Főkép

Még mindig nagyon szeretem a válogatáslemezeket, mert olyan best of gyűjteményként közelítek hozzájuk, amelyek megspórolják számomra azt az időd, hogy a különféle lemezek legjobb számait lejátszási listába pakoljam valamelyik portálon. Néha, amikor múltidéző hangulatban vagyok, arra gondolok, hogy tíz-húsz évvel korábban erre milyen lehetőségeim voltak – szerencsére a zeneipar fejlődésének vannak pozitív, és ami legalább ennyire lényeges, legális eredményei.

 

Szerintem mostanában a legtöbb sokszereplős albumot az angliai World Music Network és annak a leánykiadója, a Riverboat Records jelenteti meg (szorosan utánuk következik az ARC Music), ami részemről azért is örvendetes, mert a két kiadó ténykedését már jóval a 2015-ös budapesti Womex előtt figyelemmel kísértem, így nagyjából képben vagyok milyen előadók fordultak meg náluk – legalábbis ezt gondoltam egészen mostanáig.

 

Ez a lemez tovább gyarapítja azon kiadványok sorát, amelyek a legkisebbeket célozzák meg. Illetve azokat a szülőket, akik szeretik a világzenét, és fontosnak tartják, hogy gyermekeik időben megismerjék, megszokják ezt a fajta muzsikát. Kapásból most az rémlik, hogy leggyakrabban altatódalokat vagy gyerekdalokat válogatnak össze az ilyen jellegű albumokra, szóval kifejezetten örülök a The Rough Guide To World Music For Childrennek, mert fontosnak tartom az időben elkezdett ismerkedést. Hála az égnek, ebben a műfajban elképzelhetetlen, hogy az eredeti dalokat áthangszereljék, lebutítsák, uram bocsá, szintetizátorra átírják.

 

Egyetértek a booklet írójával, aki úgy fogalmazott, hogy: „A gyermekek elméje olyan, mint a szivacs, amelyek mindent magukba szívnak, és sokkal nyitottabbak az új dolgokra, mint a felnőttek, akik gyakran túl gyorsan feltételezik, hogy bizonyos típusú zene nem „gyermekbarát”. Gyakran előfordul, hogy a felnőttek nem szeretik azokat a zenéket, amikhez hasonlót nem hallgattak gyermekkorukban. Így minél több zenét hallgatnak a világ különböző tájairól, annál nyitottabb lesz a gondolkozásmódjuk, és ezt a befogadó szemléletet később is megőrzik.”

 

Örömmel üdvözöltem az olyan régi ismerősöket, mint a Shanren, a Jaipur Kawa Brass Band vagy Anandi Bhattacharya Indiából érkező muzsikáját, ami egyszerre izgalmas és szép. Az viszont meglepett, hogy mennyi, korábban még sosem hallott együttes/előadó felvételét tartalmazza az album. Ezek közül a kubai Sierra Maestra latin, a madagaszkári Vakoka malgas, a mindenhol feltűnő Rhiannon Giddens amerikai folkja, vagy a Horse Radio mongol alapokra épülő zenéje tetszett a legjobban.

 

Tisztában vagyok vele, hogy az összes szám senkinek sem fogja elnyerni a tetszését, de nem is ez a cél, hanem az, hogy a gyerekek (és szüleik), különféle zenéket hallgassanak, Afrikától Kínáig, klezmertől az indiai rezesbandáig. A többi reményeim szerint már megy magától, meghallgatják a most felfedezett kedvencek korábbi lemezeit, életművét, és rájönnek arra, hogy milyen kincsek találhatóak a világzenében.

 

Meghallgatásra ajánlott számok: Bi Li Tong, Laal Laal Gaal Jaan Ke Hain Laagu, Ghili Bengaili

2019-ben megjelent album (Riverboat Records)

A kiadó weboldala: https://worldmusic.net

 

 

A lemezen elhangzó számok listája:

  1. Nuru Kane: Afrika
  2. Sierra Maestra: A La Loma De Belén
  3. Shanren: Bi Li Tong
  4. Mory Kanté: Mama
  5. Vakoka: Era
  6. Spam Allstars: Campanario 64
  7. Jaipur Kawa Brass Band: Laal Laal Gaal Jaan Ke Hain Laagu
  8. Orchestre D’essono With Sally Nyolo: La Vie
  9. Kyle Carey featuring Rhiannon Giddens: Sios Dhan an Abhainn
  10. Colombiafrica – The Mystic Orchestra: No Habla Na'
  11. Anandi Bhattacharya: Maya’s Dream (Kalavati)
  12. Horse Radio: Boom Bur Jaan
  13. Syran Mbenza & Ensemble Rumba Kongo: Mbanda Nasali Nini? (Madeleine)
  14. She'Koyokh: Ghili Bengaili
  15. David Darling & The Wulu Bunun: Ku-Isa Tama Laug
  16. Steve Tilston: Let Your Banjo Ring
  17. René Lacaille: Ogardanou
  18. Eyuphuro: Othiawene

 

s