Zenék a nagyvilágból – Mísia: Pura Vida (Banda Sonora) – világzenéről szubjektíven 190/2.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 08. 16.
Továbbra sem tudok olyan szinten megbarátkozni a portugál fadóval, hogy önszántamból nyomon kövessem a műfaj nevesebb előadóinak megjelenéseit, és ha lehet, akkor inkább más muzsikával vidítom magamat. Valószínűleg még nem vagyok elég idős, vagy ha úgy jobban tetszik, akkor elég érett a fado élvezetéhez, nagyobb adagban levertséget és szomorúságot okoz nálam. Ennek ellenére időről időre kapok ilyen lemezeket, és mivel akárcsak az ennivaló esetében, zenét sem szeretek csak úgy kitessékelni az ajtón, ilyenkor igyekszem zenehallgatás közben minél jobban megismerni az előadót.
Ezúttal a portugál-katalán származású Susana Maria Alfonso de Aguiar, művésznevén Mísia idei albumát kézbesítette kezembe a sors (érdekességként említem, hogy a fado a latin fatum, sors szóval van rokonságban). Akárcsak a 75 Dollar Bill együttes esetében, róla sem hallottam még korábban, és elsőre csak annyit tudtam meg, hogy nem ma kezdte az éneklést, az első lemeze még 1991-ben jelent meg.
Ő az élő bizonyság arra, hogy a fado nem egy kőbe vésett, megváltoztathatatlan hagyomány, hanem egy élő és fejlődő zene, amire hat a környezet, a társadalom és persze az előadó, a fadista elképzelése, aktuális állapota. Mísia hatvannégy évesen jutott el odáig, hogy módosítsa a fado eredeti, énekes+portugál gitár felállását.
De mielőtt ebbe belemennék, térjünk vissza az album alcíméhez (banda sonora = filmzene), ami némileg megtévesztő, mivel ezek a számok nem egy mozifilmhez, jobban mondva semmiféle filmhez nem készültek. Hacsak Mísia életét nem tekintjük annak. Az okokat nem részletezi a lemez mellé csomagolt bookletben (egyébként nagyon komoly egészségügyi problémái voltak), csak annyit ír, hogy az utolsó két évben sokat változott, aminek következtében a munkája (=zene) is módosult – és a változás eredményeként már nincsenek határok.
Ezt a kijelentését rögtön az első két szerzemény alátámasztja, amelyek olyan messzire távolodnak el a hagyományos fadótól, amennyire csak lehet, miközben azért a hangulat, ez a szomorkás-kesernyés-vágyakozós állapot megmarad. Az albumindító „Rosa Negra no Meu Peito II” zenei kíséretét egy szál klarinét adja, míg a következő tételnél átadja helyét az elektromos gitárnak, ami mellé ellenpontként portugál gitárt tesznek. Azt nem állítom, hogy ez szentségtörés, de aki sokra tartja a fado hagyományait, annak jó eséllyel határozott ellenvéleménye lesz az eljárással kapcsolatban.
Az efféle módosításoknak köszönhetően Mísia zenéje már nem fado, annál több és kevesebb, viszont hatvannégy évesen elmondhatja magáról, hogy a saját zenéjét játssza. Ebben nyilván segítségére van Fabrizio Romano, aki nem csak a zongora mögött ül, hanem tevékenyen részt ennek a hangzásnak a kialakításában.
A miértekről így nyilatkozott egy interjúban: „Igen, az élet és a munka elválaszthatatlanok. Ez az oka annak, hogy ezen a lemezen egyfelől megjelenik az elektromos gitár, kemény, piszkos és kellemetlen hangzással, másrészt a portugál gitár szépsége, amely szellemesebb. Ezek az érzések, a pokol és az ég kettősségét képviselik. Aztán jön a basszus klarinét, mert nagyon szeretem volna fúvós hangszereket hallani, amelyek az élet lélegzetének gondolatát képviselik.”
Ebből is látszik az életbe visszatért énekesnő jól átgondolt lemezzel jelentkezett idén, aki a fadóra jellemző hangulathoz és szövegekhez, egy kötöttségektől mentes zenét társított. Saját meghatározását idézve: „…tartalmaz fado zenét, de ez nem fado album”.
Meghallgatásra ajánlott számok: Destino, Ouso Dizer, Ausência
2019-ben megjelent album (Galileo Music)
Az együttes weboldala: http://www.misia-online.com/
A zenekar tagjai:
Luís Cunha – hegedű
Filipe Felizardo – gitár
Paulo Gaspar – basszusklarinét
Luís Guerreiro – portugál gitár
Walter Hidalgo – bandoneon
Cláudio Romano – gitár
Fabrizio Romano – zongora
Pedro Santos – harmonika
A lemezen elhangzó számok listája:
- Rosa Negra no Meu Peito II
- Ouso Dizer
- Corazón y Hueso - Mísia feat. Daniel Melingo
- Os Homens Que Eu Amei
- Lágrima - Mísia feat. Raul Refree
- Ausência
- Fado dos 2 Pardais - Mísia feat. Gaspar Varela
- Escrevo na Pele
- Destino
- Pásion - Mísia feat. Ricardo Ribeiro
- Fadinho do Anúncio
- Santo e Senha
- Prelúdio para el Año 3001
- Viagem