Zenék a nagyvilágból – Danças Ocultas: Dentro Desse Mar – világzenéről szubjektíven 191/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 08. 25.
A portugál kvartett nem ma kezdte a zenélést, hiszen az első koncertjüket még 1989. májusában adták – harminc évvel ezelőtt. Ennyi idő nem csak arra volt elegendő, hogy megöregedjenek, hanem kialakították a saját zenei nyelvüket, és szert tettek némi nemzetközi hírnévre, többek között a Womexen is felléptek már. A nevükkel kapcsolatban ne az okkultizmusra gondoljunk (mondjuk kíváncsi lennék, négy harmonikával ezt mégis miként lehetne megvalósítani), hanem a táncokra, azokra a táncokra, amelyek még rejtettek, mert eddig nem fedezték/találták fel azokat.
Sajnálatos módon nem ismerem a korábbi lemezeiket, így kénytelen-kelletlen elfogadom azokat a véleményeket, melyek szerint a tavaly megjelent albumuk eltér a korábbiaktól. Részben azért, mert ezúttal nem saját kezűleg keverték a stúdióban, hanem erre a feladatra felkérték Jaques Morelenbaumot, aki az egész projektet áttelepítette Brazíliába, aminek hozadékaként további helyi muzsikusok vendégeskedtek a felvételek alatt (közülük Robertinho Silva kifejezetten bámulatos), és nem utolsó sorban pár számban felbukkan a bossa nova vagy a szamba ritmusa.
A Danças Ocultas zenéje eddig is különlegesnek számított, elég, ha azt mondom, a legpontosabb meghatározás szerint ők „impresszionista népzenészek”? Az biztos, hogy a mostani lemezük Dentro Desse Mar különleges hallgatnivaló, ez is megköveteli a figyelmet. Cserébe tényleg ott van benne a brazil bossa nova lüktetése (As Viajantes), a portugál fado („O Teu Olhar”, „Dessa Ilha”), filmzeneszerű kompozíciók, nagy halom álomkép, mintha tényleg az álmok hangokká váltak volna a kezükben. Nagyon sok az instrumentális tétel, viszont ezek csupán segítenek a ráhangolódásra, mintha oda-vissza utaznánk a két kontinens között, egyre csak gyűjtve az élményeket. Dacára az instrumentális túlsúlynak, nekem legjobban a vendégénekesekkel közösen előadott számok tetszettek (főként Zelia Duncan különleges orgánuma).
Nem tudom mennyire tudatos, de hangulatát tekintve ez alapvetően vidám album, nem a kirobbanó harsányságtól feszülő típus, inkább a szájszéli mosoly kategóriából, ami a jelek szerint nagyon illik a zenéhez. Szelíd muzsika, amely mégis megtalálja az utat a hallgató lelkéhez. Elsőre talán kissé túlzásnak tűnik a négy harmonika, azonban a saját szerzemények során rendre bebizonyosodik, tényleg megvan bennük a népzene egyszerűsége, amit nemcsak modernizálnak, hanem egyedi módon prezentálnak.
Szerintem ez a lemez nemcsak azok számára nyújt teljes élményt, akik szeretik és kedvelik a lecsupaszított harmonika zenét, hanem mindenki számára, akik szeretik a dallamokat, az igényesen komponált dalokat, amit arányos keverés tesz teljessé. Már csak annyi van hátra, hogy egyszer hazánkba is ellátogassanak ezzel a programmal, és hozzanak magukkal legalább egy énekesnőt.
Meghallgatásra ajánlott számok: Soldado, As Viajantes, Dessa Ilha
2018-ban megjelent album (Galileo)
Az együttes weboldala: https://dancasocultas.com/
A zenekar tagjai:
Artur Fernandes – harmonika
Filipe Cal – harmonika
Filipe Ricardo – harmonika
Francisco Miguel – harmonika
Közreműködők:
David Feldman – zongora (1, 8)
Luis Barcelos – mandolin és cavaquinho (3, 6)
Lula Galvão – elektromos gitár (2)
Marcelo Costa – ütőhangszerek (3, 6, 8)
Marcos Suzano – ütőhangszerek (1)
Paulo Braga – ütőhangszerek (2, 11)
Robertinho Silva – ütőhangszerek (6, 9)
Rogério Caetano – 7 húros gitár (3, 11)
Tiago Abrantes – klarinét (7)
Carminho – ének
Zelia Duncan – ének
Dora Morelenbaum – ének
A lemezen elhangzó számok listája:
- Azáfama
- As Viajantes
- São João
- O Teu Olhar
- Caixinha de Música
- Búzios
- Bailar em Silêncio
- Dessa Ilha
- Soldado
- Oniris
- Sorriso