Zenék a nagyvilágból – The Rough Guide To World Music For Children – világzenéről szubjektíven 183/1.
Írta: Galgóczi Tamás | 2019. 06. 28.
Még mindig nagyon szeretem a válogatáslemezeket, mert olyan best of gyűjteményként közelítek hozzájuk, amelyek megspórolják számomra azt az időd, hogy a különféle lemezek legjobb számait lejátszási listába pakoljam valamelyik portálon. Néha, amikor múltidéző hangulatban vagyok, arra gondolok, hogy tíz-húsz évvel korábban erre milyen lehetőségeim voltak – szerencsére a zeneipar fejlődésének vannak pozitív, és ami legalább ennyire lényeges, legális eredményei.
Szerintem mostanában a legtöbb sokszereplős albumot az angliai World Music Network és annak a leánykiadója, a Riverboat Records jelenteti meg (szorosan utánuk következik az ARC Music), ami részemről azért is örvendetes, mert a két kiadó ténykedését már jóval a 2015-ös budapesti Womex előtt figyelemmel kísértem, így nagyjából képben vagyok milyen előadók fordultak meg náluk – legalábbis ezt gondoltam egészen mostanáig.
Ez a lemez tovább gyarapítja azon kiadványok sorát, amelyek a legkisebbeket célozzák meg. Illetve azokat a szülőket, akik szeretik a világzenét, és fontosnak tartják, hogy gyermekeik időben megismerjék, megszokják ezt a fajta muzsikát. Kapásból most az rémlik, hogy leggyakrabban altatódalokat vagy gyerekdalokat válogatnak össze az ilyen jellegű albumokra, szóval kifejezetten örülök a The Rough Guide To World Music For Childrennek, mert fontosnak tartom az időben elkezdett ismerkedést. Hála az égnek, ebben a műfajban elképzelhetetlen, hogy az eredeti dalokat áthangszereljék, lebutítsák, uram bocsá, szintetizátorra átírják.
Egyetértek a booklet írójával, aki úgy fogalmazott, hogy: „A gyermekek elméje olyan, mint a szivacs, amelyek mindent magukba szívnak, és sokkal nyitottabbak az új dolgokra, mint a felnőttek, akik gyakran túl gyorsan feltételezik, hogy bizonyos típusú zene nem „gyermekbarát”. Gyakran előfordul, hogy a felnőttek nem szeretik azokat a zenéket, amikhez hasonlót nem hallgattak gyermekkorukban. Így minél több zenét hallgatnak a világ különböző tájairól, annál nyitottabb lesz a gondolkozásmódjuk, és ezt a befogadó szemléletet később is megőrzik.”
Örömmel üdvözöltem az olyan régi ismerősöket, mint a Shanren, a Jaipur Kawa Brass Band vagy Anandi Bhattacharya Indiából érkező muzsikáját, ami egyszerre izgalmas és szép. Az viszont meglepett, hogy mennyi, korábban még sosem hallott együttes/előadó felvételét tartalmazza az album. Ezek közül a kubai Sierra Maestra latin, a madagaszkári Vakoka malgas, a mindenhol feltűnő Rhiannon Giddens amerikai folkja, vagy a Horse Radio mongol alapokra épülő zenéje tetszett a legjobban.
Tisztában vagyok vele, hogy az összes szám senkinek sem fogja elnyerni a tetszését, de nem is ez a cél, hanem az, hogy a gyerekek (és szüleik), különféle zenéket hallgassanak, Afrikától Kínáig, klezmertől az indiai rezesbandáig. A többi reményeim szerint már megy magától, meghallgatják a most felfedezett kedvencek korábbi lemezeit, életművét, és rájönnek arra, hogy milyen kincsek találhatóak a világzenében.
Meghallgatásra ajánlott számok: Bi Li Tong, Laal Laal Gaal Jaan Ke Hain Laagu, Ghili Bengaili
2019-ben megjelent album (Riverboat Records)
A kiadó weboldala: https://worldmusic.net
A lemezen elhangzó számok listája:
- Nuru Kane: Afrika
- Sierra Maestra: A La Loma De Belén
- Shanren: Bi Li Tong
- Mory Kanté: Mama
- Vakoka: Era
- Spam Allstars: Campanario 64
- Jaipur Kawa Brass Band: Laal Laal Gaal Jaan Ke Hain Laagu
- Orchestre D’essono With Sally Nyolo: La Vie
- Kyle Carey featuring Rhiannon Giddens: Sios Dhan an Abhainn
- Colombiafrica – The Mystic Orchestra: No Habla Na'
- Anandi Bhattacharya: Maya’s Dream (Kalavati)
- Horse Radio: Boom Bur Jaan
- Syran Mbenza & Ensemble Rumba Kongo: Mbanda Nasali Nini? (Madeleine)
- She'Koyokh: Ghili Bengaili
- David Darling & The Wulu Bunun: Ku-Isa Tama Laug
- Steve Tilston: Let Your Banjo Ring
- René Lacaille: Ogardanou
- Eyuphuro: Othiawene
s